Interview met Watcha Clan op Festival Mundial
Met hun mix van nationaliteiten, talen en muziekstijlen, neemt een concert van Watcha Clan je mee op een reis van overal naar nergens. Frontvrouw Sista K (zang, red.) is met haar gemengde achtergrond — ze heeft zowel Sefardisch, Asjkenazisch als Berber bloed door haar aderen stromen — zowat de belichaming van alles waar de band voor staat. Watcha Clan nodigde ons vriendelijk uit voor een etentje na hun concert op Festival Mundial en daar hadden we volgend gesprek.De verschillende leden van Watcha Clan hebben zeer uiteenlopende wortels. Hoe en wanneer is de clan ontstaan?
Sista K: "Een tiental jaar geleden liep ik Soupa Ju (zang, gitaar, red.), die ondertussen onze manager is, toevallig tegen het lijf op een festival waar wij beide moesten optreden. We hebben toen lang gediscussieerd over muziek en na die eerste kennismaking hebben we besloten om ons samen te concentreren op onze eigen unieke versie van het medium. Daar is eigenlijk alles mee begonnen."
In één van jullie nummers is een flard te horen van Satta Massagana van de Abyssinians. Waar liggen jouw muzikale roots precies?
Sista K: "In de reggae, de groove en de soulmuziek en mijn ouders luisterden vaak gospel. Met Watcha Clan wou ik absoluut geen reggae spelen, want dat wordt al zoveel gedaan en ik heb teveel respect voor die fantastische muziek uit de jaren zestig en zeventig om daar een goedkope versie van neer te zetten. Ik heb me dan afgevraagd wat soort muziek Bob Marley vandaag zou gemaakt hebben moest hij nog geleefd hebben. (lacht) Misschien zou hij dan ook wel met dub en elektronica zijn gaan experimenteren. Voor ons heeft die weg in ieder geval geleid naar meer interessante mogelijkheden voor onze sound. Clément (aka. Suprême Clem : toetsen, melodica, accordeon, samplers, ritmebox, red.) kan een machine echt doen swingen en zijn elektronica heeft ons ook echt wegen laten bewandelen waar we anders nooit terechtgekomen zouden zijn. De basis van onze muziek blijft toch reggae. Zelfs drum&bass is eigenlijk een ver familielid van de reggae en zo bekijk ik onze muziek dus ook, al moet je je waarschijnlijk wel openstellen om die invloeden nog te horen."
Waar staat de naam 'Watcha Clan' precies voor?
Sista K: "'Watcha' is een verbastering van 'watch me' dus 'kijk naar mij' of 'kijk naar ons'. We hebben dat gekozen om de aandacht te trekken. Als je Jamaicaanse toasters het podium op ziet komen, hoor je hen ook vaak iets als: "Watch dis now!" roepen net voor ze beginnen te rappen. 'Clan' wijst natuurlijk op de groep en het feit dat we altijd samen zijn. Het is trouwens geen clan in de zin van een gesloten gemeenschap, maar we voelen binnen de groep wel een enorme verbondenheid en we brengen het merendeel van onze tijd samen door, een beetje zoals een stam eigenlijk."
Jullie muziek geeft ook de vreemde indruk van overal en nergens tegelijk te kunnen komen.
Sista K: "Ja, dat is het helemaal! Ik ben zelf van gemengd bloed en sta open voor alle culturen. Dat geldt natuurlijk ook op muzikaal vlak. Er bestaat natuurlijk muziek die ik goed of minder goed vind, maar de muziek die ik wel kan appreciëren kan zowel hiphop als afrobeat of zelfs klassieke muziek zijn. Bij het componeren van onze songs laten wij onze gedachten en gevoelens volledig vrij en het resultaat is dan ook vaak een soort fusionmuziek. Persoonlijk houd ik echter absoluut niet van die term en ik omschrijf het dan ook liever als world&bass."
