door
tim | 9 juni 2023 |
Plaatjes |


Ook de koning van de kologo,
King Ayisoba, heeft af te rekenen gekregen met de gevolgen van de COVID-19 pandemie, en dus trok hij zich samen met lokale talenten als Ras Kukuu, Twinkle, Atamina, Bush Man, Shiallo en Awilo One terug in de vertrouwde Top Link studio van producer
Francis Ayamga in
Bongo op de grens tussen Ghana en Burkina Faso (ook te zien in de clip bij
Bossi Labome). Maar ook Arnold de Boer aka.
Zea, voormalig vocalist bij The Ex en labelbaas bij
Makkum Records (het Nederlandse label dat geen onbelangrijke rol speelde in de internationale popularisering van het Ghanese kologo-genre), is opnieuw van de partij, waarbij hij instond voor de mastering en op twee tracks ook achter de microfoon en op gitaar te horen is. Het al uit 2017 daterende
People Talk Too Much werd trouwens opgenomen in de
Katzwijm Studio in Voorhout.
Lees verder
door
tim | 17 mei 2023 |
Plaatjes |

Het Belgische
Radio Martiko liet ons eerder als kennismaken met het muzikale universum van de Egyptische auteur, dichter, muzikant, componist, regisseur, acteur, journalist, radioproducer en politiek activist
Abderrahman El Khamissi en zijn collega, toetsenist
Hany Mehanna, de Afro-Latin vibes van het Congolese
Ry-Co Jazz, en trokken ze naar Colombia om het werk van cumbia-pionier
Lucho Bermudez opnieuw in de schijnwerpers te zetten. Keer op keer sterke staaltjes archiverings- en restauratiewerk of "crate digging" zoals dat in vinylkringen heet.
Ook deze
L'Orchestre National Mauritanien van het Mauritaanse familieorkest Ahl Nana is opnieuw het resultaat van veel research, toevallige ontmoetingen en gelukstreffers. Een verhaal dat leest als een ware avonturenroman of schattenjacht!
Lees verder
door
tim | 17 mei 2023 |
Plaatjes |

Het is hier alweer een poosje wat stiller wat Ethiopische muziek betreft en dus zijn we maar al te blij dat we jullie in één klap twee authentieke maar zeer verschillende projecten mogen voorstellen.
Atse Tewodros Project is een initiatief rond de naar Italië uitgeweken Ethiopisch-Italiaanse schrijfster en vocaliste
Gabriella Ghermandi, dochter van een Italiaanse militair en een Eritrese moeder. Het project werd vernoemd naar
Atse Tewodros II, die als Ethiopisch keizer van 1855 tot 1868 een einde bracht aan de periode van onrust die in de Ethiopische geschiedenis bekendstaat als
Zemene Mesafint of Era van de Prinsen en algemeen beschouwd wordt als de vader van het moderne Ethiopië.
Lees verder
door
tim | 17 mei 2023 |
Plaatjes |

Ondergetekende maakte in 2021 voor het eerst kennis met het werk van de uit Rio afkomstige maar naar Lyon in Frankrijk uitgeweken
João Selva toen
Underdog Records met
Navegar voor een "sprankje vrolijkheid en positivisme" zorgde tijdens de donkere COVID-19 pandemie. We bevalen dat album toen aan als een absolute aanrader en opvolger
Passarinho ("vogeltje") moet daar zeker niet voor onderdoen.
Lees verder
door
tim | 9 mei 2023 |
Plaatjes |

Herinnert u zich
Yiddish Glory - The Lost Songs Of World War II, het album uit 2018 waarvoor Anna Shternshis, Professor Jiddische taalkunde en studie van de Joodse Diaspora aan de Universiteit van Toronto, de Russische singer-songwriter en professor Slavische literatuur Dr. Pavel Lion aka. Psoy Korolenko en violist/componist Sergei Erdenko de teksten van een verloren gewaande collectie Jiddische liederen uit het Rusland van de Tweede Wereldoorlog nieuw leven inbliezen?
Wel op hetzelfde Six Degrees Records label is nu ook deze
Silent Tears: The Last Yiddish Tango van
Payadora Tango Ensemble verschenen. De achtergrond van dit album is zo mogelijk nog schrijnender en verschrikkelijk als bij 'Yiddish Glory' al het geval was, want de muziek op 'Silent Tears' is gebaseerd op gedichten, getuigenissen en geschriften van vrouwen die het slachtoffer werden van verkrachting en marteling tijdens de Holocaust.
Lees verder
door
tim | 9 mei 2023 |
Plaatjes |

