Catrin Finch & Seckou Keita - Soar
Vijf jaar naar hun eerste samenwerking voor Clychau Dibon, doken de Welshe harpiste Catrin Finch en de Senegalese koraspeler Seckou Keita opnieuw de studio in voor Soar. De titel van dit nieuwe album laat zich vertalen als "zweven" en verwijst naar de majestueuze visarend die na eeuwen afwezigheid recent opnieuw gespot werd in Wales, waar ze jaarlijks komen broeden na een tocht van duizenden kilometers die begint in West-Afrika. Ook opener Clarach verwijst naar de vogelsoort, want is de naam van de eerste visarend die opnieuw haar eieren kwam leggen in het Cors Dyfi Nature Reserve bij Machynlleth in Wales. "I like the bird's freedom to migrate to different places," zegt Seckou: "…they soar their way, and nothing stops them, but they know where they're heading, where they'll find peace and be happy. I've been on the same journey, but in a different way.".Was Clychau Dibon nog een volledig instrumentaal album, dan zijn op Soar hier en daar ook de stemmen van Catrin en Seckou te horen. In afsluiter Cofiwch Dryweryn bijvoorbeeld, vrij vertaald "vergeet Tryweryn niet!", graffiti op een muur nabij de A487 tussen Cardigan en Aberystwyth, maar ondertussen een nationaal monument in Wales ter nagedachtenis aan het onder water zetten van de Tryweryn-vallei in 1965 om plaats te maken voor het Llyn Celyn reservoir dat Liverpool van water moest voorzien. De hele operatie leidde tot massale protesten en de oprichting van nationalistische groeperingen als Plaid Cymru. "I wrote this piece a long time ago," zegt Catrin: "The Welsh language was disappearing fast; It wasn't being taught in schools, and then this happened and fueled everybody's anger. It was an iconic moment.". Ook achter 1677 gaat heel wat geschiedenis schuil, want het was in dat jaar dat Vice-Admiraal Jean II d'Estrées het Hollandse fort op Gorée, een klein eiland voor de kust van Senegal, bestormde en het innam in naam van zijn meester koning Louis XIV van Frankrijk. De datum markeert het beginpunt van de Franse overheersing in de regio en zou Gorée in de loop van de volgende eeuw veranderen in één van de belangrijkste slavenmarkten van Afrika. "The piece is kind of blues sounding, dancey, but also dark," zegt Seckou: "…that sound, going back and forth between us, made me think about the rocking boat, about the people who could only express themselves through music, even over the waves.". Ook het vermelden waard is Bach To Baisso, waarin Seckou en Catrin een aria uit Bach's Goldbergveriaties laat overvloeien in Baisso, één van de oudste nummers uit het Senegalese kora-repertoire. "That aria is probably one of the most famous pieces of (classical) music out there," zegt Catrin: "…but Bach himself was someone who was always experimenting. That's the reason he's respected in the way he is.". "Bach on the kora? I'm not sure it's ever been done before," voegt Seckou nog toe. Wederom een wondermooi schijfje waarop de verbondenheid en de strijd van twee heel verschillende volkeren op een prachtige poëtische manier onderlijnd wordt.
www.catrinfinchandseckoukeita.com | www.arcmusic.co.uk