Minyeshu stelt Dire Dawa voor in het Zuiderpershuis

Minyeshu (Zuiderpershuis)ZuiderpershuisMinyeshu (Zuiderpershuis)Wouter was CD-gewijs al een tijdje aan het graven in het oude en nieuwe Ethiopische muziek­landschap en recentelijk werd ons Minyeshu getipt, een allerminst onaardige verschijning die deze maand haar kersverse plaat Dire Dawa heeft uitbracht. Het hebbeding in kwestie doorstond de tropicalidad.be-test met glans en deed ons al snel hunkeren naar een live performance van deze Ethiopische nachtegaal. Het Antwerpse Zuiderpershuis — dé rots in de branding van de wereldmuziek-scene — zette haar deuren gisteren­avond wagenwijd open voor een release-concert. Vanzelfsprekend waren we ook van de partij en we kunnen u alvast verklappen dat de afwezigen alweer ongelijk hadden. Met ons concertverslag en -foto's heb je naar alle waarschijnlijkheid snel door waarom.

Minyeshu (Zuiderpershuis)
Minyeshu (Zuiderpershuis)
Minyeshu (Zuiderpershuis)
Minyeshu (Zuiderpershuis)Minyeshu (Zuiderpershuis)Minyeshu (Zuiderpershuis)
Minyeshu (Zuiderpershuis)Minyeshu (Zuiderpershuis)Minyeshu (Zuiderpershuis)
Zonder al te veel inleiding stak Minyeshu van wal met (als ik het goed voor heb) Wosenku — één van mijn favorieten uit Dire Dawa. Een ijzersterke opener waarmee ze prompt haar aanstekelijke flair, zang- en danstalent ten tonele spreidde. De masenqo (een traditionele Ehtiopische één­snarige luit) nam in zo goed als elk nummer uit haar set een prominente plaats in. Samen met enkele West-Afrikaanse instrumen­ten (zoals de kora, djembe en ngoni) creëerde ze een gebalanceerde mix — die de minder hapklare kantjes van de Ethiopische muziek wat glad streek. Ook in het weemoedige Tileshigh athidg overtuigde ze vriend en vijand met haar indrukwekkend stemgeluid.

Tijdens de pauze was Minyeshu zo vriendelijk om ons in de coulissen even te woord te staan — hou onze interview-rubriek alvast in de gaten — waarna ze in een maagdelijk witte jurk aan haar tweede set begon. Herhaaldelijk spoorde ze het zitgrage Antwerpse publiek aan de benen en heupen los te gooien; helaas met verdeeld succes. Desondanks swingde de Ethiopische schone vrolijk door haar set en zette straffe versies van Afrika, Dire Dawa en Buna neer. Selam Lehtsanat daarentegen (een nummer met een subtiel reggae-onderstel dat het op plaat bijzonder goed doet) viel live iets minder mee — alleen een kniesoor die daar op let. Zowel haar studio-werk als haar concert was twee maal goed raak: wij zijn alvast verkocht. Meer van dattum!

reacties


Reactie
Je kan gebruik maken van Emoticons en Textile-opmaak.
Naam E-mail (wordt niet gepubliceerd) Website (optioneel)
spamquiz: Wat zijn de eerste twee letters van tropicalidad.be?