door 
tim | 23 september 2025 |  
Frontstage | 
  

Mulatu Astatke is ondertussen de tachtig gepasseerd en dus is hij momenteel aan zijn Farewell Tour bezig. Nog een allerlaatste keer stond hij afgelopen zondag op een Belgisch podium en daar wilden wij natuurlijk absoluut bij zijn! Bitterzoet weerzien met de grootmeester van de Ethio-jazz…
Als wij net voor negenen arriveren is de ganse 
Ancienne Belgique al tot de nok toe gevuld. Zelf kunnen we nog net een staanplaatsje op het balkon met prima zicht op het podium veroveren. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 28 mei 2025 | via 
reggae.be | 
Frontstage | 
  

Afgelopen zondag stond Genk in vuur en vlam: niemand minder dan 
Manu Chao kwam langs om het 25-jarig jubileum van het 
Afro-Latino Festival te vieren. En hoe! De 
Limburghal trilde op haar grondvesten onder het energieke geweld van een show die zonder twijfel de geschiedenisboeken ingaat.
Vanaf het moment dat je de zaal binnenstapte, werd je ondergedompeld in de typische, opzwepende sfeer die alleen Manu Chao kan creëren. De zanger werd bijgestaan door zijn vaste kompanen: gitarist Lucky Salvadori en percussionist Miguel Rumbao, die vooral met zijn virtuoze djembéwerk een stevige indruk naliet. Met z'n drieën brachten ze het publiek al bij de eerste tonen in extase. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 31 januari 2023 |  
Frontstage | 
  

Na twee jaar afwezigheid (de kleinere versie in Jeugdhuis Wollewei in 2021) heeft 
Parknacht een nieuwe adem gevonden met een indoor editie in de Turnhoutse 
Futur. Wij gingen afgelopen zaterdag de temperatuur opmeten, nieuwsgierig naar wie de vrieskou wilde trotseren voor wat tropische vibes.
Het hele feestje verloopt in pure soundsystem stijl (met dank aan Giraffe voor hun installatie) en met €10 (€7 in voorverkoop) is de inkomprijs ook meer dan democratisch gehouden, een geste die in deze crisistijden wellicht voor velen absoluut welkom zal zijn. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 21 november 2022 |  
Frontstage | 
  

Als u ons pakweg tien jaar geleden gezegd zou hebben dat we vandaag naar psychedelische Anatolische rock zouden luisteren, hadden we u waarschijnlijk voor gek verklaard, maar ondertussen zijn de Turkse projecten niet meer te tellen en mogen we stillaan van een heuse revival en zelfs een hype gewagen.
En dus begaven we ons afgelopen zaterdag maar al te graag naar de Brusselse Ancienne Belgique om er Derya Yildirim & Grup Şimşek aan het werk te zien. Het gezelschap stond er alweer voor de vierde keer op het podium en kwam deze maal hun nieuwe langspeler 
Dost 2 voorstellen. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 24 september 2022 |  
Frontstage | 
  

Vijf jaar, zolang was het alweer geleden dat we het Franse Akalé Wubé nog eens live aan het werk kunnen zien. Toen de Franse band 
in 2017 op het podium van CC De Warande in Turnhout stond, kwamen ze in principe 
Mistakes On Purpose, hun toen net verschenen samenwerking met de Ethiopische pianolegende Girma Bèyènè voorstellen, maar die hoofdrolspeler was er jammer genoeg niet bij.
Afgelopen donderdag kregen we in de Brusselse 
Le Lac (of Het Meer, want de hoofdstad blijft tot nader order netjes tweetalig) echter een tweede kans en die lieten we natuurlijk niet aan onze neus voorbijgaan. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 12 november 2021 |  
Frontstage | 
  

Tegen elk virologisch advies in blijven wij vooralsnog afzakken naar zalen overal ten lande om u verslag te kunnen brengen van de betere concerten in wereldmuziekland. Afgelopen maandag was het de beurt aan de Brusselse 
Botanique, waar de Israëlisch-Iraanse 
Liraz die avond ten dans speelde in de knusse Rotonde-zaal.
We gaan er geen doekjes om winden, de COVID-19 dreiging hakt er opnieuw stevig in in de cultuursector en meer dan enkele tientallen durvers/fijnproevers daagden dan ook niet op voor het concert van Liraz. We hebben het hier echter al vaker gesteld en ook deze keer was het niet anders: de afwezigen hadden wederom ongelijk, want Liraz en haar band stonden garant voor een stevig Iraans feestje. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 30 oktober 2021 |  
Frontstage | 
  

