Interview met Takana Zion in het Zuiderpershuis

Zuiderpershuis (Antwerpen)Interview met Takana Zion (Zuiderpershuis)Met zijn debuut Zion Prophet — een mix van reggae en traditionele Afrikaanse instrumenten opgenomen in de studio's van dub-guru Manjul in Bamako — had Takana Zion al aardig onze aandacht weten te trekken.

Zijn bijnaam, de Afrikaanse Sizzla, scherpte die nieuwsgierigheid alleen maar aan en net voor zijn geslaagd concert in het Antwerpse Zuiderpershuis grepen we hem dan ook bij zijn kraag voor wat tekst en uitleg.

Takana, blessings en welkom in België.
Takana Zion:
"Yes-I! Give thanks!"

Waar komt je artiestennaam eigenlijk vandaan en heeft hij misschien ook een betekenis?
Takana Zion:
"Jazeker, in het Soussou, mijn moedertaal uit Guinee-Conakry, betekent Takana 'vernietig het dorp'. Het is als een verordening van Jah en het woord verwijst naar het proberen te veranderen van een foute mentaliteit of slecht gedrag en het te vervangen door opvoeding en educatie."

Heb je die naam zelf gekozen of werd je zo genoemd?
Takana Zion:
"Mijn vrienden noemden me zo. Vroeger noemden ze mij Mooz Bee, maar er was al een andere rapper met die naam en toen mijn populariteit begon te groeien maanden mijn fans me aan om toch maar een eigen naam te zoeken. In die periode had de Senegalese hiphopformatie Yat-Fu een hit met Maka Takana. Mijn vrienden begonnen me toen Mooz Bee Takana te noeemen. In het Wolof betekent Takana 'laat het vuur gloeien'; en in het Bambara, de belangrijkste taal in Mali, betekent het 'ga en kom terug'. Toen ik Rastafari ontdekte heb ik zelf Mooz Bee geschrapt en vervangen door Zion."

Je zei net zelf dat je eigenlijk als rapper in het hiphopmilieu begonnen bent. Tegenwoordig zing je vooral rootsreggae en conscious dancehall. Hoe kwam je in aanraking met Rastafari?
Takana Zion:
"Selassie I! Al van toen ik nog heel jong was, was ik al gek van Jamaicaanse muziek. In het begin luisterde ik vooral naar ragga artiesten als Shabba Ranks en Buju Banton, maar langzaam maar zeker leerde ik ook de muziek van Bob Marley kennen. Vaak vertaalde ik de teksten van zijn songs in het Frans om te begrijpen waar hij het over had. Dat motiveerde me trouwens om Engels te leren, want ik wou er echt achterkomen waar die Rastas het over hadden. Algauw ontdekte ik dat hun boodschap heel diepzinnig en interessant was. Na Bob concentreerde ik me meer op het iets ruigere oeuvre van Peter Tosh. Via hun muziek kwam ik dus voor het eerst in aanraking met Rastafari."

Tegenwoordig leef en werk je in Mali, maar je roots liggen in Guinée.
Takana Zion:
"(lacht) De sociaal-politieke en economische situatie in mijn land is echt lamentabel. Zelf kom ik niet eens uit een arme familie, mijn vader is zelfs parlementslid. Ik kom uit een zeer grote familie en ben de jongste van twaalf kinderen. Zoals ik al zei was het dus zeker geen arme familie, maar ik voelde mij van kindsbeen af al ongelooflijk aangetrokken tot het leven en de mensen in het getto. Hafia (in het district Dixinn, red.) is de gevaarlijkste buurt in Conakry. Mijn ouders hebben mij altijd geleerd geen onderscheid te maken tussen arm of rijk, maar iedereen evenveel liefde te tonen. Ik hing vaak rond met de ghetto youths en soms spijbelde ik om naar het strand te gaan en daar mijn vocal skills te oefenen. De eerste keer dat ik Sizzla hoorde was voor mij een revelatie! Hij heeft mij enorm beïnvloed en in mijn muziek probeer ik zijn stijl met de traditionele Afrikaanse klanken te mengen. Ook al is de Jamaicaanse muziek totaal verschillend van de traditionele muziek die wij spelen in Afrika, toch ben ik er rotsvast van overtuigd dat wat ik 'de zwarte emotie' noem — de feeling van de muziek als je wil — in beide muziekstijlen terug te vinden is."

