Omar Souleyman @ Ancičnne Belgique
Afgelopen zondag lieten alle Brusselaars hun auto op stal en maakten de binnenstad met hun (al dan niet) stalen ros onveilig. Te midden van deze gezellige drukte zette de Anciènne Belgique de deuren wagenwijd open voor een gratis concert met op het menu een allerminst alledaagse act: Syrische dabke van de illustere Omar Souleyman. Afgelopen festivalseizoen bleek de man al potten te breken bij onze Noorderburen en vorige week ging ook het Antwerpse Trix voor de bijl. Zijn oeuvre, verspreid over talloze cassettebandjes vond recentelijk ook de weg naar een CD dus werd het meer dan hoogtijd om even poolshoogte te nemen van dit Syrische fenomeen.In de AB concertzaal troffen we een opvallend desolaat podium aan. Omar Souleyman had enkel zijn toetsenist Rizan Sa'Id meegebracht en hoewel we die magere bezetting graag met enkele extra muzikanten aangevuld hadden gezien, bleek Rizan toch een aardig dynamische sound te produceren. Omar overgoot de traditionele dabke (wat zoveel als "stampvoeten" betekent) met elektronische beats, zenuwachtige Arabische melodietjes en zette elk nummer met een langgerekte "eeeaaah" in — en dat klinkt ongeveer zo. Al klappend schreed Omar beheerst van de ene naar de andere uithoek van het podium — zijn uitgestreken gezicht (onder een geblokte khaffiya en achter een perfect getrimde Saddamsnor) in schril contrast met de bij wijlen hysterische respons op de eerste rijen. Ook de rest van de verrassend goed gevulde AB (al kon het regenweer hier ook voor iets tussen gezeten hebben) wist het exotisch recept van Omar wel te smaken. Of we nu getuige waren van een straf concert of een exotische kermisact, daar zijn we nog helemaal niet uit, maar één ding staat vast: Omar Souleyman moet je live meegemaakt hebben.