AB gaat plat voor de riddims van Damian Marley

Damian MarleyABVandaag zijn we wat in de rouw, maar daar was gisteren allesbehalve sprake van: het liep goed vol in de volledig uitverkochte AB voor Damian "Jr. Gong" Marley. Het heeft anders best wel lang geduurd eer zijn jongste plaatje, Welcome to Jamrock langs deze kant van de planeet wat radio-aandacht kreeg — net op tijd, zo blijkt. Uiteraard bestond het publiek uit zowel jonge rakkers die de jongste Marley telg goed kennen als mensen die op zoek zijn naar the next best thing voor een authentiek Bob Marley concert. Ik kan u gelijk verklappen dat Damian er wonderwel is in geslaagd om beide groepen content naar huis te sturen — en gezien ik tot beide groepen behoor heb ik weer een memorabel concert achter de rug :-).

De overvolle AB moest nog even wat geduld uitoefenen want K'naan kreeg de eer en het genoegen om de menigte op te warmen. De sympathieke Somalische rapper kwam samen met zijn minimalistische acoustische band (gitarist, percussionist & toaster) een paar best te smaken nummers neerzetten. Maar ondanks de goede respons zat iedereen op iemand anders te wachten. Even later besteeg Damian's begeleidingsband The Empire (ongetwijfeld onder kundige geestelijke leiding van Emperor Haile Selassie I ;-)) het podium en zette gelijk de klassieker Jamming in. De sfeer was metteen gezet met de bekende solide sound en uiteraard, Bob's teksten klonken tot achterin de zaal.

Pas na de theatrale intro van Confrontation kwam de niet onaardige knaap van 27 on stage en liet metteen zien dat hij uit juiste dancehall hout gesneden is. Na de onvermijdelijke "Rewind!" ging het nummer in al zijn kracht verder en ging er zoetjes in bij het publiek dat (ondanks het rookverbod in de AB) al in een kruidige atmosfeer vertoefde ;-). De crème uit zijn twee recentste plaatjes Welcome to Jamrock en Halfway tree passeerden de revue. Damian slaagde er feilloos in een verrassend variërende set te spelen door de afwisseling van power, down-tempo en de naadloze integratie van vaders klassiekers. Zo wist hij Me Name Jr. Gong (zijn eerste hit uit 1996) peferect te lijmen met Crazy baldheads en het magische Could you be loved mondde uit in een energieke dancehall riddim. Het bleef tot op het allerlaatste bisnummer wachten op de hit & titeltrack Welcome to Jamrock die onder luid applaus onthaald werd zodra de sample "Out on the streets, they call it murder" uit de boxen knalde.

Het moet gezegd, Damian Robert Nesta Marley is gezegend met een dijk van een stem die bij momenten bijzonder moeilijk te onderscheiden is van die van vader Bob — sorry, maar eat this, Ziggy. Het moet een zegen én vloek zijn als zoon van zo'n legende, maar de jonge Marley slaagt er toch in zijn eigen ding te doen zonder zijn vader te verloochenen. Respect.

Voor de die-hard fans, de playlist: Confrontation / More Justice / Hey Girl / Where is the love / Beautiful / There for you / Love and Inity / Me name Jr. Gong / Crazy baldheads / War / Move! / Khaki Suit / It was written / Could you be loved / Stand a chance en de bisnummers Lively up yourself / Who the cap fit / Easy skanking / Road to zion / Welcome to Jamrock.

Update: waar je foto's kunt vinden, lees je hier.

reacties


Heerlijk nagenieten tijdens het lezen van dit verslag mmmmmm!!! Ik ruik de kruiden nóg :-D
Isabelle | 20 maart 2006
Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?