Cherry Bandora - Back To The Taverna
Cherry Bandora is een vijfkoppig gezelschap uit Berlijn dat met Back To The Taverna toe is aan een derde langspeler; een album dat u vooral moet opvatten als een feestplaat bedoeld als antwoord op de gedwongen pauze in de muziekwereld gedurende de COVID-19 pandemie.Voor dit album werkten originele leden Liad Vanounou (bouzouki) en Lorena Atracki (vocalen) samen met bevriende muzikanten als Moshe 'Moosh' Lahav (toetsen en fluit), Tamir 'Hassan' Chen (bas) en Nimrod Lieberman (drums).
Back To The Taverna ademt de geest van de Griekse rebetiko, maar omarmt net zo goed de Ottomaanse erfenis van het Middellandse Zeegebied, speelt met invloeden uit het Jaffa van de jaren zeventig van de vorige eeuw, verkent de grenzen van de psychedelische Turkse muziek en knipoogt zelfs naar de Amerikaanse surf uit de jaren zestig.
Vocaal uit dat zich in een mengeling van Grieks, Engels, Turks en Hebreeuws, talen die tegelijk de multiculturele sfeer reflecteren van Kreuzberg, het stadsdeel van Berlijn waar de bandleden gingen opnemen in de analoge Studio Wong.
Lorena Atracki: "As descendants of Mizrahi Jews, growing up listening both to The Beatles and Umm Kulthum, playing in jazz music departments in high school, and now living in Kreuzkölln, we basically pay tribute and revive this shared heritage in the context of the global music scene of today.".
Opener The Sound Of Baglama is een eigentijdse herinterpretatie van Baxe Tsifliki, een klassieker van de Griekse componist en bouzouki-speler Vassilis Tsitsanis, en inhoudelijk een ode aan het bruisende uitgaansleven in de tavernes van Thessaloniki.
Een andere Engelstalige herinterpretatie krijgen we met Dimitroula Mou, origineel vertolkt door de Joods-Griekse danseres en zangeres Roza Eskenazi in de jaren dertig van de vorige eeuw, maar daarna nog talloze malen gecoverd, en hier een onvervalste aansporing tot stevig feesten inclusief het stereotiepe geluid van brekende borden.
Rampi Rampi is dan weer een update van een Turkse evergreen waarvoor de band samenwerkte met saz-speler Bariş Öner (Kara Delik) en Lorena zich in het Hebreeuws uitleeft in een pikant verhaal over een korte lockdown-romance met een bezorger. Bezwerend mediterraans feestje!
Wie Cherry Bandora eens live aan het werk wilt zien kan op vrijdag 17 mei terecht op Jam'in Jette, een klein maar supergezellig multicultureel festival dat ook nog eens volledig gratis toegankelijk is!
www.cherrybandora.com | www.rumisounds.wordpress.com | www.rebelup.org