Ekiti Sound - Abeg No Vex
Met Ekiti Sound creëerde de in Londen gevestigde Nigeriaanse muzikant, vocalist en producer Leke 'Chif' Awoyinka een muzikale dialoog tussen twee wereldsteden: Londen en Lagos. Die dualiteit zet zich zowel inhoudelijk als stilistisch door over het hele album, want Abeg No Vex (pidgin-Engels voor: "Don't be angry!" of "Wees niet boos!") gaat niet enkel over Londen versus Lagos, maar ook over yin versus yang, universitair tegenover ongediplomeerde, straatcultuur versus haute couture, en zelfs het platteland van Nigeria (de naam van het project is een knipoog naar Ekiti, de staat in het zuidwesten van Nigeria waar Leke's vader vandaan komt) versus de chaos van de grootstad Lagos (waar Chif's moeder woonde). Chif pendelt al jaren heen en weer tussen de twee steden en werkte nog een tijdje als sound editor in Nollywood, de bloeiende filmindustrie in Nigeria, de bekende Pinewood Studios in het Verenigd Koninkrijk, en is de drijvende kracht achter de Lagos Music Conference, de eerste internationale Afrikaanse muziekbeurs. Leke omschrijft Abeg No Vex als: "…the soundtrack to the new diaspora, actively creating a new narrative for the modern African experience with a global perspective." waarvoor hij zowel inspiratie putte uit squat parties in Oost-Londen als sessies in Fela Kuti's Shrine in Ikeja.Abeg No Vex is een stilistische smeltkroes van genres waarin dan ook nog eens wordt afgewisseld tussen Engels, pidgin Engels en Yoruba. Hip-hop serveert Awoyinka onder andere in Testify, waarin de jonge Nigeriaanse belofte Ridwon rapt over zijn passie voor muziek en het zelfvertrouwen nodig om het te maken in de muziekindustrie, en Rap Kings met het Nigeriaanse rap-duo Show Dem Camp - Wale 'Tec' Davies en Olumide 'Ghost' Ayeni op zijn best. Op zoek naar een dosis afrobeats dan is er Alutere en ADHD, waarin Leke zowel over zijn eigen ongedurige, energieke karakter verhaalt, maar een term die tegelijk verwijst naar het feit dat we zo afgeleid zijn met het focussen op wie we denken dat we zouden moeten zijn, dat we vergeten te luisteren naar het innerlijke kind dat in ieder van ons schuilt en ons de spiegel van ons ware zelf voorhoudt. In het aanstekelijke Slow Down met de Nigeriaanse artiesten Ladipo 'LadiPoe' Eso en Funbi op vocals, gaat Leke dan weer de dancehall-toer op, en voor authentieke Nigeriaanse ingrediënten verwijzen we dan weer naar nummers als Ase, het Yoruba equivalent van het Aziatische chi, de levenskracht of -energie die je in staat stelt om dingen te laten gebeuren en verandering teweeg te brengen, Oba Oluwe, waarin Prince G speelt met de Yoruba-parabel die stelt dat elke heilige een zondaar kan zijn en omgekeerd, en stelt dat als je maar genoeg moeite doet je in dit leven alles kunt bereiken, of nog A Song For Lara, dat begint met een traditionele "oriki", een Yoruba-gebruik waarin Leke's moeder Lara de voorvaderen aanroept om haar kind te zegenen met karaktereigenschappen als moed, standvastigheid en doorzettingsvermogen. Voor de afrobeat van afsluiter Timeless, een oproep voor een verenigd Africa, deed Leke tenslotte beroep op goede vriendin en collega Nneka. We eindigen met een laatste citaat van Awoyinka: "It's a way of paying tribute to where I come from, it will help circulate this name which represents the energy that my parents gave me."
www.crammed.be