Interview met Balkan Beat Box @ AB
Hun recentste album, Blue Eyed Black Boy, klinkt meer dan ooit als een mondiale jukebox en hun live shows zijn als auditieve rollercoasters. Laat het duidelijk zijn, ondergetekende is een fan van Balkan Beat Box. Voor hun aantreden op het AB podium spraken wij met Tamir Muskat, één derde van het Balkan Beat Box brein en verantwoordelijk voor de talloze beats en samples in de Balkan Beat Box sound.Tamir, mijn internetresearch leverde allerhande definities voor jullie muziek op, gaande van electro-world tot Balkan-beats. Hoe zou je zelf jullie sound omschrijven?
Tamir Muskat (drums, percussie & programming): "Is het echt nodig om muziek steeds te definiëren? Bij Balkan Beat Box zijn we in de loop der jaren blijven evolueren, zowel als mens als als muzikant, en we zijn uiteindelijk alle muziek waarmee we opgegroeid zijn door elkaar beginnen mixen. Het begon met punkrock en via het Middellandse Zeegebied — waar we onze jeugd doorbrachten — zijn we tenslotte bij elektronica uitgekomen. Die evolutie was nooit vooraf gepland, het is niet meer dan een natuurlijke expressie van de manier waarop wij muziek ervaren. Tegenwoordig probeer ik niet eens meer om onze muziek te definiëren, want dat zou luisteraars alleen maar vooroordelen opleveren. Als ik onze sound volledig zou ontleden voor je er ook maar een noot van gehoord hebt, is de kans groot dat je er geen snars meer aan vind."
Vanwege de Balkan Beat Box naam zullen jullie vaak in het hokje van de Balkanmuziek terechtkomen. Dekt jullie bandnaam de lading nog wel?
Tamir Muskat: "Neen, absoluut niet! (lacht) We hebben lang geleden bijna instinctief voor die naam gekozen. Van die hele Balkan-beats hype was toen nog absoluut geen sprake en het woord 'Balkan' in de naam was voor ons niet meer dan een eerbetoon aan de plaats waar wij opgegroeid waren, de muziek waar we naar luisterden en de folklore of volkscultuur in het algemeen. Het 'Beat Box' gedeelte van onze bandnaam verwijst op een heel simpele manier naar de elektronica die we gebruiken: een klein apparaatje dat beats produceert. Ik denk dat die elementen altijd op de een of andere manier in onze muziek aanwezig zijn dus dat maakt van Balkan Beat Box een perfect klinkende bandnaam. En die hele Balkan-beats rage zal nu ook weer niet eeuwig duren zeker? (lacht)"
Hoewel jullie muziek bulkt van de Mediterrane invloeden, liggen de wortels van Balkan Beat Box eigenlijk in Brooklyn, New York. Had dit project überhaupt ergens anders kunnen beginnen?
Tamir Muskat: "New York was in ieder geval een ideale startlocatie. Het is een stad waar mensen van over de hele wereld samenleven. Dat is waarschijnlijk iets dat wel voor de meeste wereldsteden geldt, maar voor New York is het dubbel waar want de Verenigde Staten zijn nu eenmaal een natie van migranten. In New York is niemand geïnteresseerd in waar je vandaan komt en het is ook een stad die bruist van de energie. We zijn ondertussen allemaal verhuisd, maar New York zal altijd deel uitmaken van onze muziek."
Verschillende bandleden van Balkan Beat Box hebben een Joodse achtergrond. Speelt die identiteit op de een of andere manier een rol in jullie muziek?
Tamir Muskat: "Religieus gezien zeker niet. Het feit dat je heel wat artikels en interviews over Balkan Beat Box terugvind op Joodse websites, is omdat de Judeo-Israëlische gemeenschap maar al te graag alles wat ook maar een beetje Israëlisch is claimt. Het is zeker niet iets dat wij zelf opzoeken en in het verleden hebben we ons al meer dan eens tegen de Israëlische politiek uitgesproken. Wij zijn dus zeker geen ambassadeurs van Israel. Het Judaïsme is een deel van mijn cultuur, maar het is niet waar Balkan Beat Box om draait. Muzikaal gezien staan de ritmes en melodieën uit de Balkan zeer dicht bij die van de Joodse klezmer en dat kan dus wel eens voor verwarring zorgen."