Met
Aswat ("stemmen", "geluiden" of "klanken") komt voor
Driss El Maloumi, waarschijnlijk de bekendste oed-speler in ons landje, een langgekoesterde droom in vervulling om eindelijk ook eens met een strijkerskwintet, een kamerorkest of zelfs een heel symfonisch orkest samen te werken.
Lees verder
door
tim | 13 april 2023 |
Plaatjes |
Jiraan, Arabisch voor "buren", is een twaalfkoppig internationaal gezelschap rond de Syrisch-Belgische violist en componist Shalan Alhamny, dat met
Sirto (een traditionele Griekse rondedans) een eerste langspeler voorstelt.
Lees verder
door
tim | 5 april 2023 |
Plaatjes |

Na
Sem Nostalgia uit 2011 en het in 2012 verschenen
O Deus Que Devasta Mas Tambem Cura, 's mans twee eerste albums voor het
Mais Um Discos label, waren we de Braziliaanse singer-songwriter
Lucas Santtana eerlijk gezegd wat uit het oog verloren. We knopen graag terug aan met deze
O Paraiso. Voor dit album dat hij tijdens de COVID-19 pandemie opnam in Parijs, en waarop hij afwisselt tussen Portugees, Spaans, Engels en Frans, liet Santtana zich deze keer bijstaan door muzikanten als Fred Soulard (toetsen en productie), Zé Luis Nascimiento (percussie), de ons niet onbekende Vincent Segal (cello), saxofonist Laurent Dardainne en een blazerssectie bestaande uit Remi Scuito en Sylvain Bardiau. Centrale boodschap: het paradijs bevindt zich op aarde, dus laten we onze afdaling naar de hel stoppen!
Lees verder
door
tim | 5 april 2023 |
Plaatjes |

Nadat ze hun fans in 2021 niet op één maar twee albums trakteerden, focuste de Nederlands-Turkse formatie
Altin Gün in 2022 vooral op het podium, maar nu zijn ze terug met
Aşk, Turks voor "liefde" en meteen een terugkeer naar de psychedelische Anatolische folkrock waarmee de band naam maakte met hun twee eerste albums
On (2018) en
Gece (2019).
Lees verder
door
tim | 19 maart 2023 |
Plaatjes |

In 2019 stelden we jullie al voor aan Rumbaristas, de multinationale "mestizo-supergroep" rond Willy Fuego (Amparanoia, La Kinky Beat), Thomas 'Don Tomasino' Morzewski (Orchestre International du Vetex), Roel Poriau en Thomas de Smet (Think of One). Na het lanceringsconcert,
als voorprogramma van Amparanoia in de Ancienne Belgique, volgde
iets later ook een eerste album, maar toen sloeg ook voor Rumbaristas de noodlottige periode van de COVID-19 pandemie toe.
Lees verder
door
tim | 31 december 2022 |
Plaatjes |

Ook
Cafe con Leche, het Gentse mestizo-collectief rond vocalisten Gudrun Roos en MAYOR (voorheen Nephtali), heeft de COVID-19 pandemie doorstaan en trapt het feestje nu opnieuw op gang met deze toepasselijk getitelde
Le Vol Suivant. Het Frans blijft ook deze keer de voertaal, al valt onmiddellijk op dat het Aalterse dialect van rapper MAYOR een stuk meer ruimte heeft gekregen dan op voorganger
L'avenir Est À Nous, en voor
Aldea Global schakelt het gezelschap zelfs een enkele maal over op het Spaans. Het mag dan allemaal zeer feestelijk en dansbaar klinken, inhoudelijk gaat het er in de nummers op
Le Vol Suivant stukken serieuzer aan toe.
Lees verder
door
tim | 31 december 2022 |
Plaatjes |

