Lëk Sèn - Tomorrow + Nuru Kane - Exile
geschreven door
tim op 5 maart 2013 in de rubriek
Plaatjes

Met
een titelloze EP gaf
Lëk Sèn ons vorig jaar al een voorproefje van deze
Tomorrow en ook de andere tracks op dit album liggen in dezelfde lijn. Lëk Sèn werpt zelf op dat er in zijn muziek weinig Senegalese invloeden terug te vinden zijn en wij sluiten ons graag bij die mening aan, want buiten het gebruik van Senegalese talen als
Wolof en
Lébou is
Tomorrow vrij on-Afrikaans. Niet dat dat op enigerlei wijze afbreuk doet aan de kwaliteit van Lëk Sèn’s muziek; integendeel zelfs, want de man brengt net zo vlot een reggae- of hiphoptune als een ingetogen akoestisch singer-songwriter nummer. De duetten op
Tomorrow spreken toch net dat ietsje meer tot de verbeelding dan Lëk Sèn's solonummers; op de EP stond al een track met
Clinton Fearon en op deze langspeler voegt hij daar nog
Jaam Maï Ka met
Groundation frontman Harrison Stafford en het super vette hiphopnummer
Jaam met
Blitz The Ambassador aan toe.
www.chaptertworecords.com

Net als Lëk Sèn is ook
Nuru Kane afkomstig uit Senegal, leeft hij tegenwoordig in Frankrijk en kijkt hij in zijn muziek niet op een genre meer of minder, maar daar houden de vergelijkingen zowat op. Kane is aanhanger van de
Baye Fall beweging, iets wat hij niet alleen uit door het dragen van kleurrijke kledij en dreadlocks, maar ook in zijn nummers laat terugkomen; zo is
Bambala een ode aan
Sjeik Amadou Bamba en gaat het in
Niang Balo over
Sjeik Ibrahima Fall, de stichter van de beweging. Tijdens een vakantiereis naar Marokko kwam Nuru in aanraking met de
gnawa-muziek waarvan invloeden duidelijk te horen zijn in nummers als
Bambala of
Sadye. Maar ook genres als blues (
Niang Balo), reggae (
Issoire) en flamenco (
Corriendo) zijn Nuru Kane niet vreemd en
Yes We Kane klinkt dankzij de toevoeging van een viool bijna als een
cajun-nummer. Overtuigende wereldreis!
www.worldmusic.net |
www.musicwords.nl