Andres Vargas Pinedo - El Fabuloso Sonido De Andres Vargas Pinedo: Una Coleccion De Musica Popular Amazonica 1966-1974

Andres Vargas PinedoMet de compilatie El Fabuloso Sonido De Andres Vargas Pinedo zet samensteller Luis Alvarado het werk van de blinde Peruviaanse quena-speler en violist Andres Vargas Pinedo in de schijnwerpers. Pinedo werd geboren in Yurimaguas, een havenstadje in het Peruaanse Amazonegebied. Andres leerde quena spelen op zijn negende en groeide op luisterend naar de muziek van Roldan Pinedo, Angel Carbajal en Juan 'El Hacaruna' Eleazar Huanchi; traditionele muzikanten die vooral op dorpsfeesten optraden. Hoewel de Peruviaanse muziekindustrie vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw voornamelijk focuste op de muziekstijlen uit de Andes, was Andres een pionier wat betreft de muziek uit het Peruviaanse Amazonegebied; muziek die traditioneel vaak verbonden was aan dansen als de sitaracuy (letterlijk: "de mier die bijt") en pandilla, die werden opgevoerd op festiviteiten als het Fiesta de San Juan, tijdens het carnaval en de Danza de la Humisha. De instrumentale basis voor die muziek was steeds de quena (de traditionele fluit van de Andes, meestal gemaakt van hout of bamboe, aan beide zijden open en met zes vingergaten en een duimgat, waarbij de bespeler de bovenste opening afsluit met de huid tussen de onderlip en de kin om geluid voort te brengen), aangevuld met basdrum en snaartrom en soms ook klarinet, viool en gitaar. Naast die traditionele muziek werden in het gebied ook vaak walsen, marsen en kinderliederen gespeeld, en gecombineerd met buitenlandse invloeden als Braziliaanse samba, Colombiaanse cumbia, Ecuadoraanse sanjuanito en westerse rock-'n-roll, leverde dat vanaf de jaren zestig een nieuw muzikaal repertoire op dat onder meer werd gepopulariseerd door groepen als Conjunto Tipico de la Selva en Los Pihuichos de la Selva, beiden onder leiding van Andres Vargas Pinedo.

Corazon de la Selva, het debuutalbum van Conjunto Tipico de la Selva verscheen in april van 1966 en wordt algemeen beschouwd als de eerste commerciŽle opname van muziek uit het Peruviaanse Amazonegebied. Picaflor Loretano, het tweede album van de band, verscheen op 3 oktober 1968, precies dezelfde dag dat generaal Juan Velasco Alvarado een coup pleegde tegen de zittende president Fernando Belaunde Terry en zo een einde maakte aan de oligarchie die in het land alle touwtjes stevig in handen had. Door middel van een reeks radio-omroepverordeningen droeg het nationalistische cultuurbeleid van de nieuwe regering in belangrijke mate bij tot de promotie van inheemse populaire muziek. Als Pinedo begin jaren zeventig echter besluit om naar de hoofdstad Lima te verhuizen - vooral om daar zijn studies aan het Instituto Nacional del Ciego (het nationale blindeninstituut in Peru) verder te zetten - verlaat hij de rangen van Conjunto Tipico Corazon de la Selva. Al snel richt hij daar echter een nieuw ensemble op: Los Pihuichos de la Selva. In 1971 verschijnt al een eerste album, het volledig instrumentale La Pungara, vernoemd naar een mierensoort uit het Amazonegebied, in 1974 gevolgd door het titelloze Los Pihuichos de la Selva, waarop voor de eerste keer ook de stem van Juanita 'La Chamita' Perez, de vrouw van Adres, te horen is. Het is uit die vier albums dat samensteller Luis Alvarado een selectie maakte voor deze compilatie die meer dan terecht het werk van deze Peruviaanse pionier opnieuw onder de aandacht brengt. Uitstekend stukje archiefwerk!

 

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?