Mariem Hassan - El Aaiun Egdat + Aziza Brahim & Gulili Mankoo - Mabruk
Aangezien ze allebei net een nieuw album uithebben, leek het ondergetekende een leuk idee om de koningin van de Sahrawi muziek eens te vergelijken met haar jonge troonpretendente.Nubenegra verdeelt al jaren de albums van Mariem Hassan en de laatste tijd lijkt het kleine Spaanse wereldmuzieklabel zelfs enkel nog rond haar releases te draaien. El Aaiun Egdat is een vrij klassiek, maar oerdegelijk, desert blues album met hier en daar een jazzy toets (de saxofoon op opener Arfa) waarop de stem van Hassan terecht centraal staat. De titel van het album, El Aaiun Egdat ("El Aaiun brandt") verwijst naar de hoofdstad van de door Marokko bezette Arabische Democratische Republiek Sahara en ook veel van de songs op het album gaan over de situatie in de moslimlanden (Arrabi Al Arabe of "Arabische lente") en meer specifiek die in de ADRS (titelnummer El Aaiun Egdat, Annasr Shouru Tetnada, "de overwinning lonkt", of Ana Saharauia, "ik ben Sahrawi"). Hoe gespannen de sfeer tussen Marokkanen en Sahrawi wel is wordt nog het best geïllustreerd door het nummer Almalhfa; Hassan schreef dit nummer over de melfa, vaak felgekleurde traditionele sluiergewaden gedragen door Sahrawi vrouwen, nadat ze in 2009 in Madrid het slachtoffer werd van een groepje Marokkaanse jongeren die haar aanvielen voor het dragen van dit Sahrawi-symbool.
Heel anders klinkt Aziza Brahim; thematisch mogen haar songs dan overeenkomen met die van Hassan, muzikaal gezien klinkt Brahim een stuk meer up-beat en, met invloeden uit rock (Hamid Rabi) en blues (Wilaya Blues), ook westerser. Brahim zingt af en toe ook in het Spaans (de zangeres woont al een tiental jaar in het Spaanse Leon) en laat zich begeleiden door Gulili Mankoo, haar band met muzikanten uit Senegal, Colombia, Spanje en natuurlijk de Arabische Democratische Republiek Sahara.
www.nubenegra.com | www.re-aktion.com | www.xmd.nl