Altin Gün - Yol
We proberen het zoveel mogelijk te vermijden, maar af en toe mist ook ondergetekende wel eens de boot, en dat is zeker het geval wat het Amsterdamse Altin Gün betreft. Dankzij releases van Turkse acts als Baba ZuLa of Gaye Su Akyol en compilaties als Uzelli Elektro Saz waren wij al volop vertrouwd met de heropleving van de Anatolische rock en Turkse psychedelica, maar om onduidelijke redenen is deze Yol ("weg"), alweer hun derde langspeler, onze eerste kennismaking met de band. Met voorganger Gece (ATO Records, 2019) maakten de Amsterdammers alvast indruk, want het album leverde hen zelfs een Grammy-nominatie op. En ook deze Yol, waarvoor Altin Gün noodgedwongen voor een andere aanpak moest gaan, is opnieuw een knaller van een album geworden. Vocalist Merve Daşdemir: "We were basically stuck at home for three months making home demos, with everybody adding their parts. The transnational feeling maybe comes from that process of swapping demos over the internet, some of the music we did in the studio, but lockdown meant we had to follow a different approach.". Daarnaast werkte Altin Gün deze keer ook samen met het Gentse producer-duo Asa Moto (Oliver Geerts en Gilles Noë), die verantwoordelijk waren voor de mix van het album.Het resultaat is een langspeler waarin deze keer ook duidelijke invloeden uit de Europese synth-pop van eind jaren zeventig en de eerste helft van de jaren tachtig te horen, waarbij het gebruik van de Omnichord (een elektronisch muziekinstrument, in 1981 geïntroduceerd door de Suzuki Musical Instrument Corporation en oorspronkelijk ontworpen als een elektronische autoharp) van Merve Daşdemir vaak een sleutelrol kreeg toebedeeld (Arda Boylari, Kara Toprak, Sevda Olmasaydi) en Giorgio Moroder's soundtrack voor Midnight Express soms niet veraf is (opener Bahçada Yeşil Çinar). In afsluiter Esmerim Güzelim, een nummer dat bassist Jasper Verhulst samenvatte als: "It doesn't sound like Altin Gün, this sounds like a Turkish kindergarten music teacher from the 1980's using an 808!", staat dan weer het geluid van een drummachine centraal. Het gros van de tracklist van Yol bestaat uit herwerkingen van Turkse traditionals, aangevuld met een vijftal nummers van Turkse muzikanten als Neşet Ertaş (1938 - 2012, saz-speler en volksmuzikant uit het Turkse Kırşehir), Çekiç Ali (1932 - 1973, en net als Ertaş een saz-speler en volksmuzikant uit Kırşehir) en Aşik Veysel (1894 - 1973, blinde zanger, poeet en troubadour uit Sivas, de hoofdstad van de gelijknamige provincie in Centraal-Anatolië). Merve Daşdemir: "After we worked on them, they got a whole new life of their own. Maybe we went a little bit too far! (laughs)". Dat oordeel laten we graag aan jullie over, maar wij menen dat 'Yol' wel eens de parel aan de kroon in de discografie van deze band zou kunnen worden!
www.glitterbeat.com