Kel Assouf & Debademba @ OLT Rivierenhof
Op vrijdagavond biedt het OLT Rivierenhof in samenwerking met CC Deurne de hele zomer lang een reeks gratis concertavonden aan. Wij kozen voor een dubbelaffiche met Kel Assouf en Debademba. Als wij vrijdagmiddag in het OLT arriveren — we zijn wat vroeger vanwege een interview met Debademba — druppelt het openluchttheater nog leeg na een show van Gunter Neefs, die er vlotjes in sloeg om het hele complex te laten vollopen. Voor het avondprogramma zou er helaas iets minder volk opdagen.De Belgisch-Nigerese Toeareg-rockers van Kel Assouf moeten deze zomer zowat de drukst bezette band in België zijn. De afgelopen weken kon u hen onder andere al op Couleur Café, Sfinks Mixed en Dour aan het werk zien, en daags na hun aantreden in het OLT stonden ze alweer op Afro C in Bredene!
Hoeft nog gezegd dat hun setlist ons ondertussen al aardig vertrouwd in de oren klinkt? En toch hadden we de indruk dat Kel Assouf in het OLT nog een stuk ruiger - lees: meer metal - klonk dan toen we hen de vorige keer aan het werk zagen. Een Toeareg-band op Graspop, het zou weer eens wat anders zijn! Bij Tikounen ruilen de eerste nieuwsgierigen hun stoeltje al voor een plaatsje vooraan aan het podium en bij Toumast is er zelfs even sprake van een polonaise. Blijkbaar is zo'n gratis vrijdagavond in het OLT ook de ideale gelegenheid om de kinderen eens mee te nemen wat klein grut loopt er vanavond genoeg rond en we spotten zelfs meerdere kinderwagens.
We willen de organisatie er bovendien op attent maken dat goedbedoelde maatregelen soms avers kunnen uitpakken. Net zoals op veel andere zomerse festivals, kan je in het OLT 100 verzamelde bekers ruilen voor een drankje aan de bar. Op zich een nobel ecologisch initiatief, maar als wij dan moeten vaststellen dat bepaalde bezoekers gewoon bekers uit de vuilbakken gaan vissen om die dan aan de bar weer gaan in te ruilen, schiet het zijn doel toch wel enigszins voorbij. Aan de daders: schaam u diep!
Ook bij Debademba, een band uit Parijs rond de Burkinese gitarist Abdoulaye Traoré en de Malinese vocalist en griot Mohamed Diaby, draait het eigenlijk grotendeels rond het virtuoze gitaarspel van eerstgenoemde (al mogen we de geweldige stem van Diaby, die in Mali nog ooit als winnaar van Case Sanga — de Belgische tegenhanger van Belgium's Got Talent zeg maar — uit de bus kwam, zeker niet vergeten). Traoré wisselt voortdurend tussen akoestische en elektrische gitaar en kiest af en toe zelfs voor de mandoline. Dat klinkt de ene keer bluesy (Kieledjola), dan weer als Flamenco (Takama/Aventure) of Salsa (Touma) en een enkele keer zelfs als rockabilly (Kiefali/Guerrier), maar steeds met een West-Afrikaanse basis. Vreemd dat deze oerdegelijke West-Afrikaanse formatie nog niet meer aandacht gekregen heeft in ons landje. Op de tonen van het stomende Agnankamina nemen wij weer afscheid van wat op concertgebied toch één van de zomerse toplocaties van België blijft!