Kondi Band & The Souljazz Orchestra @ AB Club
tropicalidad.be opende het nieuwe concertseizoen met een dubbelconcert in de AB Club geserveerd door het Strut Records label.Eerst aan de beurt: de Amerikaans-Sierra Leoonse kruisbestuiving Kondi Band. Het duo Chief Boima (sampling) en de blinde Sorie Kondi (kondi, vocals) blijkt live versterking te krijgen van Will Horrocks van de Britse electro-band LV (drumcomputer, bongo's). Achter het trio is een projectie te zien met beelden uit de Sierra Leoonse hoofdstad en Sorie Kondi in de straten van Freetown.
Het eerste nummer dat we herkennen is Belle Wahalla, meteen ook de titel van de EP uit 2016 waarmee de band voor het eerst internationale ruchtbaarheid kreeg. Na Thank You Mama, opgedragen aan alle moeders, komen we te weten dat Sorie al sinds 1977 op de kondi (duimpiano) tokkelt en dit jaar dus aan zijn 40ste jubileumjaar toe is.
Als laatste herkennen we nog afsluiter Without Money, No Family, het nummer van Sorie Kondi waarmee het ondertussen alweer ruim 10 jaar geleden allemaal begon toen Chief Boima het ontdekte op YouTube en onmiddellijk beslissen er een remix van te maken. Hoewel wij Salone, het debuutalbum van Kondi Band, absoluut wel konden smaken, misten wij live toch wat diepte en bleef het geheel nogal statisch.
Voor het laatste deel van dit Strut-tweeluik schakelen we meteen een versnelling hoger, want hoewel het Canadese Souljazz Orchestra het momenteel zonder percussioniste/vocaliste Marielle Rivard moet stellen (pas onlangs bevallen van een flinke zoon), vliegen de resterende bandleden er meteen stevig in met Kapital, een stomend afrobeatnummer uit hun derde album Manifesto (2008).
Dit oudere nummer zal nochtans een uitzondering blijken, want voor de rest van hun setlist put het vijftal haast uitsluitend uit hun nieuwe album, waaruit we dan ook meteen het instrumentale titelnummer Under Burning Skies te horen krijgen. Voor Dog Eat Dog krijgt de afrobeat van Souljazz een disco-tintje, en voor Lufunki liet de band zich vermoedelijk beïnvloeden door de vroege b-boy vibes van Afrika Bambaataa: afrobeat meets hip-hop! Richting Caraïben gaat het voor het creoolse Oublier Pour Un Jour en met Is Yeelyel, een cover van een nummer van de Somalische disco/funk-formatie Dur-Dur Band en Adawe Boogie trekken de Souljazzers opnieuw volop de discokaart.
Even krijgt het feestje een iets militanter kleurtje wanneer toetsenist Pierre Chrétien zich net voor Holla Holla duidelijk uitspreekt voor gelijke rechten wars van kleur, afkomst of gender, en ook het daaropvolgende Freedom No Go Die is van het zelfde orde. Voor Shock And Awe uit Resistance (2015), waarmee The Souljazz Orchestra een dikke hit scoorde in Zuid-Afrika, is het tijd voor wat Ivoriaanse coupé-décalé. Afsluiten doen de Canadezen door nog één keer te knallen met Bull's Eye, een nummer uit datzelfde Resistance waarmee ze hun set ook meteen perfect samenvatten.