The Jolly Boys - Great Expectation
Voor ska, rocksteady en reggae was er op Jamaica mento; simpel samengevat het Jamaicaanse antwoord op de calypso uit Trinidad en Tobago (waar bij calypso muziek vooral de steeldrum gebruikt werd, een bewerkt olievat, stonden bij mento de rumba box, een uitvergrote versie van de Afrikaanse duimpiano en de banjo centraal). De geschiedenis van The Jolly Boys omspant al zowat zes decennia, want het combo kende al een eerste glorieperiode in de jaren '50. Hoewel de band door de jaren heen een aantal personeelswissels kende, is de centrale figuur nog steeds zanger/gitarist Albert Minott, die met zijn doorleefde stem een groot deel van de charme van The Jolly Boys uitmaakt.Voor Great Expectation werkten The Jolly Boys samen met producer Jon Baker (producer en eigenaar van de Geejam studio's in Jamaica waar onder andere Amy Winehouse, Gorillaz, Wyclef Jean en No Doubt al hun ding kwamen doen) die hen een reeks covers van bands en artiesten als Lou Reed (Perfect Day), Iggy Pop (The Passenger) of Blondie (Hanging On The Telephone) in een mento-jasje liet steken. Het resultaat is de ene keer (de Amy Winehouse cover Rehab is zonder twijfel het beste nummer op het album en ook de versie van de Stranglers hit Golden Brown verdient een aanbeveling) al wat origineler dan de andere (Nightclubbing hoorden wij toch een pak liever in de originele versie van Grace Jones). Als de zoveelste poging om een Jamaicaanse versie van de Buena Vista Social Club uit de grond te stampen (zie ook Jamaica All Stars en Inna De Yard All Stars), kan dit schijfje tellen, maar ondergetekende hoort het allemaal toch liever wat authentieker.
www.jollyboysmusic.com | www.pias.com | www.wallofsound.net