Azmari - Ekera EP
Met hun Brusselse stadsgenoten van Azmari - Amhaars voor een Ethiopische zanger of muzikant vergelijkbaar met een Europese bard of een West-Afrikaanse griot - hebben de heren van Black Flower er een muzikaal broertje bij! De zeskoppige band werd opgericht in 2015 en stelt met Ekera, een term uit de Ethiopische Oromo-cultuur die verwijst naar het hiernamaals of de onderwereld, een eerste 6 tracks tellende EP voor. Haalde de band aanvankelijk zijn inspiratie nog vooral uit de uitmuntende Ethiopiques-reeks van Francis Falceto, dan liet een concertenreeks in Istanbul hen in de lente van 2018 ook kennismaken met de Turkse psychedelische rock uit de jaren zestig van de vorige eeuw, en deden ook instrumenten als de ney en de bağlama of saz hun intrede in het repertoire van Azmari. Ondertussen citeren ze bands en artiesten als Okay Temiz, Herbie Hancock, Cymande, The Heliocentrics, Fela Kuti, John Berberian en The Soul Jazz Orchestra als lichtende voorbeelden.Opener Dolmuş verwijst duidelijk naar de tijd die Azmari doorbracht in Turkije, want is Turks voor "volgepakte bus", een belangrijke vorm van openbaar vervoer in de steden in Turkije met een systeem bestaande uit kleine busjes die een vaste route rijden, vertaald uit het Turks betekent Dört Buçuk "viereneenhalf" en verwijst naar één van de meest gebruikte maten of metrums in de Turkse muziek, en voor dubby afsluiter Taksim Dub, het befaamde plein waar de protesten tegen het bewind van de heersende AKP-partij plaatsvonden, maar ook een populaire uitgaansbuurt waar Azmari meermaals ten dans speelde, riep de band de hulp in van dub-duo Metta Frequencies, maar Emnete is dan weer een free-jazz herwerking van de gelijknamige Ethio-jazz compositie van Mulatu Astatke, en ook met Mammouth, een nummer vol bezwerende saxofoonsolo's, blijft de band in Ethiopische sferen. K'aïsita, "pijl en boog" in het Amhaars, kreeg die titel omdat de band voor dit nummer een eerste keer de Braziliaanse berimbau gebruikte, maar ook hier is er een Turkse connectie, want tijdens hun reis door Turkije ontdekten ze onder andere het oeuvre van de al vermelde Okay Temiz die het instrument al tijdens de jaren zeventig van de vorige eeuw in zijn muziek introduceerde. Fascinerend debuut van een band waar we hopelijk nog heel wat meer van gaan horen!
www.azmari.be | www.sdbanrecords.com | www.newsrecords.be