Faratuben - Sira Kura

FaratubenFaratuben is het samenwerkingsverbond tussen de Deense muzikanten Mikas Břgh Olesen (gitaar en toetsen), Jakob de Place (drums) en Mads Voxen (toetsen), en de Malinese gitarist en studio-uitbater Dieudonne Keita, vocalist Sury Dao en balafoonvirtuoos Kassim Keita. De Denen kwamen oorspronkelijk in Mali terecht dankzij een uitwisselingsprogramma van het CAMM (Conservatoire des Arts et Métiers Multimédia Balla Fasséké Kouyaté in Bamako), waardoor ze kennismaakten met de muziekcultuur van de Bwa, een volk uit centraal Burkina Faso en het zuidoosten van Mali. De muziek van de Bwa is, anders dan die van veel andere etnieën in Mali, waarbij vaak snaarinstrumenten als de kora of de ngoni de boventoon voeren, heel percussief en opzwepend van aard. Mikas, Jakob en Mads gingen in ieder geval meteen overstag en vormden in eerste instantie met Dieudonne, Sory en Kassim de gelegenheidsformatie Bobo Jazz Experience, die enkel eenmalig zou optreden op het Bamako Jazz Festival. De reacties waren echter zo overweldigend dat het zestal besloot om samen verder te werken en zich vervolgens terugtrok in de befaamde Bogolan Studio in Bamako om er de nummers Terete en Pari op, die al snel heel wat media-aandacht kregen in Mali. Ondertussen werd ook geopteerd om de bandnaam te wijzigen, waarbij voor Faratuben gekozen werd, een samentrekking van de termen farafin (Bambara voor "zwarte persoon") en toubabou (term uit het Mandé of Wolof voor "blanke").

De band trok vervolgens naar Kati, een klein dorp in de bergen net buiten Bamako en de geboorteplek van de familie Keita waar ze verder aan nieuwe nummers werkten. Het resultaat is deze Sira Kura ("nieuwe richting" in het Bambara), een album dat toetsenist Mikas omschrijft als: "A modern mix of 10cc and Osibisa!". De muziek van Faratuben mag dan wel opzwepend en zeer dansbaar klinken, dat wil daarom nog niet zeggen dat het de bandleden enkel om feesten en dansen te doen is. Zo verhaalt Mi Njan Mure bijvoorbeeld over de periode toen Mali nog een Franse kolonie was en zien de bandleden zichzelf als een muzikaal statement tegen racisme, of zoals Dieudonne het stelt: "I never thought I could meet white people on an equal footing and see them sharing my house and living with my family. That is still a very rare occurance in Mali and we're very happy and proud that through Faratuben we can show it's possible to create a community beyong race and color.". Mooie woorden bij één van de beste Afrikaanse producties die wij dit jaar op onze testbank kregen!



www.faratuben.com | www.soundsofsubterrania.com

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?