Interview met Tiken Jah Fakoly @ Dour

Interview met Tiken Jah Fakoly (Dour 2015)Dour 2015Na L'Africain, African Revolution en Dernier Appel, albums waarmee hij steeds verder leek terug te plooien op zijn Afrikaanse wortels, keerde Tiken Jah Fakoly voor zijn nieuwe album Racines terug naar Jamaica, waar hij opnieuw samenwerkte met Sly & Robbie. Op zaterdag 31 oktober komt Tiken Racines live voorstellen in het Théâtre National in Brussel waar hij het Festival des Libertés/Vrijheidsfestival mag afsluiten.

Tiken, na de release van African Revolution besloot je een muzikale pauze in te lassen en trok je naar Afrika.
Tiken Jah Fakoly: "Ja, om er aan landbouw te gaan doen. Ik wilde de lokale jongeren een signaal geven; hen duidelijk maken dat het wel degelijk waardevol is om handenarbeid te verrichten en de aarde te bewerken. Het merendeel van de van de Afrikaanse jongeren hebben hun dorp verlaten om hun geluk te gaan beproeven in de steden en zij die al een tijdje in de stad wonen en merken dat de situatie om een degelijke betrekking te vinden ook daar hopeloos is, willen dan weer naar Europa migreren. Het werk dat landbouwers verrichten is vitaal voor het overleven van de menselijke soort, want het is dankzij hun inspanningen dat de miljoenen stedelingen overal ter wereld te eten hebben. Ik heb mijn naam gebruikt om aandacht te vragen voor dit groeiend probleem; als die jongeren zien dat een "bekende artiest" als Tiken Jah Fakoly zich niet te goed voelt om zijn handen vuil te maken, gaan ze hun eigen waarden en doelen misschien opnieuw in vraag stellen."

Na een hele reeks albums waarmee je op zoek ging naar je Afrikaanse wortels, ben je voor de opnames van Racines opnieuw naar Jamaica getrokken.
Tiken Jah Fakoly: "Absoluut, door een aantal bekende nummers van artiesten als Peter Tosh, Max Romeo, Ken Boothe en natuurlijk Bob Marley in een nieuw jasje te steken wilde ik met dit album vooral een eerbetoon brengen aan de gouden jaren van de reggae. Tegelijk wilde ik echter ook opnieuw bewijzen dat de wortels van het reggaegenre wel degelijk in Afrika liggen. Als je er probleemloos in slaagt om aan een nummer als Get Up Stand Up een flard ngoni of kora toe te voegen, kan je toch niet anders dan concluderen dat hoewel reggae dan wel werd uitgevonden in Jamaica, de muzikale wortels van het genre wel degelijk in Afrika liggen."

We moeten langzaam maar zeker afscheid nemen van de "groten" uit het reggaegenre. Heeft die onvermijdelijke evolutie ook een rol gespeeld in je beslissing om dit album op te nemen?
Tiken Jah Fakoly: "Ik denk dat het toch op zijn minst tot mijn takenpakket behoort om te trachten te voorkomen dat hun oeuvre in de vergetelheid raakt. Persoonlijk probeer ik dat te doen door niet gewoon simpelweg hun nummers te coveren, maar ze een Afrikaanse toets te geven. Het is dankzij die artiesten dat vandaag de hele wereld weet wat reggae is, dus lijkt het mij maar gepast dat we hen de nodige eer betuigen."

Heb je voor het album gewoon een reeks bekende nummers uitgekozen of zijn het toch tracks met een diepliggendere betekenis?
Tiken Jah Fakoly: "Ik heb in ieder geval geprobeerd om nummers uit te kiezen die wat inhoudelijke meerwaarde bieden. Is It Because I'm Black van Ken Boothe dateert bijvoorbeeld uit de periode van de burgerrechtenbeweging in de Verenigde Staten toen figuren als Martin Luther King en Malcolm X op de barricaden stonden om het dagdagelijkse racisme en de discriminatie waarmee veel zwarten geconfronteerd werden een halt toe te roepen. Jammer genoeg hebben recente gebeurtenissen aangetoond dat Is It Because I'm Black ook vandaag nog heel actueel is. Een ander voorbeeld is Get Up Stand Up van Bob Marley, een nummer dat dankzij Amnesty International uitgroeide tot een hymne voor de universele rechten van de mens. Het zijn stuk voor stuk nummers die ondertussen al enkele decennia oud zijn, maar nog niets aan kracht ingeboet hebben."

Je hebt in Jamaica opnieuw samengewerkt met het team van Sly & Robbie.
Tiken Jah Fakoly: "Ik had inderdaad al met hen samengewerkt voor Françafrique en Coup De Geule, maar met hen aan deze nummers werken had toch iets apart aangezien zij destijds nog een hoop van de originele opnames hebben ingespeeld. Veel van die nummers hadden ze trouwens niet meer in de studio gespeeld sinds de originele opnames en dat maakte bij sommigen absoluut iets los."

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?