Dur-Dur Band Int. - The Berlin Session
Ondergetekende leerde het iconische Somalische ensemble Dur-Dur kennen dankzij het uitstekende archiefwerk van muziekarcheoloog Samy Ben Redjeb, die voor zijn Analog Africa-label in 2018 een uitstekende compilatie van het werk van de band samenstelde. Maar de gouden jaren van de muziekscene in Mogadishu liggen om welbekende redenen al enkele decennia achter ons. Dur-Dur trachtte nog enkele jaren om het hoofd boven water te houden in Addis Abeba, maar naarmate de jaren verstreken viel de band uit elkaar en verspreidden de leden zich ballingschap over de vier continenten.Een eerste heropflakkering kwam er in 2003, toen in Londen een benefiet georganiseerd werd om fondsen te verzamelen om het in verval geraakte National Theatre in Hargeisha (hoofdstad van de Republiek Somaliland) van de ondergang te redden. Somalische vocalisten en muzikanten van over de hele wereld werden uitgenodigd en vanuit deze eenmalige reünie ontstond het vernieuwde Dur-Dur Band Int. rond Dur-Dur oprichter en bassist Cabdillahi Cujeeri. Enkele uitzonderingen niet ten na gesproken, bleef de band echter vooral actief binnen de Somalische diaspora, tot de al genoemde compilatie van Samy Ben Redjeb en het door de in Berlijn gevestigde Nicolas 'Çaykh' Sheikholeslami samengestelde Sweet As Broken Dates: Lost Somali Tapes From The Horn Of Africa, daar verandering in brachten.
Het was diezelfde Sheikholeslami die het achtkoppige gezelschap, tegenwoordig aangevuld met de stemmen van Xabiib Sharaabi, Cabdinuur Alaale en Faadumina Hilowle, naar het Berlijnse Butterama Recording Center haalde om er hun eerste studioalbum in zowat dertig jaar op te nemen.
De groovy sound van Dur-Dur Band Int. Moet u ergens tussen Afrika en Azië situeren (Somalië was niet voor niets jarenlang een belangrijke en welvarende stopplaats voor schepen op de maritieme zijderoute) en met het ritme van de dhaanto (luister bijvoorbeeld eens naar Hasha Geel of Heeyaa), ontstaan bij de nomadische Abaskuul clan in wat tegenwoordig de Ogaden-regio in Ethiopië is, claimt het Somalische gezelschap bovendien de oervader van de reggae in handen te hebben.
Met de passende woorden: "Inta ka hurguf!" (vrij vertaald: "Laten we het stof van ons afschudden!") opent vocaliste Faadumina Hilowle de sessie alvorens in te zetten met Waan Ka Hela, een liefdesliedje waarmee haar nicht Faadumo Qaasim Hilowle in de jaren tachtig van de vorige eeuw al furore maakte. Het nummer loopt ritmisch haast naadloos over in Riyo vertolkt door Cabdinuur Alaale (voorheen actief als bandleider bij Sharaf Band uit Djibouti). De meest in het oor springende bijdrage komt echter van Xabiib Sharaabi, bijgenaamd de Somali king of pop, die met afsluiter Jija Love, een Somalische interpretatie van Fela Kuti's Lady neerzet.
www.durdurband.com | www.outhere.de | www.xmd.nl