Milton Nascimento - Ultimo Trem

In titelnummer Ultimo Trem hoort u de stem van Zezé Motta begeleid door een koor en piano, in een klaagzang over de sluiting van de lijn. Het zorgde trouwens destijds voor heel wat media-aandacht voor de sluiting van de spoorlijn, iets dat helemaal niet naar de zin was van de militaire dictatuur die het land destijds in zijn greep hield. De muzikale rode draad doorheen de composities op Ultimo Trem is Milton's en Fernando's gedeelde passie voor de geluiden en geuren van en de herinnering aan oude treinen. Zo opent A Viagem (The Trip) met het geluid van een stoomfluit - ook te horen op het einde van Bicho Homen - en imiteert Milton op zijn gitaar de cadans van een rijdende trein, een effect dat in Povo da Raça dan weer bereikt wordt met een drumritme. Tracks als E Dai? (And So What?) en Olho d'Agua (Water's Eye') waren dan weer al eerder terug te vinden op Clube Da Esquina uit 1972, maar het meest memorabele nummer uit de tracklist is zonder twijfel afsluiter Ponto De Areia (Sand Edge), dat één van Nascimento's bekendste nummers zou worden en onder andere gecoverd werd door Wayne Shorter en Earth, Wind & Fire (in een andere versie met Naná Caymmi op vocalen en ingeleid door het geluid van een zich op gang trekkende stoomtrein, ook nog elders in de tracklist terug te vinden). Als u Maria Maria kon appreciëren, mag u deze Ultimo Trem zeker niet links laten liggen, want ook dit album is een waar pareltje uit de discografie van Milton Nascimento!
www.miltonnascimento.com.br | www.faroutrecordings.com