Carlos G. Lopes - Kanta Pa Skece
De Kaapverdische muziekscene bruist! Nog maar onlangs stelden we u het langspelerdebuut van ex-Cesaria Evora percussionist Miroca Paris voor en hier is alweer een andere jonge Kaapverdiër die hetzelfde doet. Carlos G. Lopes werd geboren in Piku Burmedjo ("de rode berg"), een klein dorp op het eiland Santiago. Tot zijn vroegste muzikale invloeden hoort de traditionele polyfonische batuku of batuque muziek (waaraan Lopes met afsluiter Mûdjer Di Pé Na Tchôn eer betoont). Later ontdekt hij dan de soul van groten als Sam Cooke, Marvin Gaye en Otis Redding, en op zestienjarige leeftijd besluit hij uiteindelijk om zelf zanglessen te nemen, vastbesloten dat zijn toekomst in de muziek zal liggen. Op zijn twintigste volgt dan het Conservatoire National de Nice en daarna nog dat van Parijs, waar hij operazang, jazz en moderne muziek volgt. Op Kanta Pa Skece ("zingen om te vergeten") mixt Carlos Kaapverdische genres als morna, coladeira en funana mixt met invloeden uit soul, jazz en een snuifje reggae (het aanstekelijke Tradiçon Di Nôs Terra). Nostalgie of sodade troef dus, al klinkt het gros van de nummers op het album aardig upbeat. Mamai, de eerste single uit het album is het eerste nummer waarvoor Carlos teruggreep naar het Kaapverdische Creools (voorheen zong hij altijd in het Frans of Engels), en is een prachtig eerbetoon aan zijn grootmoeder geworden. Voor de hoes van het album liet Lopes zijn oor blauw schilderen, want muziek luisteren doe je nu eenmaal met je oren. De blauwe kleur herinnerde de zanger dan weer aan de prachtige azuurblauwe hemels in Kaapverdië. De eilandengroep in de Atlantische Oceaan begint ons per album meer en meer te fascineren!www.carlosglopes.com | www.xmd.nl