Het laatste concertverslag op deze pagina's dateert ondertussen alweer van 
in april van 2019 (!) en we zijn dan ook maar al te blij om, ondanks de recente COVID-19 verstrengingen, toch weer opnieuw voor u het live-circuit te kunnen induiken. Afgelopen vrijdag trokken we naar Brussel voor een "kamerconcert" van de naar Italië uitgeweken Braziliaanse 
Nilza Costa. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 17 april 2019 |  
Frontstage | 
  

Acht nummers, meer had het New Yorkse 
afrobeat-ensemble 
Antibalas niet nodig om het voltallige 
Depot-publiek van zijn sokken te blazen. Wij keken en luisterden ernaar en konden alleen maar goedkeurend knikken. 
Het was voor ondergetekende alweer van in 2012 geleden dat we Antibalas nog eens aan het werk zagen en dus wilden we er afgelopen dinsdag absoluut bij zijn in Het Depot. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 8 maart 2019 |  
Frontstage | 
  

Voor de derde keer in amper een maand tijd trokken we afgelopen dinsdag naar de AB Club. 
Ancienne Belgique zet meer en meer in op wereldmuziek en dat is iets waar we hen alleen maar dankbaar voor kunnen zijn. We kregen eerder al de de Ghanese highlife en afrobeat grooves van 
Gyedu Blay Ambolley & Sekondi Band en de futuristische Toearegsound van 
Kel Assouf, en deze keer was het de Malinese gitarist Samba Touré, streekgenoot en muzikale erfgenaam van grootmeester 
Ali Farka Touré, die ons zijn laatste album 
Wande kwam voorstellen. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 16 februari 2019 |  
Frontstage | 
  

Amper een dag na het 
stomende Afro-funkfeestje van Gyedu Blay Ambolley en zijn Sekondi Band tekenen we alweer present in de 
AB Club alwaar het Belgisch-Nigerees-Algerijnse 
Kel Assouf hun nieuwe album 
Black Tenere kwamen voorstellen. Tijd voor een avondje Sahara 2.0! 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 16 februari 2019 |  
Frontstage | 
  

Afgelopen woensdag kregen we dankzij het Duitse 
Analog Africa eindelijk nog eens een ware Afrikaanse muzieklegende voorgeschoteld in de vorm van 
Gyedu-Blay Ambolley. De man is niet alleen een levende legende in zijn thuisland Ghana, maar stond tijdens zijn lange carrière onder andere al aan de zijde van muzieklegendes als 
Miriam Makeba, 
Fela Kuti, 
Manu Dibango en mentor 
Ebo Taylor, en schreef zichzelf de geschiedenisboeken in met 
Simigwa-Do, een nummer uit 1973 dat ondertussen algemeen beschouwd wordt als de grondlegger van het latere rap-genre. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 1 februari 2019 |  
Frontstage | 
  

In 2017 zorgde de 20ste verjaardag van debuutalbum 
El Poder De Machin ervoor dat Amparo Sanchez, de moeder van de Spaanse mestizo-sound, haar alter ego 
Amparanoia nieuw leven inblies. Na 
El Coro De Mi Gente, een album waarvoor ze tal van collega's uitnodigde om een nummer uit 
El Poder De Machin opnieuw onder handen te nemen, volgde ook een eenmalige reünie-tournee. Ondertussen bleven de concertaanvragen echter binnenstromen, nam Amparanoia afgelopen zomer de nieuwe single 
No Me Olvides op (in maart alweer gevolgd door 
Primavera), en vertrok Amparo opnieuw op Europese tournee met als eerste stop de Brusselse 
Ancienne Belgique! Dat laatste zal wel geen toeval geweest zijn, want het Belgische 
Via Lactea verzorgt ondertussen al heel wat jaren het management van Amparo. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 24 oktober 2018 |  
Frontstage | 
  


Het was alweer 
van in 2016 geleden dat we de negenkoppige 
Braziliaanse afrobeatformatie 
Bixiga 70 nog eens aan het werk zagen, en aangezien hun nieuwe album 
Quebra-Cabeça ("puzzel") ons meer dan nieuwsgierig gemaakt had, togen we afgelopen maandag dan ook met hoge verwachting richting 
Ancienne Belgique. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 23 oktober 2018 |  
Frontstage | 
  

In de hele stroom aan 
Toeareg-groepen die tegenwoordig de wereld rondtoeren hadden we het 
Nigerese gitaarwonder Omara "
Bombino" Moctar vreemd genoeg nog niet live aan het werk gezien. Een aangekondigd concert in de Turnhoutse Kuub (
De Warande), om de hoek bij ondergetekende, bracht daar nu verandering in. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 15 oktober 2018 |  
Frontstage | 
  


