Fatoumata Diawara - Fenfo

Fatoumata DiawaraSinds Fatou, haar solodebuut uit 2011, deed Fatoumata Diawara zowat alles behalve aan een nieuw soloalbum werken. De Malinese schone speelde een rolletje in Timbuktu, een film van Abderrahmane Sissako uit 2014, nam een livealbum op met de Cubaanse pianist Roberto Fonseca, en stapte vervolgens mee in het Lamomali project van Matthieu Chedid aka. M. Het mag dan ook niet verbazen dat Fatou ook voor deze Fenfo ("ik heb iets te zeggen") opnieuw de handen ineensloeg met de Franse producer en componist. Fatoumata stelt zelf: "I've had so many different musical adventures since the last album, touring and working with so many other musicians and I think you can hear how all of that feeds into this record. This is my time an d I'm sharing my soul!".

Op Fenfo zijn naast Fatoumata zelf ook nog Pascal Danaë op gitaar, Etienne Mbappe op bass, Toumani en Sidiki Diabate op kora en Vincent Segal op cello (afsluiter Don Bo) te horen. Fatou heeft duidelijk aan maturiteit gewonnen sinds haar debuut uit 2011 en de nummers op Fenfo mogen dan wel vaak luchtig of zelfs poppy klinken, inhoudsloos zijn ze zeker niet. Integendeel, in Kanou Dan Yen spreekt Diawara zich uit tegen de tradities die vermenging van etnische groepen willen voorkomen: "Because you are Soninke and I am Fula, I am a Jokorome and you are of the griot caste, your mother will never let us be together.", Bonya is dan weer een oproep om elkaar te respecteren, meer persoonlijk wordt het in Mama, waarin ze haar ouders, die haar destijds verstootten omdat ze een gedwongen huwelijk weigerde, vergeving schenkt: "I am a descendant of Djéneba Konaté and Bakari Diawara. Your beloved daughter greetz you both… I thank you both.", en natuurlijk is ook Fatoumata #MeToo, zoals ze bewijst met Takamba, waarvoor ze getuigenissen gebruikte van vriendinnen die door hun respectievelijke wederhelften geslagen en vernederd werd. Voor opener Nterini, een nummer over twee geliefden die noodgedwongen een lange afstandsrelatie proberen in stand te houden, draaide Diawara bovendien een visueel indrukwekkende clip, geregisseerd door de Ethiopische fotografe en kunstenares Aïda Muluneh, waarvoor werd opgenomen in de afgelegen Afar-regio in Ethiopië en een mix van Afro-futuristische en elementen uit de Malinese Dogon-cultuur gebruikt werden. West-Afrikaanse traditie meets westerse electro en pop en levert een top album op!

Fatoumata Diawara staat op zondag 1 juli op de Green Stage van Couleur Café!



www.fatoumatadiawara.fr | www.wagram.fr

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?