Mehmet Polat - The Promise
De Turkse oed-speler Mehmet Polat ziet de twaalf nummers op zijn nieuwe langspeler The Promise als huizen in dezelfde straat, allemaal verschillend maar toch verbonden. Natuurlijk blijft Mehmet's oed het leidmotief in de nummers op The Promise, maar ook deze keer liet Polat zich bijstaan door een hele reeks collega's. In het betoverende Footprints zijn dat bijvoorbeeld Sinan Arat op ney en Alper Kekeç op drums, maar een stuk meer eclectisch klinkt Permission, waarvoor Mehmet zich liet inspireren door het concept van "gönül nzasi", wat vertaald uit het Turks iets als "volhartige toestemming" betekent, en dat begint als een melancholische Perzische afshari makkam, maar algauw overgaat in het ritme van opgewekte buleria flamenco. In het nummer is onder ander ook de kamancha of kamancheh (een puntviool die in verschillende varianten voorkomt in Armenië, Iran en de rest van Centraal-Azië en haar oorsprong heeft in het oude Perzië) van Elnur Mikayilov. Fidelity To Istanbul is dan weer een hüzzam makkam (een melancholisch klinkende makkam met kenmerkende microtonale intervallen) die Polat opdroeg aan zijn leermeester Fethi Cönk.Hoewel The Promise opnieuw een grotendeels instrumentaal album geworden is, is hier en daar toch ook een stem te horen, zoals bijvoorbeeld in het toepasselijk getitelde Being The Voice, waarin Shwan Sulaiman een gazel (Turkse vorm van geïmproviseerde solozang en de vocale tegenhanger van de taqsim) van de Koerdische auteur, rechter en vertaler Ibrahim Ahmed vertolkt, of Nêterseno, waarin Mikail Aslan de vocalen voor zijn rekening neemt in een gedicht dat oorspronkelijk geschreven werd door de elfde-eeuwse poëet Baba Tahirê Uryan en voor de gelegenheid vanuit het Koerdisch naar het Zazaki (Zazas of Zaza-Koerden zijn een volk dat voornamelijk in de streek rond Dersim, het huidige Tunceli, in Oost-Turkijke terug te vinden is). Album als een wandeling door de Grote Bazaar van Istanbul waar al je zintuigen op de proef worden gesteld en je achter elke hoek weer iets nieuws ontdekt.
www.mehmetpolat.net