Interview met Roy Paci op Festival Mundial
Roy Paci is en blijft met voorsprong onze favoriete trompettist en met zijn band Aretuska staat hij steeds garant voor een stomend feestje. Dat was ook weer het geval op Festival Mundial (Tilburg) waar we hem ook nog eens konden strikken voor volgend gesprek.Roy je speelde al op je tiende trompet, betekent dat ook dat je uit een muzikale familie komt?
Roy Paci: "Eigenlijk ben ik al op vierjarige leeftijd beginnen pianospelen. Mijn moeder was zangeres en mijn vader speelde trompet en saxofoon, dus ja ik kom uit wat je een muzikale familie kunt noemen. (lacht)"
Waarom ben je toentertijd ineens van piano naar de trompet overgeschakeld?
Roy Paci: "Mijn pianoleraar was diabeticus en het ging hem hoe langer hoe slechter. Toen hij op een bepaald moment ook nog eens blind werd door zijn ziekte, kon hij gewoon geen les meer geven. Ik bleef eigenlijk wat verweesd achter, maar mijn vader spoorde me aan niet bij de pakken te blijven zitten en nam me mee naar een andere leraar die hij kende van bij de fanfare. Hij liet me verschillende instrumenten uitproberen, maar de trompet was echt liefde op het eerste gezicht."
Heb je thuis talloze trompetten liggen of bespeel je meestal hetzelfde instrument?
Roy Paci: "Sinds ik mijn eigen studio heb gebouwd ligt mijn huis echt vol instrumenten, waaronder een aantal trompetten, maar eigenlijk gebruik ik toch vaak hetzelfde instrument. Ik heb die trompet zelfs een naam gegeven; ze heet Sophia, is al vijfentwintig jaar mijn levensgezellin en daardoor ook gelijk de enige vrouw die me nog nooit in de steek liet! (lacht)"
Voor je solo ging als Roy Paci & Aretuska, heb je in talloze projecten gespeeld. Welke zijn je daarvan het meest bijgebleven?
Roy Paci: "Het project dat me nog steeds het nauwst aan het hart ligt en dat nu even op stand-by staat is Banda Ionica (Italiaanse op de Siciliaanse koperblazertraditie focussende folkband. Traditioneel brachten de banda’s opera en klassieke muziek bij het volk, red.). Niet alleen ik, maar ook de andere muzikanten van Aretuska hebben al aan tal van andere projecten meegewerkt en het is juist die mix van invloeden en stijlen die ervoor zorgt dat het gerecht dat wij serveren als Roy Paci & Aretuska net de juiste ingrediënten bevat om er een smakelijk geheel van te maken."
Er wordt vaak terugverwezen naar de tijd die je doorbracht met Manu Chao. Nog steeds wordt je her en der aangekondigd als de trompettist van Manu Chao. Hoe ga je daar mee om?
Roy Paci: "Ach, echt last heb ik er natuurlijk niet van en mijn tijd als lid van Manu Chao’s Radio Bemba was zeker belangrijk, maar ik ben nooit "de trompettist van Manu Chao" geweest. Ik was slechts een van tien muzikanten in Radio Bemba en spelen in een dergelijk orkest is als spelen in een voetbalploeg; iedereen moet even goed zijn want anders werkt het gewoon niet. Dat is bij Aretuska net zo."
Roy Paci & Aretuska is je eerste grote soloproject. Waar wou je precies naartoe met die band?
Roy Paci: "Toen we begonnen met Aretuska speelden we enkel ska en het was eigenlijk absoluut niet de bedoeling om er een langlopend project van te maken. Voor mij was het niet meer dan een randproject waar ik me thuis op Sicilië mee kon amuseren. Ik had het wereldwijde succes dat we nu hebben dan ook absoluut niet verwacht."
Iedereen die ook maar iets van de Italiaanse geschiedenis kent, is op de hoogte van de aloude vete tussen Sicilië en de rest van Italië.
Roy Paci: "Al is dat tegenwoordig fel verminderd, toch heb je nog altijd Sicilianen die zwaar racistisch zijn tegenover de rest van Italië. Paradoxaal genoeg wordt Sicilië op dit ogenblik bestuurd door politici gelieerd aan de Noord-Italiaanse Lega Nord die vroeger neerkeken op Sicilië vanwege de Noord-Afrikaanse afkomst van de Sicilianen. Weet je, ik ben blij dat ik Noord-Afrikaans bloed in mijn aderen heb, want Italiaan zijn is niets om trots op te zijn op dit moment."
