Olcay Bayir - Rüya: Dream For Anatolia
Dankzij het vernieuwende geluid van artiesten als BaBa ZuLa, Gaye Su Akyol of Altin Gün is Turkse muziek de nieuwe hype op wereldmuziekgebied. Zo rebels en eigenzinnig als voorgaande voorbeelden klinkt de uit Gaziantep in het Anatolische deel van Turkije afkomstige Olcay Bayir nooit, maar toch verenigt ze in haar muziek elementen uit de Koerdische en Turkse folklore met invloeden uit westerse genres (Dolama Dolamayi, dat bijna klinkt als Ierse folk). Rüya werd geproduceerd door Al MacSween en Guiliano Modarelli, beide leden van het world-jazz ensemble Kefaya en zei drukten mee hun muzikale stempel op de songs van Bayir. Op haar zestiende kwam Olcay samen met haar ouders in Londen terecht en de lokale taal onmachtig focuste ze zich op haar muziek om toch enige uitdrukking te kunnen geven aan haar gevoelens.Een familietraditie trouwens, want Olcay's vader was een ashik, een traditionele Turkse barden die in de Alevitische traditie tijdens religieuze en sociale gelegenheden voor muzikale begeleiding zorgen en als de behoeders van de orale cultuur gelden. Op haar uit 2014 daterende debuut Neva/Harmony bracht Bayir nog eigen interpretaties van Anatolische volksliederen, maar op Rüya ("droom") staan vooral haar eigen composities centraal. In het titelnummer heeft ze het over haar droom van een betere wereld, een visioen dat ze, toevallig of niet, zelf in een droom kreeg waarin ze als een onschuldig kind haar wensen voor een liefdevolle en vredevolle wereld kenbaar maakte. Eigenlijk vat een strofe uit opener Uzun Ince Bir Yoldayim, een deel van een lied geschreven door Â%u015Fik Veysel %u015Eatiro%u011Flu (één van Anatolië's populairste ashiks) Olcay's muzikale missie en de Alevitische visie op leven en dood perfect samen: "Uzun ince bir yoldayim, gidiyorum gündüz gece " (vrij vertaald: "Ik bevind me op een lange weg tussen twee deuren en wandel dag en nacht!").
www.olcaybayir.com | www.arcmusic.co.uk