Calypso Cavalcade met King Huggy & The Calypso Combo en Gregor Terror & The Calypso Gigolos @ Arenberg

Gregor Terror & The Calypso GigolosArenbergLang geleden dat wij ons nog eens mochten neervlijen in de zetels van De Grote (de theaterzaal) van de Antwerpse Arenberg, maar de historische schouwburg bleek de ideale locatie voor Gregor 'Terror' Engelen's jaarlijkse Calypso Cavalcade.

Bij binnenkomst brengen klassiekers uit de calypsogeschiedenis ons meteen al in de juiste stemming. Arenberg blijft een schouwburg en dus is het aanvangsuur voor sommige geroutineerde concertgangers wellicht wat te vroeg, want voor openingsact King Huggy & The Calypso Combo loopt de zaal maar mondjesmaat vol. Nochtans zorgt deze zwoele, haast zomerse oktoberavond haast voor de ideale klimatologische omstandigheden om optimaal van deze Caraïbische muziek te kunnen genieten.

Eerst aan de beurt dus de Fransen van het zevenkoppige King Huggy & The Calypso Combo, een band die het op een elektrische gitaar na volledig akoestisch blijkt te doen. De band opent met Mama Look A Boo Boo, origineel een klassieker Lord Melody maar ook bekend in de versie van calypsolegende Harry Belafonte. Met The Calypsower volgt dan een eigen nummer en voor Nine Tail gaat het tempo dan even naar beneden.

King Huggy maakt even plaats achter de microfoon voor King Pépe en die neemt ons mee naar Jamaica voor een korte mento-medley waarin we onder andere Sly Mongoose herkennen. Ook voor Rosie, alweer een calypsoklassieker, deze keer van Roaring Lion. Voor Just One Ticket mixen King Huggy en zijn Calypso Combo op geslaagde wijze Cubaanse son met calypso en schakelt gitarist Joris Viquesnel even over op de Cubaanse tres. Is het de herkenbaarheid van de Cubaanse son? Geen idee waarom, maar het is wel tijdens dit nummer dat eerste schuchtere dansers voor het podium opduiken. We zien ook organisator Gregor Terror even de zaal binnenwandelen om de sfeer op te snuiven, maar die ziet al snel dat het wel snor zit.

Voor Balancé Calypso neemt King Huggy opnieuw plaats achter de microfoon en voor Rosita schakelt hij zelfs even over op zijn moedertaal het Frans. Een speciale vermelding moet hierbij toch gaan naar Joris Viquesnel, die zich even virtuoos toont op de gitaar als op de tres, en saxofonist Ludovic Germain, die eveneens de pannen van het dak speelt, iets wat nog het best tot zijn recht komt tijdens het instrumentale Calypso Deal.

Met Bongo Man, origineel van The Mighty Wrangler zorgen King Huggy & The Calypso Combo voor een heus feestnummer en natuurlijk kan hier een bongosolo door percussionist Anthony Rambaud niet ontbreken. En ook met No Crime, No Law (Lord Commander) en Louise (Lord Beginner) blijft de band nog putten uit de rijk gevulde calypsogeschiedenis. Classic calypso en beter dan dit wordt het niet!

We krijgen nog Tour Of Jamaica van Mighty Sparrow, het ultieme calypso-afscheidsnummer waarvoor King Huggy zelf nog even een saxofoon omgordt, en dan gaan de lichten onherroepelijk aan en is het wachten op Gregor Terror & The Calypso Gigolos.

Gregor opent met Caroline, een cover van een stokoude klassieker van Roaring Lion en met Love In The Cemetery van Lord Kitchener zorgen ze meteen voor de juiste Halloweensfeer. We krijgen nog überklassieker Big Bamboo met uitstekende solo's op gitaar en saxofoon door Eric Schoepen en Hans Schroeven, maar Gregor Terror en zijn Calypso Gigolos zijn hier vanavond natuurlijk vooral om hun debuutalbum Le Chant De Gregor Terror & The Calypso Gigolos voor te stellen, en met Welfare krijgen we een eerste track uit die langverwachte plaat te horen, al klinkt het nummer live nog stukken beter.

Gregor en zijn trawanten zijn niet te bedeesd geweest om wat met het calypsogenre te experimenteren en voor The Sour And The Sugaree, een verwijzing naar het bitterzoete karakter van de calypso, betekent dat de toevoeging van een stevige dosis jazzy swing. Voor het instrumentale Lost duikelt Gregor zijn trompet op en krijgen we wat Latin-invloeden te horen.

Gregor geeft toe dat hij de tekst voor Feeling Like A Fool gepikt heeft van een feministisch pamflet dat hij op het internet vond, maar is er tegelijk van overtuigd dat de dame in kwestie best tevreden zou zijn met wat hij met haar tekst heeft aangevangen.

Voor een eerste echt hoogtepunt zorgen Gregor Terror & The Calypso Gigolos met Calypso Daddy, origineel van Jeanne Demetz, maar door Gregor omgevormd tot een muzikale fulminatie waarin hij zijn ongenoegen uitschreeuwt over de dominantie van het neokapitalisme en de macht van de multinationals. Sterk!

Opnieuw uit het album komen Maria en The Spirit Of Love, waarbij het laatste nog het meest aanleunt bij klassieke calypso.

Harvey, een melancholisch nummer over de gevolgen van de orkaan Harvey die in 2017 over de Caraïben raasde en een spoor van vernieling achterliet, kondigt Gregor aan als zijn persoonlijke favoriet op Le Chant De Gregor Terror & The Calypso Gigolos en hij deinst er dan ook niet voor terug om het Arenberg-publiek tot stilte aan te manen.

Een echt archiefstuk krijgen we met Hold Him Joe (My Donkey Wants Water, bekend in de versie van Harry Belafonte, maar terug te voeren tot de jaren twintig van de vorige eeuw toen het voor de eerste keer vereeuwigd werd door Sam Manning, één van de eerste Trinidadiaanse calypsonians die internationale faam vergaarde. En ook voor Bobby Sox Idol (Frank Sinatra), waarin Wilmoth Houdini Frank Sinatra aanspoort om over te schakelen op calypso: "Ah Frankie Sinatra… Ah Frank Sinatra… Frankie me boy you don't know, you have a perfect voice to sing Calypso…", moeten we terug tot in 1947.

Het lijkt maar passend dat Gregor als slotnummer voor de titeltrack van het nieuwe album kiest, en na Le Chant Des Gigolos verdwijnt de band van het podium. Het publiek heeft er echter nog niet genoeg van en dus volgt nog een toegift in de vorm van Edward VIII (ook bekend als Love, Love Alone), alweer zo'n kraker, deze keer uit 1937 en van Lord Caresser.

Na de optredens is er nog een afterparty met DJ Rod Steady, de zoveelste incarnatie van Ras Gunti, maar wij hebben een trein te halen dus moeten passen. Heerlijk avondje pure nostalgie naar een haast vergeten muzikaal tijdperk en zeker voor herhaling vatbaar!
 

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
e-mail mij als iemand reageert
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?