Toen ik een tijdje geleden Shantel sprak zei die mij het volgende: 'Muziek moet in de eerste plaats om ontspanning en het verspreiden van positieve energie blijven gaan. Muziek kan de tijd bij wijze van spreken stilleggen en het creëert een synergie tussen mensen met heel diverse achtergronden en nationaliteiten.' Kan je akkoord gaan met die uitspraak?
Tamir Muskat: "Absoluut, al wil ik daar wel aan toevoegen dat dat op zich niet zou volstaan voor Balkan Beat Box. Net zoals Shantel trekken ook wij een multicultureel publiek aan en erin slagen om de energie van die verschillende culturen, wiens regeringen misschien zelfs met elkaar overhoop liggen, te kunnen bundelen en de bestaande grenzen te laten vervagen is al een enorm statement op zich, maar bij Balkan Beat Box brengen we ook graag onder woorden wat we bedoelen. (lacht) Tomer Yosef onze mc is verbaal zeer sterk, dus het is maar natuurlijk dat hij dat talent dan ook gebruikt. Onze muziek is heel energetisch, maar daarom niet zonder inhoud. De energie en de beats die we in onze songs stoppen maken het net makkelijker om de boodschap die we willen uitdragen over te brengen."
Jullie zijn duidelijk ook beïnvloed door Jamaicaanse dancehall en reggae.
Tamir Muskat: "Ja, dat is inderdaad een van de groenten die we in onze soep mixen. Ik houd me voornamelijk bezig met het creëren van de beats en samples en ik gebruik daarvoor vaak invloeden uit dub en oude skanummers. Tomer is ook gek van reggae en dancehall, maar omdat hij de vocalist van de band is komt dat bij hem veeleer tot uiting in zijn raps. We proberen wel te vermijden om gewoon dingen te kopiëren; we gebruiken die invloeden en geven er onze eigen draai aan."
Hebben jullie veel tijd nodig om een album op te nemen?
Tamir Muskat: "Meestal valt dat wel mee, maar we moeten wel altijd rekening houden met het feit dat niet alle bandleden in hetzelfde land wonen, dus als we samenkomen, werken we heel georganiseerd en gestructureerd. We beginnen altijd van nul in de studio, dus alle magie, van het schrijven van de teksten over het componeren van de muziek tot het opnemen van de tracks, moet gebeuren in die korte tijdspanne die we samen in de studio doorbrengen. Die manier van werken heeft altijd zeer natuurlijk aangevoeld voor ons."
Wat is het verhaal achter de titel van jullie nieuwe album, Blue Eyed Black Boy?
Tamir Muskat: "Een van de redenen waarom we het album zo genoemd hebben is omdat toen Tomer’s vrouw zwanger was van hun eerste kind ik voor mezelf de bedenking maakte: 'Tomer heeft een zeer donkere huidskleur, maar zijn vrouw is blond en heeft blauwe ogen. Wat als hun baby nu eens donker met blauwe ogen zou zijn; een blue eyed black boy?' Rond dezelfde tijd was ik ook aan een nieuwe beat-sequence aan het werken en ik besloot om het ritme "Blue Eyed Black Boy" te noemen. Toen Tomer later de melodie hoorde werkte hij het verder uit tot de song die nu op het album staat. In het nummer heeft hij het over alle bullshit in de wereld – culturen, naties en religies die met elkaar in conflict liggen – allemaal omdat bepaalde mensen niet bereid zijn om anderen te accepteren zoals ze zijn. Dat is iets waaraan we ons allemaal wel eens schuldig maken op de een of andere manier. De blue eyed black boy (de zwarte jongen met de blauwe ogen, red.) staat symbool voor iemand die overal en nergens bij hoort, de vreemde eend in de bijt die niet zomaar in een hokje geduwd kan worden. Misschien vertegenwoordigt hij zelfs de toekomst want ergens is hij ook de oplossing voor al dit soort problemen!"