Je wordt ook gepromoot als de Afrikaanse Sizzla. Is dat een titel waar je mee kunt leven?
Takana Zion:
"Ja, en ik ben er zelfs trots op, want Sizzla is een grote mijnheer in de huidige reggaescene. Het is hetzelfde als de Afrikaanse Bob Marley genoemd worden; Sizzla is de Bob Marley van onze generatie."

Is er volgens jou een verschil tussen Afrikaanse Rastas zoals jezelf en de Rastafari die in de diaspora leven?
Takana Zion:
"Nee, helemaal niet! Sommigen proberen verwarring te zaaien en de mensen allerlei dingen wijs te maken, maar als Rastafari moet je maar één ding goed weten en dat is dat Haile Selassie de Almachtige is! Ik heb Rastafari volledig op eigen houtje ontdekt. Ik ben geboren in een Moslim familie en bad tot Allah, hoewel ik geen enkele notie had van wat dat betekende. Op een bepaald ogenblik begon ik mijn identiteit als Afrikaan en onze geschiedenis in vraag te stellen. Ik ontdekte dat de zwarte man de eerste mens op deze aarde was. Alles is begonnen in Afrika en er is eigenlijk maar één ras. Jij bent vandaag alleen maar een blanke vanwege de migraties die duizenden jaren geleden hebben plaatsgevonden. Als afstammeling van het eerste ras realiseerde ik me dat het idioot was om me door wie dan ook de les te laten spellen over God. Als zwarte moest ik mezelf definiëren! Zo ontdekte ik de filosofie van Rastafari en leerde ik over het leven van Zijn Keizerlijke Hoogheid Haile Selassie I die ook de vader van de Afrikaanse Unie (De Organisatie van Afrikaanse Eenheid of Organisation de l'Unité Africaine was een intergouvernementele organisatie, die werd opgericht op 25 mei 1963 en ontbonden op 9 juli 2002. De organisatie werd opgevolgd door de Afrikaanse Unie. Het voorgestelde doel van de organisatie was het bevorderen van de eenheid en onderlinge solidariteit van de Afrikaanse landen. Ook moest de OAF dienen als een collectieve stem van het continent. Een derde doel was het uitroeien van het kolonialisme, red.) was. Onze boodschap is er dan ook een van eenheid en samenwerking. De hele wereld zou de woorden van Zijne Majesteit moeten kennen en streven naar een betere wereld."

Hoe wordt je als Rasta bekeken in landen als Guinee en Mali, die toch nog hoofdzakelijk islamitisch zijn?
Takana Zion:
"Zoals ik al zei, kom ik zelf uit een islamitische familie. Toen ik hen vertelde dat ik niet langer tot Allah wilde bidden en dat Rastafari nu mijn God was, begon mijn moeder tegen mij te schreeuwen. Mijn stiefmoeder wou zelfs mijn Bijbel verbranden, maar gelukkig was mijn moeder daar te bang voor. Veel mensen vinden het moeilijk om te accepteren dat wij een levende man als God beschouwen. (lacht) Tegelijk weet iedereen dat God de mens schiep naar zijn eigen gelijkenis. Er zijn veel lichtjes aan de hemel, maar de zon is het helderst. Zo zijn er op aarde ook veel mensen, maar Haile Selassie is de Alpha en Omega!"

Even terug naar je muziek. Zion Prophet is je eerste albumrelease, maar het is niet echt het eerste album dat je hebt opgenomen.
Takana Zion:
"(zucht) Nee, ik had al twee albums opgenomen voor Tiken Jah Fakoly."

Krijgen we die nog ooit te horen?
Takana Zion:
"Wel, ze zijn zeker nog niet verloren. Ik zal ze waarschijnlijk ooit opnieuw opnemen, maar op dit moment kan ik alleen maar vooruit kijken. Die albums bevatten nog boodschappen die actueel waren toen ik ze opnam, maar die niet echt meer uitdrukken waar ik vandaag voor sta."

Voor Zion Prophet werkte je samen met Manjul. Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
Takana Zion:
"Manjul heb ik voor de eerste keer ontmoet op de heuvels van Lassa (buitenwijk van Bamako, red.) tijdens een Nyahbinghi-sessie ter ere van Bob Marley’s verjaardag. Ik had al iets over hem gehoord van Tiken Jah. Manjul vertelde me om standvastig in mijn muzikale missie, de reden waarvoor ik naar Mali gekomen was, te blijven geloven. Daar is eigenlijk alles mee begonnen."

Takana, bedankt voor dit gesprek.

Met dank aan Filip Bunkens (www.pitslamp.be) voor de foto's.

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?