Ismaila Sané Saïsba - Ekiinafrik

Ismaila Sané SaïsbaIsmaila Sané Saïsba is een Senegalese percussionist, vocalist, danser en choreograaf uit Coubalan, een klein dorp in de zuidelijke Casamance-regio van het land, die zijn carrière begon bij traditionele dansgezelschappen als Les Ballets Bougarabou, Les Ballets Africains en Ballet Mansour Gueye. In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw verhuisde Sané samen met het tweede ensemble van Ballets Mansour Gueye naar Tenerife waar hij later de Finse saxofonist Sakari Kukko tegen het lijf zou lopen, die Ismaila al snel uitnodigde Ismaila om zijn band Piirpanke te komen versterken. Sané bleef aanvankelijk in Spanje wonen, maar ontmoette ook zijn toekomstige vrouw, de Finse kantele-speelster Outi Nieminen en in 1999 drong een verhuis naar Finland zich dan ook op. Ismaila bleef jarenlang actief bij Piirpanke, werkte met Sakari Kukko ook nog samen bij Humbalax, een project waarbij Finse nummers in een Senegalees mbalax-jasje gestoken werden, en vormde met zijn vrouw het duo Senfi, waarvoor hij opnieuw de Finse en Senegalese muziektradities liet botsen. Het duo werd een vaste waarde in het Finse muziek- en televisielandschap nadat ze begin jaren 2000 opdoken in het Finse kinderprogramma Pikku Kakkonen, waar ze hun eigen multiculturele show Amin Kanssa ("samen met Ami") hosten. Ismaila bracht met Ñamandu al een eerste soloalbum uit in 1999, verdeeld door het Spaanse Azel Producciones, nu dus gevolgd door deze Ekiinafrik ("beschermend Afrika") waarop Sané zich vooral een sociaal bewogen artiest toont met nummers waarin hij onder andere oproept tot eenheid (Namara), in vraag stelt waarom we ons leven laten domineren door technologie (Emasinay, "de machine"), het vluchtelingenprobleem aankaart (Rewum Nasaran, Wolof voor "het land van de blanken", waarin hij zich afvraagt hoe het mogelijk is dat de Afrikanen die vroeger gedwongen en in ketenen afgevoerd werden, datzelfde valse paradijs nu zelf ten allen koste willen bereiken) en vaststelt dat Afrika als een huis zonder dak is waaruit zowel het menselijke potentieel als de bodemrijkdommen wegvloeien.

De mix van muzikale invloeden op Ekiinafrik is haast even geschakeerd als het felgekleurde pak dat Ismaila op de hoesfoto van het album draagt. De basis wordt natuurlijk gevormd door de mbalax- en sabarritmes uit zijn thuisland Senegal, maar op dit album zijn net zo goed invloeden uit hip-hop (Mbedammi), dancehall/reggae (Namora, Emasinay), jazz (de jazzy blazersarrangementen in nummers als opener Jambadong, Bugarabu), folk (de viool van Tuuli Suominen in Bugarabu), en in Dunyaay zelfs wat joik, de traditionele muziek van de Sami en een van de oudste muziekvormen in Europa, te horen, en daar hoort natuurlijk een gastenlijstje bij! Zo maakte Ismaila van Xandor een familiefeestje door er zijn vier kinderen, Mansali, Aminata, Lamine Sire en Alabatou bij te betrekken (die eerste al rappend in het Spaans, want een zoon uit Ismaila's eerste huwelijk toen hij nog in Spanje verbleef), nodigde hij voor titelnummer Ekiinafrik, dat in Aziatische sferen baadt de Indische zangeres Peali Mitri uit en in datzelfde nummer maat ook de Senegalese rapper Kauka zijn opwachting (die laatste duikt ook opnieuw op in Mbedammi), en is in Dunyay dan weer wat Fins te horen dankzij de bijdrage van een zekere Hannibal. Geslaagde eclectische productie die beide voeten tegelijk stevig op Afrikaanse bodem houdt!



www.eclipse-music.net | www.xmd.nl
 

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
e-mail mij als iemand reageert
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?