Léve Léve: São Tomé & Principe Sounds 70s - 80s Vol.1
Zo af en toe belandt ook deze doorwinterde recensent nog eens in onbekende wateren, en met deze Léve Léve: São Tomé & Principe Sounds 70s - 80s Vol.1, een compilatie vol muziek uit de kleine Afrikaanse eilandstaat São Tomé & Principe, geldt dat zowel geografisch als muzikaal. Léve Léve laat zich vertalen als "kalm aan!" en de compilatie is het werk van de Franse DJ en vinylverzamelaar Tom Bignon aka. DJ Tom B, die bij het zoeken naar Angolese muziek plots ook op zeldzame platen uit São Tomé & Principe stootte. Net als Angola was de eilandstaat een voormalige Portugese kolonie bestaande uit het grotere São Tomé en het kleinere Principe, aangevuld met nog een hele reeks mini-eilandjes als Ilhéu Bom Bom, Ilhéu Caroço, Ilhéu das Cabras, Tinhosa Grande, Tinhosa Pequena en Ilhéu das Rolas. São Tomé & Principe mag dan de kleinste Afrikaanse natie zijn, toch stonden de eilanden zeer lang bekend als de "chocolade-eilanden", omdat ze tijdens de koloniale periode verantwoordelijk waren voor het overgrote deel van de wereldwijde cacaoproductie. Het mag dan ook niet verbazen dat de muziek op São Tomé & Principe een cruciale rol ging spelen in de ontvoogdingsstrijd tegen de koloniale machthebbers.De afgelopen vijf jaar dompelde Tom zich met hart en ziel in de (muziek-) geschiedenis van de eilanden, waarbij hij probeerde om zoveel mogelijk muzikanten op te sporen en hun muziek van de vergetelheid te redden: "[Luís] an employee from the main Cultural Centre introduced me to many musicians and sold me some records that belonged to his father… They had been sitting there in the jungle for 30 years, in the dust, with a humid smell that exists to this day...". In de muziektradities van São Tome & Principe zullen liefhebbers van Afrikaanse muziek zeker gelijkenissen vinden met stromingen uit andere voormalige Portugese kolonies zoals semba uit Angola, Braziliaanse afoxê of Kaapverdiaanse coladeira. Een van de eerste bands die zijn stempel op de jonge natie wist te drukken was Os Úntúes, die lokale ritmes als socapé, pinto en dança-congo mixten met invloeden uit de Europese popmuziek van die tijd, versprijd via de radio, soukous en zelfs wat Braziliaanse instrumentatie. Hun grote rivalen waren Conjunto Mindelo, die de typische ritmes uit São Tomé & Principe vermengden met Angolese rebita en zo hun eigen puxa-genre creëerden. Fascinerende feestelijke ontdekkingsreis doorheen een weinig bekende Afrikaanse natie en zijn nog veel obscuurdere muziekcultuur!
www.bongojoe.ch