Met
Anadolu Ejderi ("de Anatolische draak") stelt
Gaye Su Akyol haar eerst langspeler in ruim vier jaar voor. Na een periode van haast onophoudelijk toeren, verschafte de COVID-19 pandemie en de daarbij horende restricties haar het perfecte excuus om even op de rem te gaan staan en opnieuw de studio in te duiken.
Gaye Su Akyol: "With everything closed, we all had to sit at home. The isolation gave me time to write. I ended up with over 100 songs. I tried to broaden the palette: to start with Anatolian folk and pop, then see how to add African and Middle Eastern sounds, the soul revolution, disco, and rock from other cultures. The music is still quite psychedelic, but it connects to different areas, all the pop genres I love so much. The hard part was picking the right songs and the correct order.".
Lees verder
door
tim | 31 december 2022 |
Plaatjes |
Far Out Recordings zette de Braziliaanse
Joyce Moreno al eerder in de spotlights en zorgt er nu ook voor dat
Natureza, een uit de jaren zeventig van de vorige eeuw opgenomen meesterwerkje, na zowat 45 (!) jaar stof vergaren toch eindelijk een release krijgt.
Natureza dateert uit de periode dat Joyce in New York woonde en door de Braziliaanse drummer
João Palma werd voorgesteld aan de Duitse producer
Claus Ogerman (die geen onaanzienlijk aandeel had in de popularisering van de Braziliaanse muziek in de jaren zestig van de vorige eeuw).
Joyce: "I met him in New York City, in 1977. I was living and playing there and João Palma introduced me to Claus. We had an audition, he liked what we were doing and decided to produce an album with us.".
Braziliaanse rasmuzikanten als Nana Vasconcelos, Tutty Moreno en
Mauricio Maestro (die meeschreef aan verschillende tracks op het album en ook enkele nummers mee inzong) werden aan boord gehaald, samen met Amerikaanse musici als Michael Brecker, Joe Farrell en Buster Williams. Het gezelschap trok voor de opnames naar Columbia Studios en Ogerman produceerde, arrangeerde en dirigeerde het hele album dat vervolgens om onbekende redenen in de archieven belandde zonder ooit het daglicht te zien.
Lees verder
door
tim | 31 december 2022 |
Plaatjes |

De naar het Canadese Toronto uitgeweken
Wesli, ware naam Wesley Louissaint, is al heel wat jaren een ideale ambassadeur voor de muziek uit zijn geboorteland Haïti, maar toch is deze
Tradisyon, het eerste deel van wat een tweeluik moet worden, wellicht zijn meest ambitieuze project tot nog toe.
Zoals de titel al aangeeft verkent Wesli op 'Tradisyon' de muziektradities van zijn moederland, gaande van vodou-gezangen over carnaval
rara-ritmes tot de naar Kaapverdiaanse morna neigende
twoubadou.
Wesli: "I wanted to write a story, but a story that I didn't create, because the story has been there for hundreds of years. I'm talking about the traditions, the core element of a great culture: the Haitian culture!".
Lees verder
door
tim | 29 december 2022 |
Plaatjes |

Met
Everybody Get It uit
Fa duiken Togo All Stars ook op in de tracklist van
Mukambo presents Global Afrobeat Movement Vol. 3, de ondertussen jaarlijkse bloemlezing van het beste wat er mondiaal gezien op afrobeat te vinden is, alweer voor de derde keer samengesteld door
DJ Mukambo, nog steeds in samenwerking met het Brusselse
NYP Records.
De compilatie opent deze keer met
Na Yawa, een eerbetoon aan de vorig jaar
overleden afrobeatlegende Oghene Kologbo. Ook elders in tracklist duiken namen op waarmee u hopelijk al vertrouwd bent aangezien we er in het verleden op deze pagina's al ruim aandacht aan besteedden. De tracks van Newen Afrobeat, Seun Kuti, Terrakota, Daniel Dzidzonu en Dele Sosimi laten we dan ook voor zichzelf spreken en wij focussen ondertussen op de artiesten die wellicht minder snel een belletje zullen doen rinkelen.
Lees verder
door
tim | 29 december 2022 |
Plaatjes |

Het muzikale landschap van Togo mag dan wellicht bekendheid genieten dan dat van buurlanden als Ghana, Benin en Nigeria, maar als je weet dat de hoofdstad Lomé op iets minder dan 200 kilometer van Accra ligt, 150 kilometer van Cotonou en net iets meer dan 250 kilometer van Lagos verwijderd is, dan weet je al dat ja de sound van
Togo All Stars ergens moet situeren tussen highlife, vodoun, afrobeat (uit
Everybody Get It: "It's so good, so nice, so fine, so light, it's afrobeat!") en hun eigen Togolese legba (nauw verwant aan de Beninse vodountradities). Dat deze elfkoppige formatie een stevig stukje kan grooven bewezen ze al met
hun titelloze langspelerdebuut uit 2017.
Lees verder
door
tim | 29 december 2022 |
Plaatjes |

Voor deze
Djine Bora is
BKO Quintet van label veranderd, maar voor de rest bewandelt de Malinese band verder het muzikale pad dat ze ook al verkenden op voorgangers
Bamako Today (2014) en
Mali Foli Coura (2017), zijnde een transcendentale fusie van de klanken van de djeli ngoni van Mamoutou Diabaté en de donso ngoni, het typische instrument van de Bambara-jagers, van Adama Coulibaly, aangevuld door de ritmesectie gevormd door oprichters Aymeric Krol en Ibrahima Sarr. Voor de vocalen zorgt nog steeds de charismatische Fassara Sacko, die dan wel zijn zicht verloren mag zijn, maar nog niks van zijn podiumpresence is verloren.
Lees verder
door
tim | 21 december 2022 |
Plaatjes |

