Interview met Ondatrópica @ Couleur Café

Interview met Ondatrópica (Couleur Café 2013)Couleur Café 2013Nu het Couleur Café festival meer en meer de urban toer begint op te gaan zijn echte wereldmuziekacts een zeld­zaamheid aan het worden. Uit­zon­de­ring op de regel en een waar pareltje in de programmatie was dit jaar Ondatrópica, een eerbetoon aan de Colombiaanse muziek en een project van Will Holland en Mario Galeano waarvoor de heren een keur aan oud en jong talent hebben samengebracht. Na een gesmaakte set doken wij met beiden heren in enkele decennia Colombiaanse muziekgeschiedenis.

Mario, Will, moeten we Ondatrópica zien als het Colombiaanse antwoord op Buena Vista Social Club?
Mario Galeano (bas): "Neen, daar was het ons niet meteen om te doen. Buena Vista Social Club verscheen op het toneel toen de wereldmuziek-hype op zijn hoogtepunt was en werd al snel het lichtende voorbeeld voor bands met muziekveteranen in de rangen. Die veteranen zouden zich echter beter niet laten limiteren door dat format, want ze hebben vaak veel meer te bieden dan het simpelweg herkauwen van oude klassiekers. Daarnaast hebben we met Ondatrópica vooral geprobeerd om verschillende generaties te verenigen om zo iets totaal nieuws te creëren; wij spelen geen oude klassiekers na, maar hebben voor onszelf een totaal nieuw repertoire gecreëerd."
Will Holland (accordeon, gitaar): "Ondatrópica op die manier omschrijven zou voor mij een vorm van slechte journalistiek zijn; niet alleen vanwege wat Mario net al opperde, maar ook omdat het ergens impliceert dat er niet veel verschil is tussen de muziek van Buena Vista Social Club en die van Ondatrópica, terwijl de Cubaanse en Colombiaanse muziektradities net mijlenver uit elkaar liggen. Een van de hoofdredenen waarom we met Ondatrópica begonnen zijn was net omdat we de wereld wilden laten weten dat Latijns-Amerika meer te bieden heeft dan alleen maar Cubaanse muziek."

Voor de opnames van het album trokken jullie naar de Discos Fuentes studio's in Medellin, een plek die Will vergeleek met iconische studio's als Motown in Detroit of Studio 1 in Kingston. In welke staat troffen jullie de studio aan?
Will Holland: "Structureel is het gebouw nog in vrij goede staat. Het is vooral een historische locatie die symbool staat voor de geboorte van de muziekindustrie in Colombia en meer bepaald in Medellin. In de jaren tachtig van de vorige eeuw, sowieso een moeilijke periode voor tropische muziek, begonnen de zaken te verslechteren en vandaag is de studio technisch gezien niet echt meer up to date. Er werken voelde echt aan als het einde van een tijdperk."

Waarom besloten jullie om twee versies van het album uit te brengen?
Mario Galeano: "Wel, we hebben in totaal 35nummers opgenomen en zelfs op de luxe versie van het album staan maar 26 tracks, dus we hebben nog veel materiaal over. We wilden eigenlijk vooral iedereen tevreden stellen; je hebt mensen die gewoon naar de muziek willen luisteren, maar anderen willen dan weer het verhaal achter het project lezen of de muzikanten beter leren kennen."

Voor dit project brachten jullie een hele hoop jongere en oudere muzikanten samen. Was dit een eenmalig project of komt er nog een vervolg?
Will Holland: "Voor dit album konden we rekenen op subsidies van de British Council, wat betekende dat ons budget zowat het tienvoudige was van wat we normaal voor de opnames van een album ter beschikking hebben. We hebben dus echt in uitzonderlijke omstandigheden kunnen werken en we zouden er graag nog een vervolg aan breien, maar of dat er ook daadwerkelijk van komt zal de tijd moeten uitwijzen."
Mario Galeano: "We houden ons beiden ook nog met een hoop andere projecten bezig (Quantic, Frente Cumbiero), dus het gaat ook om tijd vinden en ik wil wat Ondatrópica betreft de dingen zeker niet overhaasten. We zullen ons zeker niet onder druk laten zetten om een volgend album op te nemen; als de tijd er rijp voor is zal dat wel vanzelf gebeuren."