Tamir Muskat (drums, percussie & programming): "Is het echt nodig om muziek steeds te definiëren? Bij Balkan Beat Box zijn we in de loop der jaren blijven evolueren, zowel als mens als als muzikant, en we zijn uiteindelijk alle muziek waarmee we opgegroeid zijn door elkaar beginnen mixen. Het begon met punkrock en via het Middellandse Zeegebied — waar we onze jeugd doorbrachten — zijn we tenslotte bij elektronica uitgekomen. Die evolutie was nooit vooraf gepland, het is niet meer dan een natuurlijke expressie van de manier waarop wij muziek ervaren. Tegenwoordig probeer ik niet eens meer om onze muziek te definiëren, want dat zou luisteraars alleen maar vooroordelen opleveren. Als ik onze sound volledig zou ontleden voor je er ook maar een noot van gehoord hebt, is de kans groot dat je er geen snars meer aan vind."
Vanwege de Balkan Beat Box naam zullen jullie vaak in het hokje van de Balkanmuziek terechtkomen. Dekt jullie bandnaam de lading nog wel?
Tamir Muskat: "Neen, absoluut niet! (lacht) We hebben lang geleden bijna instinctief voor die naam gekozen. Van die hele Balkan-beats hype was toen nog absoluut geen sprake en het woord 'Balkan' in de naam was voor ons niet meer dan een eerbetoon aan de plaats waar wij opgegroeid waren, de muziek waar we naar luisterden en de folklore of volkscultuur in het algemeen. Het 'Beat Box' gedeelte van onze bandnaam verwijst op een heel simpele manier naar de elektronica die we gebruiken: een klein apparaatje dat beats produceert. Ik denk dat die elementen altijd op de een of andere manier in onze muziek aanwezig zijn dus dat maakt van Balkan Beat Box een perfect klinkende bandnaam. En die hele Balkan-beats rage zal nu ook weer niet eeuwig duren zeker? (lacht)"
Hoewel jullie muziek bulkt van de Mediterrane invloeden, liggen de wortels van Balkan Beat Box eigenlijk in Brooklyn, New York. Had dit project überhaupt ergens anders kunnen beginnen?
Tamir Muskat: "New York was in ieder geval een ideale startlocatie. Het is een stad waar mensen van over de hele wereld samenleven. Dat is waarschijnlijk iets dat wel voor de meeste wereldsteden geldt, maar voor New York is het dubbel waar want de Verenigde Staten zijn nu eenmaal een natie van migranten. In New York is niemand geïnteresseerd in waar je vandaan komt en het is ook een stad die bruist van de energie. We zijn ondertussen allemaal verhuisd, maar New York zal altijd deel uitmaken van onze muziek."
Verschillende bandleden van Balkan Beat Box hebben een Joodse achtergrond. Speelt die identiteit op de een of andere manier een rol in jullie muziek?
Tamir Muskat: "Religieus gezien zeker niet. Het feit dat je heel wat artikels en interviews over Balkan Beat Box terugvind op Joodse websites, is omdat de Judeo-Israëlische gemeenschap maar al te graag alles wat ook maar een beetje Israëlisch is claimt. Het is zeker niet iets dat wij zelf opzoeken en in het verleden hebben we ons al meer dan eens tegen de Israëlische politiek uitgesproken. Wij zijn dus zeker geen ambassadeurs van Israel. Het Judaïsme is een deel van mijn cultuur, maar het is niet waar Balkan Beat Box om draait. Muzikaal gezien staan de ritmes en melodieën uit de Balkan zeer dicht bij die van de Joodse klezmer en dat kan dus wel eens voor verwarring zorgen."
