OKAN - Okantomi
OKAN ("hart" of "ziel" in het Lucumi, een lexicon van woorden en korte zinnen afgeleid van de Yoruba-taal, gebruikt als de liturgische taal van Santería in Cuba en de Cubaanse diaspora) is een collectief rond Elizabeth Rodriguez en Magdelys Savigne, twee naar het Canadese Toronto uitgeweken Cubaanse expats, die invloeden uit de Cubaanse Santeria-traditie mengen met westerse jazz, klassieke muziek en zelfs een vleugje reggae.Voor Okantomi, alweer het derde OKAN-album, maar onze eerste kennismaking met dit Cubaans-Canadese gezelschap, werkte OKAN samen met uiteenlopende gasten als vocaliste Daymé Arocena, gitarist Elmer Ferrer, pianist Miguel de Armas (N.G. La Banda), bassist Roberto Riverson (Cubanismo, Klimax) en de klassiek geschoolde violiste Lara St. John.
Elizabeth Rodriguez: "The various tracks of the album explore our connections to the different deities who guide us in the different aspects of our lives. The album opens with a song for Elegua, the spirit who governs pathways and crossroads, and who represents beginnings. Elegua had to come first. Another song, 'Oshun', is associated with love, fertility and abundance. That song was written at a time when I was newly pregnant and still emotionally dealing with a recent miscarriage. It was born out of fear of losing another pregnancy, and in the song I appeal to Oshun for protection. Most of the songs reflect the personal growth that we've both undergone as we've dealt with miscarriages, disappointments and just the general struggle to survive as artists.".
Twee tracks die zeker nog wat duiding kunnen gebruiken zijn Preludio Y Changui, waarvoor OKAN Prelude & Allegro van de Oostenrijkse violist en componist Fritz Kreisler opnieuw onder handen nam, en het, samen met violiste Lara St. John liet botsen met Cubaanse genres als changüí en danzon, en No Volvi (letterlijk vertaald: "ik keerde niet terug"), een nummer waarin ze als Cubanen in de diaspora hun mening geven over de toestand van hun geliefde thuisland (nog steeds een heikel thema zo blijkt, want ook al kregen ze Dayme Arocena zover om mee te werken, zegden veel andere bevriende muzikanten af uit angst voor de mogelijke consequenties voor hun families in Cuba).
OKAN: "The song is a perfect example of the deep ambivalence we feel about our homeland. In the lyrics, we're saying we won't go back, that we won't deal with repression that the government inflicts on the people of Cuba anymore. But at the same time we know that our whole world, all our experiences and the way we react to them are shaped by our identity as Cubans and our Afro-Latin heritage.".
Ook al delen wij die gevoelens over het Cubaanse regime niet helemaal, muzikaal is Okantomi in ieder geval een absolute aanrader!
www.okanmusica.com | www.lulaworldrecords.ca