Interview met Heartwash @ Radio Centraal

Interview met Sillah Ishaga & Bernd Thoné (Heartwash) @ Radio CentraalOp 31 oktober stelt de Antwerpse afro-reggaeband Heartwash in Petrol haar derde langspeler Tesitoo/Ready To Work voor. De ideale gelegenheid om eens met frontman Sillah Ishaga en drummer Bernd Thoné rond de tafel te gaan zitten voor een leuk gesprek dachten wij zo!

Sillah, in hoeverre is Heartwash eigenlijk gewoon Sillah Ishaga?
Sillah Ishaga (zang): "Tja, voor een deel is dat natuurlijk wel zo, maar alleen kan ik het allemaal natuurlijk ook niet doen. Ik schrijf inderdaad het merendeel van de songs, maar ik heb nog altijd mensen om mij heen nodig om ze vervolgens ook nog eens te spelen."
Bernd Thoné (drums): "De laatste grondige herschikking van de line-up is eigenlijk gebeurd in 2013 en sindsdien heeft de band echt wel een nieuw elan gevonden. Zelf speel ik al mee sinds 2008. Ik zat toen eigenlijk in een periode van mijn leven waarin ik de muziek eigenlijk wat aan de kant geschoven had, toen ik op een dag een telefoontje kreeg van Sillah met de vraag of ik geen zin had om bij Heartwash te komen drummen."
Sillah Ishaga: "Ik was Bernd al een aantal keer tegengekomen op verschillende reggaefeestjes en via via had ik vernomen dat hij drummer was. Een eerdere incarnatie van Heartwash was eigenlijk in 2005 uit elkaar gevallen en in da jaren daarna had ik me eigenlijk vooral op wat soloprojecten toegelegd. Zo kreeg ik bijvoorbeeld de vraag van Choux de Bruxelles om een nummer bij te dragen aan hun 'Radio Transit' compilatie. Die compilatie was uiteindelijk een klein succes en zorgde voor heel wat optredens die mij opnieuw het zelfvertrouwen gaven dat ik wat verloren was en de drive om Heartwash een tweede kans te geven."

Was jij voor je komst naar Europa eigenlijk ook al met muziek bezig?
Sillah Ishaga: "Absoluut! Ik wilde eigenlijk al van kleins af aan deejay worden en plaatjes draaien omdat ik gewoon gek was van muziek. Dat was iets wat ik van thuis uit meegekregen heb, want mijn vader heeft nog een tijd lang traditionele muziek gespeeld. Omdat hij niet tot de kaste van de griots behoorde, traditioneel gezien de kaste van de muzikanten, werd hij echter niet aanvaard en is hij er uiteindelijk mee moeten stoppen. Het was ook mijn vader die me liet kennismaken met reggaemuziek toen hij me een cassette vol muziek van Bob Marley cadeau deed. Toen ik Bob's muziek leerde kennen, was dat de eerste keer dat ik iemand over de dagdagelijkse strijd en problemen van de gewone man hoorde zingen. In vergelijking met de traditionele muziek in West-Afrika, waarin vooral de geschiedenis van het land en de daden van grote figuren bezongen worden, was dat wel een hemelsbreed verschil. In mijn tienerjaren ben ik dan ook effectief links en rechts op feestjes beginnen draaien, maar de droom om echt zelf muziek te kunnen spelen en een eigen band te beginnen is toch pas in vervulling gegaan toen ik in België belandde."

Heb ik het goed als ik zeg dat het eigenlijk nooit echt jouw plan was om naar België te komen?
Sillah Ishaga: "Dat klopt ja. Ik ben in 1997 vanuit Guinee een vlucht richting Europa genomen en ben zo in Zaventem beland. Eigenlijk was het mijn bedoeling om door te reizen naar Zwitserland of het Verenigd Koningrijk, want België was mij eigenlijk volledig onbekend. In Zaventem werd ik echter aangehouden en kreeg ik de keuze: meteen terugkeren naar Afrika of asiel aanvragen in België. Aanvankelijk deed ik me voor als een vluchteling uit Sierra Leone, een land waar ik wel geboren ben, maar eigenlijk nooit gewoond heb want ik ben opgegroeid in Gambia. Tot mijn verbazing bleef men echter beweren dat ik uit Ivoorkust afkomstig was; een beetje een vreemde discussie voor een Mandinka uit West-Afrika, aangezien het de Europeanen waren die destijds al die grenzen getrokken hebben. Uiteindelijk werd mijn asielaanvraag afgewezen, maar ik ben onmiddellijk beginnen werken en in 2002 heb ik dan uiteindelijk kunnen profiteren van het regularisatiesysteem."