Wat dit project extra interessant maakt is dat jullie niet enkel gefocust hebben op bekende genres als cumbia of salsa, maar ook minder bekende Colombiaanse genres als porro, gaita en bullerengue aan bod lieten komen.
Will Holland: "Met Ondatrópica wilden we vooral focussen op de unieke mix van Afrikaanse en Europese invloeden die eigen zijn aan Colombia. In de Pacifische regio van het land vind je meer Afrikaans getinte genres als currulao, bunde en aguabajo. Die genres zijn iets moeilijker te vatten omdat ze een 6/8 in plaats van een 2/2 ritme hanteren."
Mario Galeano: "Aan de Atlantische kust heb je genres als puya, gaita en bullerengue, die eigenlijk allemaal verwant zijn aan de cumbia, die je als het moedergenre zou kunnen beschouwen. Colombia is vrij uitgestrekt en de muziekgenres die je er aantreft zijn even divers als het landschap en dat zowel qua ritme als instrumentatie."

Voor Ondatrópica werkten jullie samen met een keur aan Colombiaanse legendes, maar wat was er zo speciaal aan Michi Sarmiento (Geboren in een muzikale familie in 1938 — zijn vader, Climaco Sarmiente, speelde saxofoon en klarinet bij de orkesten van Lucho Bermudez en Pacho Galan en werd daarna één van de arrangeurs bij Discos Fuentes — begon Michi in de jaren vijftig in de cabarets, casino's en bordelen van Cartagena te spelen. In 1967 vormde hij zijn Combo Bravo en begon te focussen op guaguanco, descarga en porro en swingende versies van vroege salsa en boogaloo hits. Tijdens de jaren zestig en zeventig groeide Michi Sarmiento y su Combo Bravo uit tot één van de pioniersgroepen in de Colombiaanse salsa en dankzij de albums die ze opnamen voor Discos Fuentes kregen ze eindelijk ook internationale erkenning, red.) dat jullie hem tot peetvader van het hele project bombardeerden?
Will Holland: "We kenden Michi al voor we aan dit project begonnen. Hij had al samengewerkt met Lucas Silva (Pallenque Records), een vriend van ons, en zelf kende ik zijn meer afro-centrische werk uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Het is een echte persoonlijkheid en een geweldige saxofonist, een soort Colombiaanse Pharoah Sanders (Saxofonist Ornette Coleman omschreef Pharoah Sanders ooit als: "probably the best tenor player in the world." Sanders speelde aanvankelijk bij John Coltrane is staat bekend vanwege zijn harmonische en multifone technieken en voor het gebruik van wat hij zelf "sheets of sound" noemt. Sanders is een belangrijk figuur in de ontwikkeling van de free jazz, red.) zeg maar. Wat Ondatrópica betreft was hij de muzikant waarmee we het meeste tijd in de studio hebben doorgebracht en dus was het maar logisch dat hij de peetvader van het hele project zou worden."

Will, jij komt oorspronkelijk uit het Verenigd Koninkrijk. Hoe ben je precies in Colombia beland?
Will Holland: "De kwaliteit van de cocaďne! (lacht) Neen, dat is precies wat de Colombiaanse dienst voor toerisme niet wil horen. Een vriend van mij uit New York kwam oorspronkelijk uit Cali (Santiago de Cali, vaak simpelweg Cali genoemd, is een stad in het westen van Colombia en de hoofdstad van het Valle del Cauca departement. Met een bevolking van 2,5 miljoen, is Cali de derde grootste stad in het land, red.) en zo ben ik daar uiteindelijk ook beland. Tot nu toe is het één geweldige ervaring gebleken!"

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?