Toen ik een tijdje geleden Shantel sprak zei die mij het volgende: 'Muziek moet in de eerste plaats om ontspanning en het verspreiden van positieve energie blijven gaan. Muziek kan de tijd bij wijze van spreken stilleggen en het creëert een synergie tussen mensen met heel diverse achtergronden en nationaliteiten.' Kan je akkoord gaan met die uitspraak?
Tamir Muskat: "Absoluut, al wil ik daar wel aan toevoegen dat dat op zich niet zou volstaan voor Balkan Beat Box. Net zoals Shantel trekken ook wij een multicultureel publiek aan en erin slagen om de energie van die verschillende culturen, wiens regeringen misschien zelfs met elkaar overhoop liggen, te kunnen bundelen en de bestaande grenzen te laten vervagen is al een enorm statement op zich, maar bij Balkan Beat Box brengen we ook graag onder woorden wat we bedoelen. (lacht) Tomer Yosef onze mc is verbaal zeer sterk, dus het is maar natuurlijk dat hij dat talent dan ook gebruikt. Onze muziek is heel energetisch, maar daarom niet zonder inhoud. De energie en de beats die we in onze songs stoppen maken het net makkelijker om de boodschap die we willen uitdragen over te brengen."
Jullie zijn duidelijk ook beïnvloed door Jamaicaanse dancehall en reggae.
Tamir Muskat: "Ja, dat is inderdaad een van de groenten die we in onze soep mixen. Ik houd me voornamelijk bezig met het creëren van de beats en samples en ik gebruik daarvoor vaak invloeden uit dub en oude skanummers. Tomer is ook gek van reggae en dancehall, maar omdat hij de vocalist van de band is komt dat bij hem veeleer tot uiting in zijn raps. We proberen wel te vermijden om gewoon dingen te kopiëren; we gebruiken die invloeden en geven er onze eigen draai aan."
Hebben jullie veel tijd nodig om een album op te nemen?
Tamir Muskat: "Meestal valt dat wel mee, maar we moeten wel altijd rekening houden met het feit dat niet alle bandleden in hetzelfde land wonen, dus als we samenkomen, werken we heel georganiseerd en gestructureerd. We beginnen altijd van nul in de studio, dus alle magie, van het schrijven van de teksten over het componeren van de muziek tot het opnemen van de tracks, moet gebeuren in die korte tijdspanne die we samen in de studio doorbrengen. Die manier van werken heeft altijd zeer natuurlijk aangevoeld voor ons."
Wat is het verhaal achter de titel van jullie nieuwe album, Blue Eyed Black Boy?
Tamir Muskat: "Een van de redenen waarom we het album zo genoemd hebben is omdat toen Tomer’s vrouw zwanger was van hun eerste kind ik voor mezelf de bedenking maakte: 'Tomer heeft een zeer donkere huidskleur, maar zijn vrouw is blond en heeft blauwe ogen. Wat als hun baby nu eens donker met blauwe ogen zou zijn; een blue eyed black boy?' Rond dezelfde tijd was ik ook aan een nieuwe beat-sequence aan het werken en ik besloot om het ritme "Blue Eyed Black Boy" te noemen. Toen Tomer later de melodie hoorde werkte hij het verder uit tot de song die nu op het album staat. In het nummer heeft hij het over alle bullshit in de wereld – culturen, naties en religies die met elkaar in conflict liggen – allemaal omdat bepaalde mensen niet bereid zijn om anderen te accepteren zoals ze zijn. Dat is iets waaraan we ons allemaal wel eens schuldig maken op de een of andere manier. De blue eyed black boy (de zwarte jongen met de blauwe ogen, red.) staat symbool voor iemand die overal en nergens bij hoort, de vreemde eend in de bijt die niet zomaar in een hokje geduwd kan worden. Misschien vertegenwoordigt hij zelfs de toekomst want ergens is hij ook de oplossing voor al dit soort problemen!"