Interview met Ska Cubano in CC De Warande
Ska Cubano serveert nu al enkele jaren een muzikale mix die zowat een staalkaart van het Caraïbisch gebied vormt. Na een gesmaakte set op Cameleon Indoor — al hun tweede passage in het Turnhoutse CC De Warande — peilden we bij frontman, oprichter en absolute cool cat Natty Bo naar het verhaal achter de band.Natty, het Ska Cubano project is eigenlijk begonnen toen jij in 1999 in Cuba terechtkwam.
Natty Bo (zang): "Ja, in het begin was er van een band zelfs nog helemaal geen sprake; Ska Cubano was toen nog louter een studioproject."
Je bent ook de frontman van Top Cat, een echte ska band. Luisterde je al langer naar Latijns-Amerikaanse muziek of heb je de smaak pas te pakken gekregen tijdens die reis door Cuba?
Natty Bo: "Nee, ik heb een heel uiteenlopende muzieksmaak en heb zelf nog en tijdje blues en jazz gespeeld."
Wat is voor jou als zanger het grote verschil tussen Top Cat en Ska Cubano?
Natty Bo: "Ska Cubano is nog een vrij nieuw concept waarvoor we verschillende Caribische muziekstijlen door elkaar zijn gaan mixen. Ik denk dat het grootste verschil tussen de twee wellicht in de vibe en de energie van de muziek ligt. Ergens lijken die twee bands wel op elkaar, maar tegelijk zijn ze ook weer enorm verschillend! (lacht)"
Als we de geografische ligging van Cuba en Jamaica bekijken is het toch vreemd dat er tussen die twee eilanden nooit een echte muzikale kruisbestuiving heeft plaatsgevonden. Waaraan ligt dat volgens jou?
Natty Bo: "Na de revolutie (Na een succesvolle gewapende revolte verdreef Fidel Castro's Beweging van de 26ste juli op 1 januari 1959 de door de Verenigde Staten gesteunde dictator Fulgencio Batista van de macht, red.) plooide de Cubaanse muziek grotendeels terug op zichzelf en kwamen er slechts mondjesmaat buitenlandse invloeden het land binnen. Dit had natuurlijk deels te maken met het embargo (Het embargo van de Verenigde Staten tegen Cuba, in Cuba en Latijns-Amerika bekend als "el bloqueo", is een commercieel, financieel en economisch embargo, dat al deels in voege ging in oktober 1960 - nadat Cuba de eigendommen van Amerikaanse burgers en bedrijven nationaliseerde - en werd uitgebreid tot een volledig embargo in februari 1962, red.). Er was echter een kleine Jamaicaanse gemeenschap op Cuba; de meeste Jamaicaanse migranten werkten voor wat destijds de United Fruit Company was (De United Fruit Company was een Amerikaans bedrijf dat handel dreef in tropisch fruit - vooral bananen - geteeld op plantages in de derde wereld en verkocht in Amerika en Europa. Het bedrijf werd opgericht in 1899 en fuseerde met AMK in 1970 om de United Brands Company te vormen. Sinds 1984 is dat bedrijf actief onder de naam Chiquita Brands International, red.). Vanuit Jamaicaans perspectief zijn er dan weer een hoop invloeden uit de Latijns-Amerikaanse muziek terug te vinden in de vroege skamuziek - bijvoorbeeld in het nummer Latin Goes Ska van The Skatalites, dat eigenlijk een adaptatie was van het Cubaanse Pachito E'Che (Alejandro Tobar, red.) - en een aantal van de top skamuzikanten, artiesten als Ronald Alphonso, Rico Rodriguez en Laurel Aitken, waren van Cubaanse origine."
Vergde het voor de Latino leden van de band een grote inspanning om zich aan te passen aan het ritme van de ska?
Natty Bo: "Vooral de ritmesectie heeft zich een heel andere manier van spelen eigen moeten maken, ja. De meeste muzikanten in de band leven tegenwoordig in Londen en de band is eigenlijk een mix van nationaliteiten gaande van Canadees over Japans en Jamaicaans tot Cubaans en Montserrataans."
De tweede stem in de band was aanvankelijk Beny Billy (geboren Juan Manuel Villy Carbonell en tegenwoordig vervangen door Carlos Pena, red.) zo genoemd omdat zijn stem ongelofelijk veel weg heeft van die van de legendarische Beny More. Hoe heb je hem destijds leren kennen?
Natty Bo: "Ik was destijds aan het repeteren met enkele bands in Santiago de Cuba en op een dag stapte Beny binnen in één van de barretjes waar ik wel eens wat ging drinken. Hij begon wat op zijn tresgitaar (Cubaans gitaartype met drie paar dubbele snaren, red.) te tokkelen en begon toen te zingen. Zodra ik die stem hoorde, wist ik dat hij de man was die ik nodig had. Beny klinkt echt als een incarnatie van Beny More; je moet hem echt horen zingen om het te geloven en ik heb sindsdien eigenlijk nog niemand gehoord die hem kon evenaren."
