AfroCubism @ Paleis voor Schone Kunsten (Bozar)

AfroCubism (Bozar) — Eliades Ochoa & Kasse Mady DiabateBOZAROndanks de aanhoudende dikke mist vonden we afgelopen dinsdag in hartje Brussel de weg naar het Paleis voor Schone Kunsten. De bühne van de majestueuze Henry Le Boeufzaal is niet voor elke sterveling weggelegd, maar gelukkig verleent Afro­Cubism onderdak aan een niet onaardig aantal sterren aan het Cubaanse en Malinese muziek­firmament. AfroCubism poogt beide muziek­culturen te versmelten — het droom­project dat Ry Cooder voor ogen had in 1997 maar dat door visa­problemen van de Afrikaanse delegatie uiteindelijk uit­mond­de in het Buena Vista Social Club fenomeen — en hun gelijk­namig debuutalbum bleek alvast aan te slaan. Het album werd door de internationale en nationale pers op handen gedragen, al klonk hier en daar ook een kritische noot.

AfroCubism (Bozar) — Eliades OchoaAfroCubism (Bozar) — Kasse Mady Diabate
AfroCubism (Bozar) — Bassekou KouyatéAfroCubism (Bozar)
AfroCubism (Bozar) — Toumani DiabatéAfroCubism (Bozar) — Djelimady Tounkara
Met hoog gespannen verwachtingen zagen we de rij door­ge­winterde klasse­muzikanten aantreden met in de frontlinie tropicalidad.be-helden als Toumani Diabaté (dé onbetwiste kora-maestro), Eliades Ochoa (be­ge­na­digd gitarist en toenertijds de jeune premier tussen de Buena Vista Social Club opa's), Bassekou Kouyaté (onze favoriete ngoni-kunstenaar) en Baba Sissoko (talking drum magiër). Ook Djelimady Tounkara (gitaar), Kasse Mady Diabaté (zang), Lassana Diabate (balafon) en de klassieke Cubaanse backing band bleken uit het betere hout gesneden.

Het werd al gauw duidelijk dat AfroCubism live over een pak meer slag­kracht beschikt dan op plaat. Ze vertrokken allerminst met de handrem op en spoedig mochten de onophoudelijk kabbelende ritmes welig tieren: het soort Afro-Cuban groove dat Orchestra Baobab tot een ware kunst heeft verheven. Dat de Malinese en Cubaanse muziek­geschiedenis elkaars pad ooit hebben gekruist mag duidelijk zijn, al heeft elk nummer een fundament uit slechts één van de twee culturen. Dergelijk gemuggenzift was klaar­blijkelijk niet besteed aan het Bozar publiek dat met volle teugen genoot en nauwe­lijks kon blijven zitten. En gelijk hadden ze, want zo'n combinatie top­muzikanten levert muzikaal vuurwerk op — waarvan het noot-aan-noot snaren­duel tussen Toumani en Bassekou bij ondergetekende tot op heden blijft nazinderen.

Van onder z'n zwarte cowboyhoed leidde Eliades Ochoa (nog steeds recordhouder is in de categorie 's werelds kleinste sik) zijn band door een meeslepende set die met de minuut intenser werd, zowel op als voor het podium. Na twee bisnummers zette AfroCubism een punt achter een (ietwat te kort) concert waarvan we met veel overtuiging kunnen verkondigen dat de afwezigen wederom ongelijk hadden.

reacties


Je eigen foto hier? Registreer je dan snel bij gravatar.com
schitterend concert, absolute topklasse!
zeer blij dat we erbij waren :-)
greet m | 22 november 2010
Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?