De afgelopen jaren hield Pedro Coquenão, beter bekend als
Batida (Portugees voor "beat") zich vooral onledig met projecten als
Konono N°1 meets Batida (waarvoor hij de handen ineensloeg met het Congolese Konono N°1) of
The Beginning, The Medium, The End And The Infinite van
IKOQWE, zijn samenwerkingsverbond met Luaty Beirão aka. Ikonoklasta. Voor een echt soloalbum van de man moeten we alweer terug tot in 2014, voor de toepasselijk getitelde tweede langspeler van Batida,
Dois.
Maar nu is er dus deze
Neon Colonialismo, een album dat net zo goed
Batida and Friends had kunnen heten, want voor elke track op het album nodigde Batida één of meerdere gasten uit, resulterend in een caleidoscoop van bekende en minder bekende namen uit Kaapverdië, Portugal, Angola, Brazilië en het Verenigd Koninkrijk als daar zijn:
Bonga,
DJ Satelite,
Mayra Andrade,
Poté,
Nástio Mosquito,
DJ Dolores,
Octa Push,
Lia de Itamaracá, Mário Lúcio, Botto Trindade,
Pedro da Linha, João Morgado,
Branko (Buraka Som Systema) en natuurlijk zijn maatje Ikonoklasta.
Lees verder
door
tim | 21 december 2022 |
Plaatjes |

Het was alweer van het uit 2016 daterende
Cats, Dogs And Ghosts geleden dat we nog eens wat hoorden van Nikola Gruev aka.
Kottarashky en zijn Rain Dogs. Dit nieuwe album klinkt een pak vocaler dan zijn voorgangers en ook stilistisch het Kottarashky de afgelopen jaren blijkbaar niet stilgezeten. Het resulteert wederom in een betoverend album waarbij het fundament steeds de Bulgaarse folktraditie blijft (zie bijvoorbeeld
Zalvera, een herwerking van een weinig bekend pareltje uit het
Rodopegebergte over een moslimmeisje), maar waarop net zo goed invloeden uit jazz (de instrumentale opener
Cats In), triphop (
Moma), breakbeats (
Dogs Out, afsluiter
Zaide) en meer opduiken. Net als voor
Demoni uit 2012, werkte Kottarashky opnieuw samen met de Nieuw-Zeelandse vocaliste
Tui Mamaki, hier te horen in
Moma en
Gyuro, een uitstekend duet met
Asya Andonova. Die laatste duikt ook op in
Zaide en
Zalvera, en andere stemmen komen nog onder andere van
Ivan Gatev (
Drunken Fish),
Surmata Harry (
Dogs Out), Veselin Mitev (
Early Song), Nino Gomez (
Hare Nishto) en
Milenita (
Ni Lah). Maak snel de optelsom en je krijgt de Balkan op zijn best… Aanrader!
Lees verder
door
tim | 21 december 2022 |
Plaatjes |

Hun in 2020 verschenen titelloze langspelerdebuut hadden we nog gemist, maar dankzij opvolger
Star Feminine Band In Paris kunnen we u alsnog laten kennismaken met dit muziekfenomeen uit
Natitingou, een klein dorpje in het noordwesten van Benin. Het zevenkoppige
Star Feminine Band is volledig samengesteld uit jonge meisjes met leeftijden tussen 12 en 18, die hun instrumenten voor het eerste ter hand namen toen een lokaal radiostation in 2016 een korte opleiding organiseerde.
De melodieën van hun nummers, waarin zowel invloeden uit West-Afrikaanse highlife, afrobeat, westerse garagerock, Congolese rumba, en Beninse ritmes als vodoun en sato, te horen zijn, mogen dan vrolijk en uiterst dansbaar klinken, maar wie de moeite neemt om naar de teksten van hun nummers te luisteren (afwisselend gezongen in het Frans, lokale talen als het
Waama/Yoabu en
Ditammari/Tammari, en voor de eerste keer ook in het Engels, zoals in opener
We Are Star Feminine Band, waarin ze zichzelf op schattige wijze voorstellen), zal al snel merken dat deze meiden geen blad voor de mond nemen en vaak gevoelige thema's als gedwongen huwelijken (
Le Marriage Forcé), de ongelijkheid in opleiding en onderwijs (
Les Filles À L'école), vrouwenbesnijdenis (
L'excision), kinderrechten (
Le Droit De L'enfant), of zelfs de dominantie van mannen in de Beninse muziek, aansnijden. Stevig feministisch statement in een meer dan aanstekelijk West-Afrikaans jasje!
Lees verder