King'n'Doom featuring Cheikh Lô - King'n'Doom

King'n'Doom featuring Cheikh LôDit titelloze album is de culminatie van een onverwachte vriendschapsrelatie en de vervulling van de muzikale droom van Martin Piro en Pavel %u0160mid, twee Tsjechische muzikanten en producers. Het begon allemaal jaren geleden met een bezoek aan Festival au Désert en Festival sur le Niger, twee muziekfestivals in de buurt van Timboektoe, waar het duo al liftend naartoe trok vanuit de Malinese hoofdstad Bamako. De reis zou de vonk vormen voor een gedeelde passie voor (West-) Afrikaanse muziek die het duo nooit meer los zou laten. Enkele jaren later weet Zlata Holušová, organisator van het Colours of Ostrova Festival, Cheikh Lô te overtuigen om naar Tsjechië af te zakken, waar dat jaar ook Martin en Pavel op de affiche staan. De drie zouden elkaar uiteindelijk ontmoeten in een tot mobiele opnamestudio omgebouwde caravan van Milan Cimfe, oprichter van Sono Records. Voor ze het zelf goed en wel doorhadden zat het trio samen te jammen en uiteindelijk nam Cheikh Lô zelfs de microfoon ter hand om vervolgens een uitstekende versie van Jarabi, een West-Afrikaans nummer dat Martin en Pavel in een nieuw reggaejasje gestoken hadden en herdoopten tot Jah'rabi, in te zingen. Lô's versie zou later de eerste single van het King'n'Doom project worden en is ook de opener van deze langspeler.

Na de ontmoeting met het Senegalese icoon was er voor Martin en Pavel geen we terug en toen ze wat later op het Folkové Prázdniny Festival in Náměšť nad Oslavou moesten spelen en daar zangeres Hawa Kasse Mady Diabate (samen met Cheikh Lô te horen in Jah'rabi) en ngoni-bassist Mamadou Kouyate van Trio Da Kali tegen het lijf liepen, raakte het hele project in een stroomversnelling. Ook de Senegalese sabar-percussionist Leopold Lô en ngoni-speler Moustafa Kouyate werden aan boord gehaald en zo kreeg de "band" langzaam vorm. Vervolgens trok Pavel naar Senegal om daar terug aan te knopen met Cheikh Lô en diens bandleden, en zo raakte ook zangeres Zeina Ndong bij het project betrokken (Thiamness, een feministisch nummer, waarin de zangeres mannen oproept om uit hun luie zetel te komen en hun vrouwen niet al het werk te laten opknappen). Martin van zijn kant leerde op Facebook de Malinese zangeres Bibby Ssamake kennen (RAW, een nummer dat zijn leven begon als het instrumentale KarKar, een muzikaal eerbetoon aan de Malinese veteraan Boubacar Traoré, maar door Bibby's lyrics werd omgevormd tot een krachtig antioorlog-statement) en later leverden ook de Ivoriaanse djembe-fola Thomas Gueï en de Burkinese balafonmeester Abdoulaye Dembele nog een bijdrage. Moet nog gezegd dat Martin Piro en Pavel Šmid, met King'n'Doom een pareltje van een album creëerden? We geven dan ook graag het laatste woord aan Pavel: "Working on this album gave me more than I could have imagined. What I gained from the experience can't be underestimated. The feeling that nothing is impossible when you keep ploughing ahead. If someone had told me a few years ago that I would be lucky enough to have this experience whilst recording 'King'n'Doom', I wouldn't have believed them. It has always been my dream to travel the world and make music. And suddenly I found myself in the middle of Dakar with a small backpack, empty pockets, but with a song in my bones. It is still unfathomable to me that the song I composed at home on my lap was sung by Cheikh Lô and is now most likely playing on the radio in a dilapidated taxi somewhere in Senegal. Honestly, it blows my mind...".

www.kingndoom.com | www.rusticalrecords.com | www.xmd.nl

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?