Waar haalde je als zanger zoal de mosterd?
Natty Bo: "Zoals ik daarnet al zei is mijn muzikale smaak heel gevarieerd. Ik luister vaak naar rhythm & blues en heb natuurlijk een voorliefde voor oude ska, maar ook artiesten als Bobby Bland (Robert Calvin Bland, geboren 27/01/1930 en beter bekend als Bobby 'Blue' Bland, is een Amerikaans blues- en soulzanger. Hij maakte deel uit van The Beale Streeters en kreeg algauw de bijnaam "Lion of the Blues". Samen met artiesten als Sam Cooke, Ray Charles en Junior Parker, creëerde Bland een nieuwe sound waarin gospel, blues en rhythm & blues elkaar tegenkwamen, red.), Junior Parker (Junior Parker, 27/05/1932 - 18/11/1971, was een succesvolle en invloedrijke bluesmuzikant uit Memphis. Hij werd vooral bekend dankzij zijn unieke fluwelen stemgeluid, red.), Hank Ballard (Hank Ballard, 18/11/1927 - 02/03/2003, werd geboren als John Henry Kendricks en maakte naam als rhythm & blues zanger en frontman van Hank Ballard and The Midnighters, één van de eerste rock-'n-rollbands uit de vroege jaren vijftig van de vorige eeuw. Ballard schreef later nog het nummer The Twist en verzon de bijhorende dans, beiden immens populair gemaakt door Chubby Checker, red.) en Cab Calloway (Cabell 'Cab' Calloway III, 25/12/1907 - 18/11/1994, was een Amerikaans jazzzanger en bandleider. Hij was de meester van het energieke scatten en leidde in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw één van Amerika's Afro-Amerikaanse bigbands, red.) en de swing uit de jaren tachtig kunnen mij wel bekoren."
Je vermeldde daar net Cab Calloway, een man wiens invloed op jou duidelijk niet allen muzikaal was, want ook vestimentair gezien heb je wel wat van hem weg.
Natty Bo: "Ik heb altijd al een wat onconventionele smaak gehad wat kleding betreft, maar het is alsmaar moeilijker om dit soort kleding nog te vinden. Ik vond vroeger nooit kleren die ik echt wilde dragen en de dingen die ik dan weer wel cool vond, waren vaak veel te duur; ik moest dus wel met mijn eigen stijl op de proppen komen. Tussen alle punks en rude boys, was ik een soort van surreële hepcat! (lacht)"
Zoals de titel al aangeeft, gingen jullie voor Mambo Ska experimenteren met de mambo. Mambo is heel opzwepende energieke muziek. Was dat gemakkelijk te mixen met ska?
Natty Bo: "Mambo was het eerste Latijns-Amerikaanse muziekgenre dat ook populair werd in Europa, vooral dankzij artiesten als Perez Prado (Perez Prado, 11/12/1916 - 14/09/1989, was een Cubaanse bandleider, muzikant, zanger en componist. Hij staat algemeen bekend als de "Koning van de mambo", red.) en Machito (Machito, 03/12/1909 - 15/04/1984, werd geboren in Havanna als Francisco Raul Gutierrez Grillo en was een invloedrijke Latin-jazz muzikant. Met zijn bands uit de jaren veertig, vooral dan de Afro-Cubans, was hij de eerste die ging experimenteren met een mix van Afro-Cubaanse ritmes en jazz, red.). Uit de mambo groeide later de hele Latin-jazz beweging. Omdat zowel mambo als ska een upbeat ritme heeft zijn ze natuurlijk heel compatibel."
Voor Ska Cubano mixen jullie ritmes uit plekken als Cuba, Jamaica en Trinidad. Hebben jullie daar ondertussen al opgetreden?
Natty Bo: "In Cuba hebben we jammer genoeg nog niet op het podium gestaan, dat blijft nog steeds één van mijn grootste dromen. Een optreden in Jamaica is uiteindelijk ook niet doorgegaan omdat we opgelicht werden door onze promotor, iets wat daar trouwens wel vaker voorkomt! (lacht) We hebben wel al in Mexico opgetreden en de reacties daar waren echt hartverwarmend."
Nog een slotvraagje dan. Hoe Londens is Ska Cubano eigenlijk?
Natty Bo: "Je wordt natuurlijk altijd beïnvloed door de plek waar je leeft, maar in onze harten dragen we ook nog steeds de invloeden van de plaatsen waar we eerder woonden met ons mee. Dat geldt ook voor Ska Cubano; alle bandleden hebben wel iets meegebracht uit de plekken waar ze oorspronkelijk vandaan komen en dat is ook net waar het muzikaal om draait bij Ska Cubano. We zijn vaak veel teveel bezig met begrippen als identiteit en nationaliteit. Mij maakt het echt niet uit waar ik woon, want ik ben overal gelukkig!"
