Afro-Latino festival 2013 - zondag
Tijd voor de derde en laatste dag van de vijftiende editie van het Afro-Latino festival dat in totaal 20.000 muziekliefhebbers mocht begroeten — iets minder dan vorig jaar, al was dat toch een memorabele Afro-Latino editie. Tegen de middag had de zomerzon komaf gemaakt met de plassen en de modder van zaterdag, maar voor we ons schuldig maken aan oeverloos geklets over het weer, het exotische eten en de straffe cocktails, verdiepen we ons als rechtgeaarde wereldmuziekliefhebbers met veel plezier op wat er in de twee concerttenten aan oude en nieuwe bekenden de revue passeerden. En avant!De Pampero stage opende op zondag opnieuw met een tropicalidad.be-favoriet. De immer stralende en ultra flexibele Flavia Coelho heeft een aanstekelijke Braziliaans-Caraïbische kruising aangeboord: Bossa Muffin. De Braziliaanse Parisienne fladderde het podium rond en won beetje bij beetje de harten van het aarzelende publiek. Een heerlijke opener. Brazilië had duidelijk de weg naar Bree gevonden, want nadien mocht DJ Tudo & Sua Gente de Todo Lugar (vrij vertaald: DJ Tudo en zijn mensen van overal) het licht aansteken op de Main stage: een uitgebreide bezetting aangevoerd door de lichtjes timide bassist DJ Tudo, die alles behalve achter een draaitafel stond. Hun complexe arrangementen en een gebrek aan een echte frontman maakte hun set niet echt toegankelijk, maar was ons inziens toch best wel geniaal. La Makina del Karibe daarentegen was een stuk lichtvoetiger en dansbaarder. Het feestelijk collectief uit Colombia grossiert in champeta (een cocktail van soukous, zouk en soca) en deed dat voortreffelijk, al hadden ze hun rock insteek wat ons betreft achterwege mogen laten.
Het voormalige achtergrondzangeresje van Oumou Sangaré zorgde voor hét hoogtepunt van de dag — en misschien wel van het hele festival. Dat Fatoumata Diawara heel wat in haar mars heeft, hadden we al door bij haar albumdebuut, maar twee jaar geleden in De Roma had de Malinese schone de handrem op. In Bree moesten we even op haar wachten, maar dan ging ze voluit: de kleurrijkste madam van de dag wist meesterlijk te balanceren tussen ingetogen en uitgelaten. Haar stem (die iedere keer straffer lijkt te klinken), haar danskunsten (waar we het einde nog niet van gezien hebben) en haar uitstraling maakten het helemaal af. Dat reggae ook wortel schiet in Nieuw-Zeeland was voor ons nieuw, maar de zeven Maori rakkers van Katchafire zetten in de Pampero stage een aardige reggae groove neer, al was het toch met wisselend succes. Bij wijlen werd het ons iets te melig, al was het sowieso niet evident om ons vlak na Fatoumata te verrassen. Verrassen deed Adalberto Álvarez y su Son wel, vooral dan met hun rauwe power. Adalberto, al ruim de zestig voorbij en geflankeerd door een batterij vocalisten, loodste zijn omvangrijk orkest door een gesmaakte set Cubaanse salsa.
De ontdekking van de avond kwam uit een onverwachte hoek: Duitsland. De olijke Germanen van Jamaram leken aanvankelijk een prettig ska-feestje te bouwen, maar gaandeweg tapten ze uit meer en meer verschillende feestelijke vaatjes, waaronder latin à la Manu Chao, hoempapa à la The Pogues, zelfs een jive-ke en een streepje honky-tonk piano behoorden tot hun hoogst efficiënt party-arsenaal. Ludiek, geolied en compleet pretentieloos, zo hebben we het graag. Net zoals vorig jaar mocht een reggae-act het licht uitdoen op de Main stage en hoewel we hier op tropicalidad.be niet bepaald warm lopen voor de gladde sound van Maxi Priest, begon de Brit niet slecht. Enkele nummers later begon helaas de zoetigheid de overhand te nemen en hielden wij het voor bekeken. Hoewel we liever een andere afsluiter in de line-up hadden gezien, mag het Afro-Latino festival alweer een straffe editie op hun palmares schrijven.
Afro-Latino festival 2013 op tropicalidad.be | verslag zaterdag | verslag zondag