Tamikrest - Tamotaït
Laten we bij dit nieuwe Tamikrest album gewoon bij de titel beginnen: Tamotaït is Tamasheq voor "hoop op een positieve verandering", iets waar we na de hele COVID-19 pandemie en de recente wereldwijde golf van antiracistisch protest naar aanleiding van de gewelddadige dood van George Floyd tijdens een arrestatie door de politie van de Amerikaanse stad Minneapolis, duidelijk allemaal naar snakken. Zelf verwijzen de leden van Tamikrest met die titel echter vooral naar de situatie van de Toeareg zelf. De laatste jaren werd het noorden van Mali geplaagd door vooral Islamitisch fundamentalistisch geïnspireerd geweld en de Kel Tamasheq blijven dan ook dromen van Azawad, een eigen vredevolle Toearegnatie. Momenteel echter niet meer dan een verre droom, want de leden wonen en werken al sinds 2007 niet meer in Kidal, het stadje in het noordoosten van Mali waar het voor de band destijds allemaal begon.De boodschap uit de titel zet zich ook door in de nummers op Tamotaït. Zo beschrijft percussionist en vocalist Aghlaly Ag Mohamedine Amzagh als: "…a song that describes the people of today and reflects about the people of the future; what are we doing right now and how this will influence the future.", en in As Sastnan Hidjan preekt Tamikrest dan weer de revolutie: "It's about revolution, a revolution in Tamasheq culture. We want to fight for our culture and tradition. We are not taking the oppression for granted. We stand and we fight.". In de tracklist zijn deze keer ook enkele opvallende gasten terug te vinden. Zo nodigde Tamikrest voor het intieme Timtarin de Marokkaanse Hindi Zahra uit: "We invited her to play with us at one of our concerts in Brussels. We hadn't rehearsed; she just came on stage and it all happened very naturally. We really liked what she brought to our songs and invited her to come and sing on other dates. Each time, we managed to create something very natural and spontaneous. She has a remarkable voice and she's a very good improviser. It seemed natural to us for her to sing on the album. We recorded without any rehearsal, and the first take was the right one.". Maar helemaal een verrassing is wellicht afsluiter Tabsit, waarvoor Tamikrest samenwerkte met Atsushi Sakta en Oki Kano, twee Japanse meesters van traditionele instrumenten als de shamisen (het Japanse antwoord op de banjo) en de vijfsnarige tonkori. Tamikrest frontman Ousmane Ag Mossa raakte naar eigen zeggen geïntrigeerd door de traditionele Japanse muziekcultuur na een Japanse tournee: "I decided to go back, to know more about the culture and music. During my visit, I composed some songs on one of the remote islands of Japan. And since the songwriting of this album started in the desert and ended on the islands in Japan, we believed that it was a good idea to reflect this on the album as well.". Voor 'Tamotaït' deed Tamikrest deze keer tenslotte ook nog beroep op producer David Odlum, die het album hier en daar een stevig rocktintje gaf (Anha Achal Wad Namda). Tamikrest blijft evolueren en nieuwe horizonten opzoeken zonder daarbij zijn eigen wortels uit het oog te verliezen en dat maakt hen één van de interessantste Toeareg-bands van het moment.
www.tamikrest.net | www.glitterbeat.com | www.xmd.nl