Natty Bo (zang): "Ja, in het begin was er van een band zelfs nog helemaal geen sprake; Ska Cubano was toen nog louter een studioproject."
Je bent ook de frontman van Top Cat, een echte ska band. Luisterde je al langer naar Latijns-Amerikaanse muziek of heb je de smaak pas te pakken gekregen tijdens die reis door Cuba?
Natty Bo: "Nee, ik heb een heel uiteenlopende muzieksmaak en heb zelf nog en tijdje blues en jazz gespeeld."
Wat is voor jou als zanger het grote verschil tussen Top Cat en Ska Cubano?
Natty Bo: "Ska Cubano is nog een vrij nieuw concept waarvoor we verschillende Caribische muziekstijlen door elkaar zijn gaan mixen. Ik denk dat het grootste verschil tussen de twee wellicht in de vibe en de energie van de muziek ligt. Ergens lijken die twee bands wel op elkaar, maar tegelijk zijn ze ook weer enorm verschillend! (lacht)"
Als we de geografische ligging van Cuba en Jamaica bekijken is het toch vreemd dat er tussen die twee eilanden nooit een echte muzikale kruisbestuiving heeft plaatsgevonden. Waaraan ligt dat volgens jou?
Natty Bo: "Na de revolutie (Na een succesvolle gewapende revolte verdreef Fidel Castro's Beweging van de 26ste juli op 1 januari 1959 de door de Verenigde Staten gesteunde dictator Fulgencio Batista van de macht, red.) plooide de Cubaanse muziek grotendeels terug op zichzelf en kwamen er slechts mondjesmaat buitenlandse invloeden het land binnen. Dit had natuurlijk deels te maken met het embargo (Het embargo van de Verenigde Staten tegen Cuba, in Cuba en Latijns-Amerika bekend als "el bloqueo", is een commercieel, financieel en economisch embargo, dat al deels in voege ging in oktober 1960 - nadat Cuba de eigendommen van Amerikaanse burgers en bedrijven nationaliseerde - en werd uitgebreid tot een volledig embargo in februari 1962, red.). Er was echter een kleine Jamaicaanse gemeenschap op Cuba; de meeste Jamaicaanse migranten werkten voor wat destijds de United Fruit Company was (De United Fruit Company was een Amerikaans bedrijf dat handel dreef in tropisch fruit - vooral bananen - geteeld op plantages in de derde wereld en verkocht in Amerika en Europa. Het bedrijf werd opgericht in 1899 en fuseerde met AMK in 1970 om de United Brands Company te vormen. Sinds 1984 is dat bedrijf actief onder de naam Chiquita Brands International, red.). Vanuit Jamaicaans perspectief zijn er dan weer een hoop invloeden uit de Latijns-Amerikaanse muziek terug te vinden in de vroege skamuziek - bijvoorbeeld in het nummer Latin Goes Ska van The Skatalites, dat eigenlijk een adaptatie was van het Cubaanse Pachito E'Che (Alejandro Tobar, red.) - en een aantal van de top skamuzikanten, artiesten als Ronald Alphonso, Rico Rodriguez en Laurel Aitken, waren van Cubaanse origine."
Vergde het voor de Latino leden van de band een grote inspanning om zich aan te passen aan het ritme van de ska?
Natty Bo: "Vooral de ritmesectie heeft zich een heel andere manier van spelen eigen moeten maken, ja. De meeste muzikanten in de band leven tegenwoordig in Londen en de band is eigenlijk een mix van nationaliteiten gaande van Canadees over Japans en Jamaicaans tot Cubaans en Montserrataans."
De tweede stem in de band was aanvankelijk Beny Billy (geboren Juan Manuel Villy Carbonell en tegenwoordig vervangen door Carlos Pena, red.) zo genoemd omdat zijn stem ongelofelijk veel weg heeft van die van de legendarische Beny More. Hoe heb je hem destijds leren kennen?
Natty Bo: "Ik was destijds aan het repeteren met enkele bands in Santiago de Cuba en op een dag stapte Beny binnen in één van de barretjes waar ik wel eens wat ging drinken. Hij begon wat op zijn tresgitaar (Cubaans gitaartype met drie paar dubbele snaren, red.) te tokkelen en begon toen te zingen. Zodra ik die stem hoorde, wist ik dat hij de man was die ik nodig had. Beny klinkt echt als een incarnatie van Beny More; je moet hem echt horen zingen om het te geloven en ik heb sindsdien eigenlijk nog niemand gehoord die hem kon evenaren."
Waar haalde je als zanger zoal de mosterd?
