Samba Touré @ AB

Samba Touré (AB) — foto © Andreas PeetersABVoor de derde keer in amper een maand tijd trokken we afgelopen dinsdag naar de AB Club. Ancienne Belgique zet meer en meer in op wereldmuziek en dat is iets waar we hen alleen maar dankbaar voor kunnen zijn. We kregen eerder al de de Ghanese highlife en afrobeat grooves van Gyedu Blay Ambolley & Sekondi Band en de futuristische Toearegsound van Kel Assouf, en deze keer was het de Malinese gitarist Samba Touré, streekgenoot en muzikale erfgenaam van grootmeester Ali Farka Touré, die ons zijn laatste album Wande kwam voorstellen.

Samba Touré (AB) — foto © Andreas Peeters
Samba Touré (AB) — foto © Andreas Peeters
Samba Touré (AB) — foto © Andreas Peeters
Te oordelen naar de podiumbezetting — naast Samba zelf (gitaar en stem), Djime Sissoko op ngoni en tama, Mamadou Sidibe op bas en Souleymane Kane op kalebas — lijkt Touré voor virtuositeit in simpliciteit gekozen te hebben. De band vliegt er meteen in met met Goye Kurya, een nummer uit Samba's solodebuut Songhai Blues: Homage to Ali Farka Touré, en de geest van de grootmeester zal ook de rest van de avond en op meer dan één manier aanwezig blijven in de AB Club!

Vervolgens krijgen we Gandadiko, het titelnummer uit de voorganger van 'Wande', dat ons meteen onderdompelt in een naar Delta blues nijgende vibe. Ook Yawoye, waarin Samba zijn gitaar voor het eerst echt laat spreken, komt opnieuw uit Songhai Blues. Takamba, een nummer uit Crocodile Blues opent met een lange ngoni-solo van Djime Sissoko, eindigt met een gitaarsolo van Touré, en zorgt voor een eerste hoogtepunt in de set. Met Male Bano uit Gandadiko gaat Samba opnieuw de blues-toer op, waarbij zijn gitaar prachtig in dialoog gaat met de ngoni van Djime Sissoko.

Met het opgewekte Yo Pouhala krijgen we eindelijk een eerste nummer uit Wande geserveerd en zorgt Samba tegelijk voor een meezingmoment. Het iets traditioneler klinkende Fondora, waarin de geweldige stem van Touré centraal staat, komt dan weer uit Albala, in 2013 Samba's eerste album voor Glitterbeat records. Voor Kobagadole verruilt Djime zijn ngoni voor de tama of talking drum. Het nummer, inclusief meeklapmoment, zorgt opnieuw voor een hoogtepunt. Met Al Barka haalt Samba nog één keer alles uit zijn gitaar en dan krijgen we Wande, het bluesy titelnummer uit zijn in de lente van vorig jaar verschenen album.

Als echte apotheose kiest Samba Touré echter voor Tamani, een nummer uit Songhai Blues, waarin, zoals de titel al aangeeft, de tama van Djime Sissoko de hoofdrol krijgt toebedeeld en Samba voor een uitmuntende outro zorgt op zijn gitaar. Daarna verdwijnen de muzikanten in de coulissen, maar Samba keert al spoedig terug om met Futu Futu een intieme soloperformance te geven. Daarna wordt hij opnieuw vergezeld door de overige bandleden en krijgen we nog Gafouré uit Gandadiko, dat Samba voor de gelegenheid opdraagt aan Hawa Touré, dochter van Ali Farka Touré en zijn Nederlandse echtgenote Henriette Kuypers Touré die in de zaal aanwezig is.

De AB Club liep niet vol voor Samba Touré, maar de afwezigen hadden zoals gebruikelijk ruimschoots ongelijk. Malinees topavondje!

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?