AMMAR 808 - Global Control / Invisible Invasion

AMMAR 808De Belgo-Tunesische producer Sofyann Ben Youssef aka. AMMAR 808 besloot na Maghreb United om het over een volledig andere boeg te gooien en trok voor opvolger Global Control / Invisible Invasion naar Tamil Nadu in India, waar hij in de studio van Paul Jacobs aan de slag ging met lokale muzikanten en vocalisten.

Ben Youssef: "When I was 20, I went to Delhi and studied for months. I learned sitar and tabla and did a lot of recording, and I began to absorb the culture, to learn. Hinduism has a pantheon of gods, and it shows a different culture of freedom. After 2011 and the start of the Arab Spring in Tunisia, my homeland, I've been wondering more and more about freedom and my own identity.". In 2019 keerde hij dan eindelijk terug naar Chennai, de hoofdstad van Tamil Nadu: "I spent 24 days there; I found the incredible singers and musicians through a man called Paul Jacobs. He owns the studio where I worked, and he's a musician and producer himself; he knows a lot of people and stories.". Hoewel je in Invisible Invasion, het tweede deel van de albumtitel, ongetwijfeld een verwijzing naar de heersende COVID-19 pandemie kunt lezen, was dat toch niet meteen AMMAR 808's bedoeling: "To me, in the Hindu belief system, the invisible invasion happens in the brain, the soul. We're invaded without ever seeing it externally, and this system decrees our fate. And usually we embrace it, instead of fighting against it. Then COVID-19 happened, of course, but this name precedes it. This year just emphasises how vulnerable we are.".

Het virus deed ons in een dystopische realiteit terechtkomen, en die vertoont af en toe verdachte gelijkenissen met delen van de hindoeďstische mythologie, of zoals Sofyann het stelt: "…some of the stories are like a science-fiction movie, filled with tales of global wars, gods with flying machines and divine weapons and extinction level events; a subtle and more mysterious history of mankind.". Waar hij op Maghreb United nog een bezwerende mix van Maghrebijnse ritmes met de diepe beats van zijn handelsmerk de Roland TR-808 drumcomputer presenteerde, liet hij zijn moderne elektronica deze keer botsen met de eeuwenoude Carnatische muziektradities uit het zuiden van India, natuurlijk met de nadruk op het percussieve: "Rhythms are like earth and fire, but with India you have that time calculation. I knew those rhythms; they were like a second nature to me. They're very mathematical and architectural. Sometimes the percussion idea is long, with the bass in second place; at other times the rhythm cycle can be very short, abrupt. It has a very different quality, a powerful aspect. If you have three percussion players together in a room, they can sound like 100. One of the differences between this and the last album is that there’s more melody here, and more rhythm in a sense. None of the quarter tones and Arabic scales. The sound here is much brighter.". Dat klinkt dan misschien allemaal heel modern, toch hebben veel van de tracks op Global Control/Invisible Invasion hun wortels in de hindoeďstische mythologie. Zo komt Ey Paavi, dat verhaalt over de strijd tussen Bhima en Duryodhana, recht uit de 'Mahabharata', een zeer omvangrijk religieus en filosofisch epos dat samen met de 'Ramayana' een belangrijke culturele hoeksteen van het hindoeďsme vormt, is Mahaganapatim een andere naam voor de hindoegod Ganesha, en hebben nummers als Marivere Gati en Pahi Jagajjani dan weer een lange traditie in de Zuid-Indische geschiedenis. Het resultaat is opnieuw een bezwerend trance-album, of zoals ze het bij Glitterbeat samenvatten: "Futurist syncopations met hypnotic, timeless narratives. Expansive electronics fused with on location recordings. Kaleidoscopic and exhilarating!".



www.ammar808.com | www.glitterbeat.com | www.xmd.nl

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?