Interview met KonKoma @ Bar Du Matin
KonKoma, een project rond ex-Osibisa-leden Alfred 'Kari' Bannerman en Emmanuel Rentzos, was een van de grote Afrikaanse verrassingen van 2012. Toen we hoorden dat ze voor een kleine tournee een eerste keer naar België kwamen waren wij er dan ook als de kippen bij en zagen hen live aan het werk in een stampvolle Bar Du Matin in Brussel!Max, hoe heb jij Alfred ('Kari' Bannerman, red.) en Emmanuel (Rentzos, red.) kunnen overtuigen om mee in KonKoma te stappen?
Max Grunhard (saxofoon): "We kenden elkaar allemaal al uit het circuit en Ben (Lamdin, producer, red.) en ik vonden gewoon dat Alfred en Emmanuel meer erkenning verdienden. Het initiële project groeide al snel uit zijn voegen en op dit moment bestaat KonKoma uit een aantal excellente muzikanten. KonKoma is één grote democratie en iedereen draagt zijn steentje bij!"
Wat betekent de bandnaam precies?
Reginald 'JoJo' Yates (vocals, mbira, sepriwa, percussie): "KonKoma is een oud spel dat gespeeld werd door onze voorouders in de Fante regio in Ghana (De Mfantsefo of Fante maken deel uit van de etnische groep van de Akan en zijn vooral terug te vinden in de zuidwestelijke kustgebieden van Ghana en Ivoorkust, red.). Het spel, een soort worstel/danscompetitie waarbij je moet proberen je tegenstrever te doen vallen, werd steeds bij volle maan gespeeld. In het noorden van Ghana is er ook een stam die Konkomba heet (Er leven naar schatting een half miljoen Konkomba in Ghana, waarvan het merendeel moslims. Omdat ze eerder religieuze leiders dan echte stamhoofden hebben, is hun politieke macht eerder beperkt, red.)"
De meeste nummers op jullie debuutalbum zijn in het Pidgin Engels of een Afrikaans dialect. Was dat een bewuste keuze?
Alfred 'Kari' Bannerman (vocals & gitaar): "Als je genres als afrobeat of highlife speelt, kom je automatisch bij Pidgin of een Afrikaans dialect terecht omdat die talen gewoon bij de vibe van die muziek horen. Queen's English zou gewoon niet werken! (lacht)"
JoJo, jij bespeelt onder andere de sepriwa, een traditionele Ghanese harp. Vertel eens wat meer over dat instrument.
Reginald 'JoJo' Yates: "De sepriwa werd traditioneel vooral gebruikt aan het hof. Je zou het een klassiek Ghanees instrument kunnen noemen. Ik fabriceer mijn eigen sepriwas waarvoor je een kalebas nodig hebt, mahoniehout voor de hals en nylon vislijnen voor de snaren. Het geluid van een sepriwa verschilt dan ook van instrument tot instrument en hangt vooral af van de vorm van de kalebas die je gebruikt en de manier waarop je de sepriwa stemt."
Hoe zijn jullie bij Mike Pelanconi, in reggaemiddens bekend als Prince Fatty, terechtgekomen?
Max Grunhard: "Ben en Mike zijn oude vrienden en Mike is zoals je zegt vooral bekend van zijn werk in de reggae-scene."
Alfred 'Kari' Bannerman: "Mike heeft zijn eigen experimentele manier om de dingen aan te pakken. Hij is niet bevreesd om buiten de lijntjes te kleuren en ik denk dat zijn 'handtekening' duidelijk op het album te horen is."
Gaan jullie ermee akkoord als ik zeg dat het album een vintage tintje heeft?
Derrick McIntyre (bas): "Ja, er zit zeker een vintage kantje aan onze muziek, een sound vergelijkbaar met die van funk- en afrobeatbands uit de jaren zeventig van de vorige eeuw."
Alfred 'Kari' Bannerman: "Emmanuel en ik waren beide actief bij Osibisa (Osibisa is een Ghanese Afro-pop band, opgericht in London in 1969 door vier Afrikanen en drie Caraibische muzikanten. Osibisa was een van de eerste Afrikaans geïnspireerde bands die internationale bekendheid genoten en legde mee de basis voor wat vandaag bekend is als 'wereldmuziek'. De Ghanese oprichters van Osibisa, Teddy Osei, Sol Amarfio en Mac Tontoh, waren al geroutineerde muzikanten in de highlife scene in Accra voor ze naar het Verenigd Koninkrijk verhuisden, red.) en we maakten dus destijds al deel uit van die scene. Het mag dan ook niet verwonderen dat je daarvan nog echo's in onze muziek zult terugvinden."
Met Osibisa toerden jullie al de hele wereld rond voor de term 'wereldmuziek' werd uitgevonden. Hoe reageerde het westerse publiek destijds op jullie West-Afrikaans geïnspireerde muziek?
Alfred 'Kari' Bannerman: "De muziek van Osibisa was ook deels doorspekt met invloeden uit de jazz en rock en ik denk dat dat wel meegeholpen heeft om toch wat herkenbaarheid te creëren. Als we puur Afrikaanse muziek hadden gespeeld, was het vast stukken moeilijker geweest."
Hebben jullie plannen om met KonKoma ook naar Afrika te trekken?