In het Fedasil opvangcentrum in Kapellen liep je Rudi De Bleser tegen het lijf. Hoe belangrijk was het duwtje dat je muzikale carrière gegeven heeft?
Sillah Ishaga: "Heel belangrijk eigenlijk en niet alleen voor mijn muzikale carrière, maar het is ook dankzij hem en zijn collega's dat ik in België gebleven ben. Mijn eerste muzikale stappen op Belgische bodem heb ik samen met hem en Vidal Richards gezet in Beats Unshackled; ik zong, Vidal, een vluchteling uit Sierra Leone, rapte, en Rudi zorgde voor de techniek. Ik werd echter al gauw hongerig naar meer en zo ben ik eerste instantie als vocalist bij Sunscape (multiculturele dub reggaeband uit Sint-Niklaas, opgericht door de broers Mustafa en Nordine Ketami, red.) terechtgekomen."

Het nummer Taxi Driver op Tesitoo/Ready To Work is een autobiografische verwijzing naar de tijd die je als taxichauffeur doorbracht in Antwerpen. Men zegt wel eens dat een taxichauffeur zowat de hele wereld op zijn achterbank krijgt. Hoe belangrijk is die job voor jouw geweest om de Belgische samenleving en Antwerpen in het bijzonder echt te leren kennen?
Sillah Ishaga: "Ik kan niet ontkennen dat die job mij Antwerpen door en door heeft leren kennen en daarmee bedoel ik niet alleen het stratenplan, maar ook de mensen die er leven. Ik ben graag taxichauffeur geweest en ik mis het soms nog, maar vanwege de uren die je moet presteren is het zeer moeilijk combineerbaar met een gezinsleven. Ik ben dan op zoek gegaan naar een job met meer regelmatige uren en zo ben ik uiteindelijk begonnen als buschauffeur bij De Lijn."

In vergelijking met Realization, het debuutalbum van Heartwash uit 2008, hebben jullie voor Tesitoo/Ready To Work veel meer voor het Mandinka gekozen.
Sillah Ishaga: "Het is nu eenmaal gemakkelijker om je uit te drukken in je eigen taal en voor mij is dat het Mandinka. Het klopt wel dat het contrast met Realization vrij groot is; op dat album stonden amper twee nummers in het Mandinka en voor Tesitoo/Ready To Work hebben we die verdeling volledig omgedraaid."

Bernd, hoe is het voor jullie als Vlaamse muzikanten om in een vreemde taal te moeten werken?
Bernd Thoné: "Vooral Bart (Van Gompel, piano & zang, red.) is daar nogal bedreven in; hij analyseert meestal de teksten van Sillah en geeft dan fonetisch weer hoe en wat er gezongen moet worden. Daarnaast legt Sillah ons altijd wel uit waarover zijn nummers nu precies gaan."

Hebben jullie er nooit aan gedacht om ook in het instrumentarium dat jullie gebruiken de West-Afrikaanse wortels van Sillah wat meer in de verf te zetten?
Sillah Ishaga: "Ik heb dat zeker al overwogen, maar het is niet altijd evident om hier in België de juiste muzikanten te pakken te krijgen die die traditionele instrumenten van bij ons - ik denk aan de kora of de balafon - kunnen bespelen. Daarbuiten vraagt het ook enige inspanning van de rest van de muzikanten, want niet alle Afrikaanse instrumenten gebruiken het westerse toonstelsel (de zogenaamd "gelijkzwevende stemming" met twaalf tonen per octaaf, red.)."
 

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
e-mail mij als iemand reageert
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?