Lang geleden dat wij ons nog eens mochten neervlijen in de zetels van De Grote (de theaterzaal) van de Antwerpse 
Arenberg, maar de historische schouwburg bleek de ideale locatie voor Gregor 'Terror' Engelen's jaarlijkse 
Calypso Cavalcade.
Bij binnenkomst brengen klassiekers uit de calypsogeschiedenis ons meteen al in de juiste stemming. Arenberg blijft een schouwburg en dus is het aanvangsuur voor sommige geroutineerde concertgangers wellicht wat te vroeg, want voor openingsact King Huggy & The Calypso Combo loopt de zaal maar mondjesmaat vol. Nochtans zorgt deze zwoele, haast zomerse oktoberavond haast voor de ideale klimatologische omstandigheden om optimaal van deze Caraïbische muziek te kunnen genieten. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 10 februari 2018 |  
Frontstage | 
  

Met de omschrijvingen die hier en daar gehanteerd worden zoals "door Tinariwen geïnspireerde reggae uit de Israëlische Golanhoogten", zijn wij het maar ten dele eens, want ons doet de opgewekte muziek van 
TootArd ("de aardbeien") vooral terugdenken aan de hoogdagen van de Algerijnse raï en chaabi toen zangers als Khaled en Cheb Mami nog volle zalen trokken. We hadden al genoten van 
Laissez Passer en trokken dus vol verwachting naar de Brusselse Ancienne Belgique.
Echt veel volk — wij telden een man of zestig — kwam er niet opdagen in de AB Club, maar wij zijn alvast blij dat 
Ancienne Belgique de taak op zich genomen heeft om ook beginnende (wereldmuziek-)bands een kans te geven in hun programma. Iets waar iedereen die niet jaarlijks dezelfde live-soundtrack wil krijgen voorgeschoteld het toch roerend mee eens zou moeten zijn. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 3 februari 2018 |  
Frontstage | 
  

De eerste februari was dit jaar meteen goed om uit onze winterslaap te ontwaken en opnieuw tropische temperaturen op te zoeken in het gezelschap van 
Dizzy Mandjeku & Alé Kumá, een Congolees-Colombiaanse kruisbestuiving die in 
De Roma haar debuutalbum 
De Palenque À Matonge kwamen voorstellen.
Blijkbaar is nog niet iedereen klaar om opnieuw het wereldmuziekseizoen op gang te trekken, want overvol loopt De Roma allerminst. Toch wat ten onrechte want dit project verdient wel degelijk de nodige aandacht en zou tijdens de zomerfestivals wel eens een kleine revelatie kunnen worden. 
Lees verder
 
  
  
    door 
pieter | 20 november 2017 |  
Frontstage | 
  
Een stel jonge gasten die zich wagen aan 
afrobeat en 
ethio-jazz, dat hoor je niet vaak, al klinkt het ons niet onbekend in de oren. Het Nederlandse 
Jungle by Night zette een dikke vijf jaar geleden de tanden in datzelfde genre-combo, 
mét succes. Een klein jaar geleden deelden negen twintigers uit het Antwerpse dezelfde roeping. Onder de noemer 
Kolonel Djafaar speelden ze dit voorjaar op kleine en grotere podia en sleepten in Gent de 
Jonge Wolven podiumprijs in de wacht. 
Colora was zo vriendelijk om deze jonge snaken in het 
OPEK te programmeren en dat lieten we uiteraard niet aan onze neus voorbij gaan. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 3 november 2017 |  
Frontstage | 
  

Ondergetekende had ooit het genoegen om de Mexicaanse 
Día de los Muertos ("dag van de doden") ter plekke mee te maken. RUN Bookings (Marcela Narvaez Davila) bracht de Mexicaanse feestdag enkele jaren geleden voor het eerst naar België en stelde het concept nu ook voor de eerste keer voor in de Antwerpse 
Roma. 
Op het menu in de feestelijk aangeklede concertzaal (typisch altaar aan de linkerkant van het podium, een doek met een gigantisch skelet als achtergrond…), een dubbelconcert van 
Orkesta Mendoza en 
Mariachi Reloaded. 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 30 oktober 2017 |  
Frontstage | 
  

Hoewel we de heren van Orchestra Baobab nog maar 
enkele maanden geleden aan het werk zagen in het Leuvense Depot, tekenden we toch opnieuw present voor hun concert afgelopen vrijdag in 
De Roma. De reden daarvoor was drieledig: Orchestra Baobab staan, ondanks een serieuze personeelswisseling, nog steeds garant voor een stevig Senegalees feestje, we kregen eindelijk de kans om Issa Cissokho, de excentrieke tenorsaxofonist van de band, eens te interviewen, en tenslotte, wellicht de belangrijkste reden, we wilden eindelijk die "geluid verbeterende maatregelen" die recent in de zaal werden uitgevoerd met eigen oren checken. Wat dat laatste betreft, kunnen we u meteen geruststellen, hoewel nog steeds niet perfect, is de verbetering onmiskenbaar. 
Lees verder