Miriam Makeba - Pata Pata: Definitive Remastered Edition
Sommige albums zijn zo iconisch dat ze nog weinig introductie behoeven. Neem nu deze Pata Pata, het internationale doorbraakalbum van Mama Africa Miriam Makeba dat origineel in 1966 verscheen op het Amerikaanse Reprise Records label en waarvoor ze begeleid werd door Harry Bellafonte, ondertussen al tientallen keren heruitgegeven. Strut Records koos er voor deze Pata Pata: Definitive Remastered Edition voor om zowel de mono- als stereoversies van de nummers in de tracklist op te nemen, iets wat vooral echte audiofielen zal plezieren, maar niet meteen een enorme muzikale meerwaarde oplevert. De Engelstalige nummers op Pata Pata (What Is Love, Ring Bell, Ring Bell) klinken na zoveel jaren wat naïef en gedateerd (lees: ademen nog de onschuld van de flowerpower beweging), maar Makeba's nummers in het Xhosa hebben de tand des tijds wonderwel doorstaan. Een uitzondering op het voorgaande is wellicht het atmosferische West Wind, dat later nog gecoverd werd door Nina Simone.Titelnummer Pata Pata staat in het collectieve muziekgeheugen gegrift en dateerde eigenlijk al van in 1956 ton de zangeres nog deel uitmaakte van de Zuid-Afrikaanse vrouwenband The Skylarks, zoals Miriam Makeba zich in haar memoires herinnerde: "I wrote Pata Pata back in 1956, back in South Africa. It was a fun little song and I was thinking of a dance that we do at home ("pata" means "touch" in Zulu and Xhosa).". Het nummer werd echter in en nieuw jasje gestoken door producer Jerry Ragovoy en dat loonde: "It was my first truly big seller. All of a sudden, people who never knew I had been in America since 1959 were asking me to be on their television shows and play at their concert halls during 1967, and in the discotheques, they invented a new dance called the Pata Pata where couples dance apart and then reach out and touch each other!". Ook Click Song Number One (Qongqothwane) is uitgegroeid tot een regelrechte klassieker en opmerkelijk is Yetentu Tizaleny, een cover van het gelijknamige nummer van de Ethiopische superster Tilahun Gessesse dat Makeba speciaal aanleerde ter gelegenheid van een optreden dat ze moest geven voor de OAU (Organisation of African Unity, de voorganger van de huidige Afrikaanse Unie) in Addis Abeba waarbij ook keizer Haile Selassie aanwezig was. Tijdloos meesterwerk dat niet alleen Makeba's status als Mama Africa bevestigt, maar ook deel uitmaakt van de fundamenten van wat wij vandaag kennen als "wereldmuziek".
www.miriammakeba.co.za | www.strut-records.com