Die creatieve vrijheid lijkt echt wel het centrale gegeven binnen Watcha Clan.
Sista K: "Absoluut ja. We hebben het daar trouwens ook over op ons laatste album (Diaspora Hi-Fi, red.), waar we in het openingsnummer Les Hommes Libres zeggen: 'Nomaden zijn vrije mensen'. Nomaden zijn mensen zonder adres of vaste verblijfplaats en dat maakt het overheden allerhande heel moeilijk om hen in een bepaald vak te duwen. Muzikaal gezien is dat op ons zeker ook van toepassing."
Jullie komen uit Marseille, één van de grote havensteden van Frankrijk. Is het toeval dat jullie net die stad, die toch echt een kruispunt van culturen en nationaliteiten is, hebben uitgekozen als uitvalsbasis?
Sista K: "(lacht) Clem komt oorspronkelijk uit de Alpen, Matt (aka. Matt la Basse : bas, contrabas, gitaar, red.) uit Corsica en Nassim (Nassim Kouti : zang, gitaar, red.) werd geboren in Oran in Algerije. We wonen nu allemaal in en om Marseille en ik moet eerlijk toegeven dat het een heel inspirerende stad is… een heel arme stad ook en het is er soms moeilijk werken, maar voor ons is het toch een beetje onze cocon."
Ik zei net nog dat jullie muziek wat van overal en nergens tegelijk lijkt te komen, maar als er toch één locatie ongelooflijk bij lijkt te passen is dat Israel of Palestina.
Sista K: "Israel of Palestina? Super! We zouden daar heel graag eens optreden. Die twee landen liggen ons na aan het hart en het zou een mooi boodschap zijn van vrede, liefde en iets waar we sowieso al mee bezig zijn binnen de groep: het openstaan voor andere culturen. Er zijn trouwens al heel wat culturen verenigd in Watcha Clan, al is dat nu niet iets wat we opzettelijk zijn gaan zoeken. We proberen ons dus te engageren, maar zonder politiek te worden, want dan wordt het discours meteen een pak zwaarder en er zijn er trouwens al meer dan genoeg die dat in onze plaats doen. Onze muziek met zijn mengeling van Hebreeuws en Arabisch en de mix van verschillende muziekstijlen is onze unieke boodschap van vrede en samenhorigheid."
Sista K: "Een tiental jaar geleden liep ik Soupa Ju (zang, gitaar, red.), die ondertussen onze manager is, toevallig tegen het lijf op een festival waar wij beide moesten optreden. We hebben toen lang gediscussieerd over muziek en na die eerste kennismaking hebben we besloten om ons samen te concentreren op onze eigen unieke versie van het medium. Daar is eigenlijk alles mee begonnen."
In één van jullie nummers is een flard te horen van Satta Massagana van de Abyssinians. Waar liggen jouw muzikale roots precies?
Sista K: "In de reggae, de groove en de soulmuziek en mijn ouders luisterden vaak gospel. Met Watcha Clan wou ik absoluut geen reggae spelen, want dat wordt al zoveel gedaan en ik heb teveel respect voor die fantastische muziek uit de jaren zestig en zeventig om daar een goedkope versie van neer te zetten. Ik heb me dan afgevraagd wat soort muziek Bob Marley vandaag zou gemaakt hebben moest hij nog geleefd hebben. (lacht) Misschien zou hij dan ook wel met dub en elektronica zijn gaan experimenteren. Voor ons heeft die weg in ieder geval geleid naar meer interessante mogelijkheden voor onze sound. Clément (aka. Suprême Clem : toetsen, melodica, accordeon, samplers, ritmebox, red.) kan een machine echt doen swingen en zijn elektronica heeft ons ook echt wegen laten bewandelen waar we anders nooit terechtgekomen zouden zijn. De basis van onze muziek blijft toch reggae. Zelfs drum&bass is eigenlijk een ver familielid van de reggae en zo bekijk ik onze muziek dus ook, al moet je je waarschijnlijk wel openstellen om die invloeden nog te horen."
