Kiala & The Afroblaster - Money
Het levensverhaal van Kiala Nzavotunga leest als een avonturenroman. De man groeide op in het Kinshasa van Mobutu. Hoewel zijn vader accordeonist was, voelde Kiala meer voor de likembe en de gitaar. Na een periode bij lokale coverbands, kwam hij terecht in de backing band van Joseph 'Le Grand Kallé' Kabasele, algemeen beschouwd als de vader van de moderne Congolese muziek. Maar het repressieve bewind van Mobutu legt muzikanten steeds meer limieten op en dus besluit Kiala begin jaren zeventig van de vorige eeuw zijn thuisland te verlaten. Na wat omzwervingen in Afrika, komt hij uiteindelijk platzak in Nigeria terecht. Vastbesloten om zijn idool Fela Kuti te ontmoeten, verkoopt Kiala zelfs zijn schoenen om Lagos te bereiken. Hij slaagt in zijn missie en weet Fela zelfs 50 niara te ontfutselen, een klein fortuin in die tijd. Kiala zal de volgende jaren doorbrengen bij Nigeriaanse Afro-rock bands als Eyes Of Man, Aktion Funk Ensemble, Black Children en The Stompers, om uiteindelijk Fela's Egypt 80 te vervoegen in 1981.Hij speelt nog mee op Fela's Original Sufferhead album, maar loopt dan de Fransen Stéphane Blaes en Romain Puget tegen het lijf en besluit hen naar Parijs te vergezellen, waar ze samen met Egypt 80 drummer Ringo Avom en percussionist Udoh Essiet de allereerste Europese afrobeatband Ghetto Blaster oprichten. Kiala leert echter een Japanse kennen die later ook zijn vrouw zal worden, en verhuist een tijd lang naar Japan waar hij onder andere One Love Connection opricht, focussend op de Congolese zebola. Terug in Frankrijk neemt Kiala in 2009 het soloalbum One Race op, waarvoor hij onder andere samenwerkt met de Kameroense bassist Hilaire Penda en de Duits-Franse drummer Cyril Atef, die nu ook tekenden voor dit nieuwe Kiala & The Afroblaster project. Kiala leerde het vak natuurlijk van de meester zelve en dus kan Fela Kuti op deze Money niet helemaal doodgezwegen worden; integendeel, met Sorrow Tears And Blood zetten Kiala & The Afroblaster een geslaagde afrobeat-disco versie van de gelijknamige hit van Fela neer en met afsluiter Fela In Lagos brengen ze dan weer een rechtstreekse ode aan de koning van de afrobeat. Kiala's zangstijl nijgt naar parlando en voor de man zijn de lyrics van zijn nummers dan ook minstens even belangrijk als de muziek: "Being an African, like it or not, you have to have it politically, ideologically inside. That's afrobeat. It's like reggae: reggae is time to preach. Not in a bad way, but about the things you see.". Zo neemt Kiala op 'Money' onder andere stelling in tegen de hypocriete houding die het Westen nu aanneemt tegenover Afrikaanse migranten terwijl ze vroeger maar al te graag Afrikaanse werkkrachten gebruikten op hun plantages en in hun kolonies (They Use Us), en in Passport Problem vraagt hij zich dan weer terecht af waarom het ene paspoort blijkbaar meer waard is dan het andere. Lekker groovend politiek afrobeat-album zoals Fela het graag gehoord zou hebben!
www.kamiyad.com | www.xmd.nl