Emmanuel Rentzos (vocals & keyboards): "Zeker, waarom niet? De wereld is ons speelterrein! Het album werd prima onthaald en we staan klaar om te spelen waar ze ons maar hebben willen. KonKoma maya nice! (vrij vertaald: 'KonKoma, super vet!', red.)"
Max Grunhard (saxofoon): "We kenden elkaar allemaal al uit het circuit en Ben (Lamdin, producer, red.) en ik vonden gewoon dat Alfred en Emmanuel meer erkenning verdienden. Het initiële project groeide al snel uit zijn voegen en op dit moment bestaat KonKoma uit een aantal excellente muzikanten. KonKoma is één grote democratie en iedereen draagt zijn steentje bij!"
Wat betekent de bandnaam precies?
Reginald 'JoJo' Yates (vocals, mbira, sepriwa, percussie): "KonKoma is een oud spel dat gespeeld werd door onze voorouders in de Fante regio in Ghana (De Mfantsefo of Fante maken deel uit van de etnische groep van de Akan en zijn vooral terug te vinden in de zuidwestelijke kustgebieden van Ghana en Ivoorkust, red.). Het spel, een soort worstel/danscompetitie waarbij je moet proberen je tegenstrever te doen vallen, werd steeds bij volle maan gespeeld. In het noorden van Ghana is er ook een stam die Konkomba heet (Er leven naar schatting een half miljoen Konkomba in Ghana, waarvan het merendeel moslims. Omdat ze eerder religieuze leiders dan echte stamhoofden hebben, is hun politieke macht eerder beperkt, red.)"
De meeste nummers op jullie debuutalbum zijn in het Pidgin Engels of een Afrikaans dialect. Was dat een bewuste keuze?
Alfred 'Kari' Bannerman (vocals & gitaar): "Als je genres als afrobeat of highlife speelt, kom je automatisch bij Pidgin of een Afrikaans dialect terecht omdat die talen gewoon bij de vibe van die muziek horen. Queen's English zou gewoon niet werken! (lacht)"
JoJo, jij bespeelt onder andere de sepriwa, een traditionele Ghanese harp. Vertel eens wat meer over dat instrument.
Reginald 'JoJo' Yates: "De sepriwa werd traditioneel vooral gebruikt aan het hof. Je zou het een klassiek Ghanees instrument kunnen noemen. Ik fabriceer mijn eigen sepriwas waarvoor je een kalebas nodig hebt, mahoniehout voor de hals en nylon vislijnen voor de snaren. Het geluid van een sepriwa verschilt dan ook van instrument tot instrument en hangt vooral af van de vorm van de kalebas die je gebruikt en de manier waarop je de sepriwa stemt."
Hoe zijn jullie bij Mike Pelanconi, in reggaemiddens bekend als Prince Fatty, terechtgekomen?
Max Grunhard: "Ben en Mike zijn oude vrienden en Mike is zoals je zegt vooral bekend van zijn werk in de reggae-scene."
Alfred 'Kari' Bannerman: "Mike heeft zijn eigen experimentele manier om de dingen aan te pakken. Hij is niet bevreesd om buiten de lijntjes te kleuren en ik denk dat zijn 'handtekening' duidelijk op het album te horen is."
Gaan jullie ermee akkoord als ik zeg dat het album een vintage tintje heeft?
Derrick McIntyre (bas): "Ja, er zit zeker een vintage kantje aan onze muziek, een sound vergelijkbaar met die van funk- en afrobeatbands uit de jaren zeventig van de vorige eeuw."
Alfred 'Kari' Bannerman: "Emmanuel en ik waren beide actief bij Osibisa (Osibisa is een Ghanese Afro-pop band, opgericht in London in 1969 door vier Afrikanen en drie Caraibische muzikanten. Osibisa was een van de eerste Afrikaans geïnspireerde bands die internationale bekendheid genoten en legde mee de basis voor wat vandaag bekend is als 'wereldmuziek'. De Ghanese oprichters van Osibisa, Teddy Osei, Sol Amarfio en Mac Tontoh, waren al geroutineerde muzikanten in de highlife scene in Accra voor ze naar het Verenigd Koninkrijk verhuisden, red.) en we maakten dus destijds al deel uit van die scene. Het mag dan ook niet verwonderen dat je daarvan nog echo's in onze muziek zult terugvinden."
Met Osibisa toerden jullie al de hele wereld rond voor de term 'wereldmuziek' werd uitgevonden. Hoe reageerde het westerse publiek destijds op jullie West-Afrikaans geïnspireerde muziek?
Alfred 'Kari' Bannerman: "De muziek van Osibisa was ook deels doorspekt met invloeden uit de jazz en rock en ik denk dat dat wel meegeholpen heeft om toch wat herkenbaarheid te creëren. Als we puur Afrikaanse muziek hadden gespeeld, was het vast stukken moeilijker geweest."
Hebben jullie plannen om met KonKoma ook naar Afrika te trekken?
Emmanuel Rentzos (vocals & keyboards): "Zeker, waarom niet? De wereld is ons speelterrein! Het album werd prima onthaald en we staan klaar om te spelen waar ze ons maar hebben willen. KonKoma maya nice! (vrij vertaald: 'KonKoma, super vet!', red.)"