Fanfare Ciocarlia - Queens And Kings + Oana Catalina Chitu - Bucharest Tango + La Cherga - Fake No More
In onze zoektocht naar de crème de la crème in de zigeunermuziek kon het Berlijnse Asphalt Tango label eigenlijk niet afwezig blijven en we zijn dan ook bijzonder blij dat we vanaf nu ook hun producties mogen voorstellen.Directe aanleiding voor deze samenwerking is het interview dat we van zomer afnamen van Fanfare Ciocarlia, die met hun Gipsy Queens and Kings tournee het Sfinks festival in Boechout aandeden, en het is dan ook logisch dat het eerste Asphalt Tango album dat in onze CD-speler belandde het bijhorende Queens And Kings album van diezelfde Fanfare Ciocarlia was. Aangezien het waarschijnlijk om allerhande praktische en financiële redenen niet al te handig is om met een al te grote troep op tournee te trekken, mag het niet verassen dat we op het album nog meer gastmuzikanten terugvonden dan we er al opmerkten op het Sfinks podium. Naast Tato en zijn band Kaloome, Florentina Sandu en Jony Iliev, die er ook deze zomer bij waren, vinden we op het album ook nog de Hongaarse Mitsou, de uit Macedonië afkomstige Esma Redzepova en de Servische zigeunerkoning Saban Bajramovic terug. Hoeft het na het lezen van deze gastenlijst nog gezegd dat dit album van begin tot einde een zigeunerfeest is dat zijn weerga niet kent? Als eerbetoon aan de onlangs overleden peetvader van Fanfare Ciocarlia, Ioan Ivancea (die trouwens met zijn vrouw op de hoesfoto van het album staat afgebeeld), bewijzen ze met dit album nog steeds aan de allerhoogste top te staan. Aanrader!
Van een heel andere orde is de muziek van de Roemeense Oana Catalina Chitu. Zij herontdekte op enkele oude 78 toeren platen het fascinerende muzikale verleden van het vooroorlogse Boekarest en enkel de meest doorgewinterde zigeunermuziekverzamelaar kan vermoeden dat deze nu wat grauwe Oost-Europese metropool, ooit nog een prachtige tussenstop van de Oriënt Express en de bakermat van de zigeunertango was. Chitu neemt je als het ware mee terug de tijd in en recreëert zonder de minste moeite het sfeertje van een rokerige nachtclub uit het interbellum. Haar muziek, een mix van de tango's van bekende Roemeense artiesten uit die periode als Jean Moscopol en Cristian Vasile en de folk ballades van Maria Tanase, ook wel eens de Roemeense Edith Piaf genoemd, herinnert dan eens aan Marlene Dietrich, dan weer aan de fado van bijvoorbeeld Madredeus om tenslotte te eindigen bij de cymbalom klanken van Taraf de Haïdouks.
We eindigen deze eerste Asphalt Tango selectie, stevig terug in de eenentwintigste eeuw, bij La Cherga een naar een Bulgaars lappendeken genoemd samenraapsel van muzikanten uit de Joegoslavische oorlogsdiaspora die het feestgedruis van de Balkan brass moeiteloos laten ineenvloeien met invloeden uit de Jamaicaanse reggae en dub. De overeenkomsten in ritme tussen deze twee muzieksoorten, waren ondergetekende als rasechte reggaefanaat trouwens al eerder opgevallen.
www.asphalt-tango.de