Waar staat de naam 'Watcha Clan' precies voor?
Sista K: "'Watcha' is een verbastering van 'watch me' dus 'kijk naar mij' of 'kijk naar ons'. We hebben dat gekozen om de aandacht te trekken. Als je Jamaicaanse toasters het podium op ziet komen, hoor je hen ook vaak iets als: "Watch dis now!" roepen net voor ze beginnen te rappen. 'Clan' wijst natuurlijk op de groep en het feit dat we altijd samen zijn. Het is trouwens geen clan in de zin van een gesloten gemeenschap, maar we voelen binnen de groep wel een enorme verbondenheid en we brengen het merendeel van onze tijd samen door, een beetje zoals een stam eigenlijk."
Jullie muziek geeft ook de vreemde indruk van overal en nergens tegelijk te kunnen komen.
Sista K: "Ja, dat is het helemaal! Ik ben zelf van gemengd bloed en sta open voor alle culturen. Dat geldt natuurlijk ook op muzikaal vlak. Er bestaat natuurlijk muziek die ik goed of minder goed vind, maar de muziek die ik wel kan appreciëren kan zowel hiphop als afrobeat of zelfs klassieke muziek zijn. Bij het componeren van onze songs laten wij onze gedachten en gevoelens volledig vrij en het resultaat is dan ook vaak een soort fusionmuziek. Persoonlijk houd ik echter absoluut niet van die term en ik omschrijf het dan ook liever als world&bass."
Die creatieve vrijheid lijkt echt wel het centrale gegeven binnen Watcha Clan.
Sista K: "Absoluut ja. We hebben het daar trouwens ook over op ons laatste album (Diaspora Hi-Fi, red.), waar we in het openingsnummer Les Hommes Libres zeggen: 'Nomaden zijn vrije mensen'. Nomaden zijn mensen zonder adres of vaste verblijfplaats en dat maakt het overheden allerhande heel moeilijk om hen in een bepaald vak te duwen. Muzikaal gezien is dat op ons zeker ook van toepassing."
Jullie komen uit Marseille, één van de grote havensteden van Frankrijk. Is het toeval dat jullie net die stad, die toch echt een kruispunt van culturen en nationaliteiten is, hebben uitgekozen als uitvalsbasis?
Sista K: "(lacht) Clem komt oorspronkelijk uit de Alpen, Matt (aka. Matt la Basse : bas, contrabas, gitaar, red.) uit Corsica en Nassim (Nassim Kouti : zang, gitaar, red.) werd geboren in Oran in Algerije. We wonen nu allemaal in en om Marseille en ik moet eerlijk toegeven dat het een heel inspirerende stad is… een heel arme stad ook en het is er soms moeilijk werken, maar voor ons is het toch een beetje onze cocon."
Ik zei net nog dat jullie muziek wat van overal en nergens tegelijk lijkt te komen, maar als er toch één locatie ongelooflijk bij lijkt te passen is dat Israel of Palestina.
Sista K: "Israel of Palestina? Super! We zouden daar heel graag eens optreden. Die twee landen liggen ons na aan het hart en het zou een mooi boodschap zijn van vrede, liefde en iets waar we sowieso al mee bezig zijn binnen de groep: het openstaan voor andere culturen. Er zijn trouwens al heel wat culturen verenigd in Watcha Clan, al is dat nu niet iets wat we opzettelijk zijn gaan zoeken. We proberen ons dus te engageren, maar zonder politiek te worden, want dan wordt het discours meteen een pak zwaarder en er zijn er trouwens al meer dan genoeg die dat in onze plaats doen. Onze muziek met zijn mengeling van Hebreeuws en Arabisch en de mix van verschillende muziekstijlen is onze unieke boodschap van vrede en samenhorigheid."