Natty Bo: "Zoals ik daarnet al zei is mijn muzikale smaak heel gevarieerd. Ik luister vaak naar rhythm & blues en heb natuurlijk een voorliefde voor oude ska, maar ook artiesten als Bobby Bland (Robert Calvin Bland, geboren 27/01/1930 en beter bekend als Bobby 'Blue' Bland, is een Amerikaans blues- en soulzanger. Hij maakte deel uit van The Beale Streeters en kreeg algauw de bijnaam "Lion of the Blues". Samen met artiesten als Sam Cooke, Ray Charles en Junior Parker, creëerde Bland een nieuwe sound waarin gospel, blues en rhythm & blues elkaar tegenkwamen, red.), Junior Parker (Junior Parker, 27/05/1932 - 18/11/1971, was een succesvolle en invloedrijke bluesmuzikant uit Memphis. Hij werd vooral bekend dankzij zijn unieke fluwelen stemgeluid, red.), Hank Ballard (Hank Ballard, 18/11/1927 - 02/03/2003, werd geboren als John Henry Kendricks en maakte naam als rhythm & blues zanger en frontman van Hank Ballard and The Midnighters, één van de eerste rock-'n-rollbands uit de vroege jaren vijftig van de vorige eeuw. Ballard schreef later nog het nummer The Twist en verzon de bijhorende dans, beiden immens populair gemaakt door Chubby Checker, red.) en Cab Calloway (Cabell 'Cab' Calloway III, 25/12/1907 - 18/11/1994, was een Amerikaans jazzzanger en bandleider. Hij was de meester van het energieke scatten en leidde in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw één van Amerika's Afro-Amerikaanse bigbands, red.) en de swing uit de jaren tachtig kunnen mij wel bekoren."
Je vermeldde daar net Cab Calloway, een man wiens invloed op jou duidelijk niet allen muzikaal was, want ook vestimentair gezien heb je wel wat van hem weg.
Natty Bo: "Ik heb altijd al een wat onconventionele smaak gehad wat kleding betreft, maar het is alsmaar moeilijker om dit soort kleding nog te vinden. Ik vond vroeger nooit kleren die ik echt wilde dragen en de dingen die ik dan weer wel cool vond, waren vaak veel te duur; ik moest dus wel met mijn eigen stijl op de proppen komen. Tussen alle punks en rude boys, was ik een soort van surreële hepcat! (lacht)"
Zoals de titel al aangeeft, gingen jullie voor Mambo Ska experimenteren met de mambo. Mambo is heel opzwepende energieke muziek. Was dat gemakkelijk te mixen met ska?
Natty Bo: "Mambo was het eerste Latijns-Amerikaanse muziekgenre dat ook populair werd in Europa, vooral dankzij artiesten als Perez Prado (Perez Prado, 11/12/1916 - 14/09/1989, was een Cubaanse bandleider, muzikant, zanger en componist. Hij staat algemeen bekend als de "Koning van de mambo", red.) en Machito (Machito, 03/12/1909 - 15/04/1984, werd geboren in Havanna als Francisco Raul Gutierrez Grillo en was een invloedrijke Latin-jazz muzikant. Met zijn bands uit de jaren veertig, vooral dan de Afro-Cubans, was hij de eerste die ging experimenteren met een mix van Afro-Cubaanse ritmes en jazz, red.). Uit de mambo groeide later de hele Latin-jazz beweging. Omdat zowel mambo als ska een upbeat ritme heeft zijn ze natuurlijk heel compatibel."
Voor Ska Cubano mixen jullie ritmes uit plekken als Cuba, Jamaica en Trinidad. Hebben jullie daar ondertussen al opgetreden?
Natty Bo: "In Cuba hebben we jammer genoeg nog niet op het podium gestaan, dat blijft nog steeds één van mijn grootste dromen. Een optreden in Jamaica is uiteindelijk ook niet doorgegaan omdat we opgelicht werden door onze promotor, iets wat daar trouwens wel vaker voorkomt! (lacht) We hebben wel al in Mexico opgetreden en de reacties daar waren echt hartverwarmend."
Nog een slotvraagje dan. Hoe Londens is Ska Cubano eigenlijk?
Natty Bo: "Je wordt natuurlijk altijd beïnvloed door de plek waar je leeft, maar in onze harten dragen we ook nog steeds de invloeden van de plaatsen waar we eerder woonden met ons mee. Dat geldt ook voor Ska Cubano; alle bandleden hebben wel iets meegebracht uit de plekken waar ze oorspronkelijk vandaan komen en dat is ook net waar het muzikaal om draait bij Ska Cubano. We zijn vaak veel teveel bezig met begrippen als identiteit en nationaliteit. Mij maakt het echt niet uit waar ik woon, want ik ben overal gelukkig!"