Lëk Sèn - Tomorrow + Nuru Kane - Exile
Met een titelloze EP gaf Lëk Sèn ons vorig jaar al een voorproefje van deze Tomorrow en ook de andere tracks op dit album liggen in dezelfde lijn. Lëk Sèn werpt zelf op dat er in zijn muziek weinig Senegalese invloeden terug te vinden zijn en wij sluiten ons graag bij die mening aan, want buiten het gebruik van Senegalese talen als Wolof en Lébou is Tomorrow vrij on-Afrikaans. Niet dat dat op enigerlei wijze afbreuk doet aan de kwaliteit van Lëk Sèn’s muziek; integendeel zelfs, want de man brengt net zo vlot een reggae- of hiphoptune als een ingetogen akoestisch singer-songwriter nummer. De duetten op Tomorrow spreken toch net dat ietsje meer tot de verbeelding dan Lëk Sèn's solonummers; op de EP stond al een track met Clinton Fearon en op deze langspeler voegt hij daar nog Jaam Maï Ka met Groundation frontman Harrison Stafford en het super vette hiphopnummer Jaam met Blitz The Ambassador aan toe.www.chaptertworecords.com
Net als Lëk Sèn is ook Nuru Kane afkomstig uit Senegal, leeft hij tegenwoordig in Frankrijk en kijkt hij in zijn muziek niet op een genre meer of minder, maar daar houden de vergelijkingen zowat op. Kane is aanhanger van de Baye Fall beweging, iets wat hij niet alleen uit door het dragen van kleurrijke kledij en dreadlocks, maar ook in zijn nummers laat terugkomen; zo is Bambala een ode aan Sjeik Amadou Bamba en gaat het in Niang Balo over Sjeik Ibrahima Fall, de stichter van de beweging. Tijdens een vakantiereis naar Marokko kwam Nuru in aanraking met de gnawa-muziek waarvan invloeden duidelijk te horen zijn in nummers als Bambala of Sadye. Maar ook genres als blues (Niang Balo), reggae (Issoire) en flamenco (Corriendo) zijn Nuru Kane niet vreemd en Yes We Kane klinkt dankzij de toevoeging van een viool bijna als een cajun-nummer. Overtuigende wereldreis!
www.worldmusic.net | www.musicwords.nl