Roy Paci: "Eigenlijk ben ik al op vierjarige leeftijd beginnen pianospelen. Mijn moeder was zangeres en mijn vader speelde trompet en saxofoon, dus ja ik kom uit wat je een muzikale familie kunt noemen. (lacht)"
Waarom ben je toentertijd ineens van piano naar de trompet overgeschakeld?
Roy Paci: "Mijn pianoleraar was diabeticus en het ging hem hoe langer hoe slechter. Toen hij op een bepaald moment ook nog eens blind werd door zijn ziekte, kon hij gewoon geen les meer geven. Ik bleef eigenlijk wat verweesd achter, maar mijn vader spoorde me aan niet bij de pakken te blijven zitten en nam me mee naar een andere leraar die hij kende van bij de fanfare. Hij liet me verschillende instrumenten uitproberen, maar de trompet was echt liefde op het eerste gezicht."
Heb je thuis talloze trompetten liggen of bespeel je meestal hetzelfde instrument?
Roy Paci: "Sinds ik mijn eigen studio heb gebouwd ligt mijn huis echt vol instrumenten, waaronder een aantal trompetten, maar eigenlijk gebruik ik toch vaak hetzelfde instrument. Ik heb die trompet zelfs een naam gegeven; ze heet Sophia, is al vijfentwintig jaar mijn levensgezellin en daardoor ook gelijk de enige vrouw die me nog nooit in de steek liet! (lacht)"
Voor je solo ging als Roy Paci & Aretuska, heb je in talloze projecten gespeeld. Welke zijn je daarvan het meest bijgebleven?
Roy Paci: "Het project dat me nog steeds het nauwst aan het hart ligt en dat nu even op stand-by staat is Banda Ionica (Italiaanse op de Siciliaanse koperblazertraditie focussende folkband. Traditioneel brachten de banda’s opera en klassieke muziek bij het volk, red.). Niet alleen ik, maar ook de andere muzikanten van Aretuska hebben al aan tal van andere projecten meegewerkt en het is juist die mix van invloeden en stijlen die ervoor zorgt dat het gerecht dat wij serveren als Roy Paci & Aretuska net de juiste ingrediënten bevat om er een smakelijk geheel van te maken."
Er wordt vaak terugverwezen naar de tijd die je doorbracht met Manu Chao. Nog steeds wordt je her en der aangekondigd als de trompettist van Manu Chao. Hoe ga je daar mee om?
Roy Paci: "Ach, echt last heb ik er natuurlijk niet van en mijn tijd als lid van Manu Chao’s Radio Bemba was zeker belangrijk, maar ik ben nooit "de trompettist van Manu Chao" geweest. Ik was slechts een van tien muzikanten in Radio Bemba en spelen in een dergelijk orkest is als spelen in een voetbalploeg; iedereen moet even goed zijn want anders werkt het gewoon niet. Dat is bij Aretuska net zo."
Roy Paci & Aretuska is je eerste grote soloproject. Waar wou je precies naartoe met die band?
Roy Paci: "Toen we begonnen met Aretuska speelden we enkel ska en het was eigenlijk absoluut niet de bedoeling om er een langlopend project van te maken. Voor mij was het niet meer dan een randproject waar ik me thuis op Sicilië mee kon amuseren. Ik had het wereldwijde succes dat we nu hebben dan ook absoluut niet verwacht."
Iedereen die ook maar iets van de Italiaanse geschiedenis kent, is op de hoogte van de aloude vete tussen Sicilië en de rest van Italië.
Roy Paci: "Al is dat tegenwoordig fel verminderd, toch heb je nog altijd Sicilianen die zwaar racistisch zijn tegenover de rest van Italië. Paradoxaal genoeg wordt Sicilië op dit ogenblik bestuurd door politici gelieerd aan de Noord-Italiaanse Lega Nord die vroeger neerkeken op Sicilië vanwege de Noord-Afrikaanse afkomst van de Sicilianen. Weet je, ik ben blij dat ik Noord-Afrikaans bloed in mijn aderen heb, want Italiaan zijn is niets om trots op te zijn op dit moment."