Manu Chao - Viva Tu
Zo maar eventjes zeventien jaar liet Manu Chao zijn fans wachten op een nieuw studio-album, maar die eigenzinnigheid kenmerkt de enigmatische andersglobalist natuurlijk. Chao, het illegitieme liefdeskind van Woody Guthrie, Bob Marley en Joe Strummer, is de zestig ondertussen gepasseerd en heeft al lang niets meer te bewijzen. Een muzikale revolutie moet u op Viva Tu dus niet verwachten, en het album ligt dan ook zowel inhoudelijk (opener Vecinos En El Mar, geschreven in een Atheens opvanghuis samen met Koerdische vluchtelingen, sluit naadloos aan bij vroegere nummers als Clandestino of Welcome To Tijuana) als muzikaal (São Paulo Motoboy is duidelijk verwant aan Bongo Bong) volledig in het verlengde van voorgangers als La Radiolina of Próxima Estación... Esperanza.Manu Chao: "Autant que je peux le voir, ma carrière est terminée et c'était bien. Mais je veux toujours avancer dans la musique, trouver de nouveaux sons et les faire entendre dans de nouveaux contextes."
De afgelopen jaren toerde Chao frequent in Brazilië en de rest van Latijns-Amerika, en São Paulo Motoboy, een in het Portugees gezongen ode aan de duizenden motokoeriers die dag in dag uit hun leven wagen in de straten van São Paulo, komt dan ook niet als een verassing.
Als pionier van het música mestiza-genre keert Chao terug naar zijn muzikale roots met de rumba catalana van titelnummer Viva Tu. Classic Chao is dan weer Tu Te Vas, een aanstekelijk duet met de Franse rapper Laeti (Laetitia Kerfa).
Een andere opvallende gastbijdrage op Viva Tu komt van de ondertussen eenennegentigjarige (!) Amerikaanse countrylegende Willie Nelson, wiens stem, weliswaar wat in de achtergrond weggemoffeld, te horen is in Heaven's Bad Day.
Manu Chao: "J'ai toujours chanté le rock'n'roll et la country, c'est un style avec lequel j'ai grandi. La country américaine, c'est bien, mais moi j'étais plus sensible à la country irlandaise, comme celle de Lonnie Donegan. C'est de la country, mais punk. Je pense que sans Lonnie Donegan, il n'y aurait pas eu la Mano Negra. Ça a été un truc important. On écoutait du hip-hop et on écoutait de la country punk. On s'amusait a melanger les deux. J'ai toujours été amené à écrire des chansons dans ce style hybride. Puis j'aime bien le texte de cette chanson, on croit toujours vivre les petits paradis confortables, mais on peut rapidement s'y faire sans la companie de petits diables ou diablesses. Il faut que ça brasse un peu!".
Willie Nelson keurde de tekst van het nummer goed zonder iets aan te passen. Manu Chao: "C'est comme quand j'avais fait Denia, une chanson en arabe qui parlait de l'Algérie. Je ne me serais jamais permis de la sortir sans l'aval d'Idir. Une fois qu'il a accepté ma chanson et de la chanter, ce qui était un honneur pour moi, je me suis autorisé le droit de l'enregistrer. Là, que cette chanson country ait été validé par Willie Nelson, ça fait super plaisir. C'est un vrai honneur et j'en suis super fier!".
De tekst van het lichtvoetige Franstalige Tom Et Lola' knipoogt dan weer naar Gainsbourg's Le Poinçonneur Des Lilas, en bedriegen onze oren ons of hoorden we in afsluiter Tantas Tierras - alweer zo'n typisch Mano Chao-oorwurmpje - een doorslagje van Knocking On A Heaven's Door (de versie van Eric Clapton)?
Viva Tu is gefundenes Fressen voor de fans, maar biedt wellicht net iets teveel van hetzelfde om de hooggespannen verwachtingen na zeventien jaar volledig in te lossen.
www.manuchao.net | www.because.tv