Nihiloxica - Kaloli
Je zou deze Kololi, het langspelerdebuut van het Oegandese Nihiloxica, een samenwerkingsverbond tussen de Britse jazzdrummer en producer Jacob Maskell-Key aka. Spooky-J en producer Peter Jones aka. pq, en het vierkoppige Nilotika Cultural Ensemble uit Kampala, kunnen beschouwen als een neefje van de congotronics-scene in Kinshasa. Maar waar er in Congo vooral geëxperimenteerd wordt met likembes en lokole/lokombe-D' align='middle'/>rums, is op Kaloli, Luganda voor de Afrikaanse maraboe (grote aasvogels bedekt met amorfe steenpuisten en gezwellen, die in het hele land, en met name in Kampala, met zijn grootstedelijke vervuiling, terug te vinden zijn op rottende afvalbergen), vooral Oegandese percussie te horen, door de twee Britten aangevuld met donkere electro-toetsen. Een traditionele Bugandese drumset is samengesteld uit de engalabi (een Oegandese variant van de West-Afrikaanse djembe, hier bespeeld door Alimansi Wanzu Aineomugisha en Jamiru Mwanje), de namunjoloba (een set van vier hooggestemde trommels, bij Nihiloxica in handen van Henry Kasoma), de empuuny (drie basdrums, beroerd door Henry Isabirye), al dan niet aangevuld met ensaasi, Oegandese shakers.Samen nemen ze ons mee door het ritmische landschap van Oeganda: Busoga uit het oosten van het land, Bwola uit het noorden, en Gunjula uit de centrale regio Buganda. Tussen de 11 tracks op het album zijn ook een drietal interludes te horen, opnames van repetitiesessies die plaatsvonden in Jinja, vlakbij de locatie van het jaarlijkse Nyege Nyege Festival. In de laatste van de drie interludes, het afsluitende 170819, verruilt Mwanje 'Jally' Jamiru zijn engalabi voor een zelfgemaakte fluit en zorgt zo voor een intieme outro waarin zijn fluitspel begeleid wordt door het getjirp van de talloze krekels in Jinja. Bezwerend futurisme uit het hart van het Afrikaanse continent!
www.nihiloxica.com | www.crammed.be