door 
tim | 21 juli 2014 |  
Plaatjes | 
  
 Strut Records
Strut Records zorgde in 2000 al voor een relance van de carrière van Orlando Julius met de heruitgave van zijn legendarische 
Super Afro Soul album uit 1966, en op hetzelfde label verschijnt nu ook 
Jaiyede Afro, een samenwerking met het Londense 
The Heliocentrics. Julius maakte vooral naam met zijn pionierswerk in het mixen van Afrikaanse ritmes met westerse genres als pop, rhythm & blues en soul en hielp soullegende 
Lamont Dozier (vooral bekend als een derde van Holland-Dozier-Holland, het songwriters- en producerstrio achter talloze Motown klassiekers) nog bij het componeren van 
Going Back To My Roots (in 1981 een megahit voor 
Odyssey). Van die experimenten uit de jaren zestig en zeventig van de vorig eeuw is op 
Jaiyede Afro weinig overgebleven; in de plaats krijgt u afro-funk en afrobeat van de bovenste plank. Titelnummer 
Jaiyede Afro is eigenlijk een nummer dat Orlando zich nog herinnerde uit zijn kindertijd toen zijn moeder hem meenam naar bijeenkomsten waar ze met andere vrouwen muziek maakte en onder andere dit nummer zong. Ook 
Omo Oba Blues is een jeugdherinnering, want een traditioneel nummer dat hij op school kreeg aangeleerd en al in 1965 een eerste keer opnam met zijn Modern Aces Band. Instant classic! 
www.strut-records.com 
 
  
  
    door 
tim | 21 juli 2014 |  
Plaatjes | 
  

Percussionist 
Edwin Sanz werd geboren in de Venezolaanse hoofdstad 
Caracas en trad aanvankelijk nog als danser op met het Afro-Venezolaanse gezelschap 
Grupo Madera. Begin jaren tweeduizend verhuisde Sanz naar Europe, eerst naar Frankrijk en daarna naar Zwitserland, waar hij zichzelf volledig heruitvond als percussionist. In Geneve maakte hij kennis met 
Alex Wilson en na al meegewerkt te hebben op diens albums verschijnt nu ook Edwin's solodebuut op het label van Wilson. 
San Agustin, de titel van het album, verwijst naar de buurt in Caracas waar Edwin opgroeide. In de tracklist vooral stevige salsa met veel ruimte voor Sanz' percussiewerk, maar ook invloeden uit hip-hop en rock (titelnummer 
San Agustin) of een eenzaam bachata nummer (
Eso Tierno).
www.edwinsanz.com | 
www.alexwilsonrecords.com | 
www.xmd.nl 
 
  
  
    door 
tim | 16 juli 2014 |  
Plaatjes | 
  

Voor het geflipte 
Desesperanza uit 2012 gebruikten 
Meridian Brothers, het project van en rond Eblis Alvarez, nog vooral salsaritmes, maar voor opvolger 
Salvadora Robot werd voor elke track een ander Latijns-Amerikaans genre - van Dominicaanse merengue voor 
Somos Los Residentes, over iets wat naar Peruviaanse chicha nijgt voor het instrumentale 
El Gran Pajaro De Los Andes, tot reggaeton voor 
Baile Ultimo - onder handen genomen. Hoewel 
Salvadora Robot nog altijd stevig geflipt klinkt, is dit album toch een stuk toegankelijker dan voorganger 
Desesperanza. Tot slot willen we u nog meegeven dat het prachtige hoesontwerp een werk is van de Colombiaanse kunstenares 
Alejandra Céspedes.
Meridian Brothers komt 
Salvadora Robot live voorstellen 
in de Brusselse AB op 3 november.
www.meridianbrothers.com | 
www.soundwayrecords.com | 
www.xmd.nl 
 
  
  
    door 
tim | 16 juli 2014 |  
Plaatjes | 
  
  Voor een keertje eens geen mestizo op deze twee 
Kasba Music releases, maar Catalaanse ska en reggae uit Murcia.
 High Times
High Times is een skaband die begin jaren 2000 werd opgericht in 
Vila de Gracia, een buurt in het hartje van Barcelona. In de ska heeft men het vaak over drie belangrijke periodes: de originele Jamaicaanse ska uit de jaren zestig van de vorige eeuw, de second wave of 
2 Tone ska die eind jaren zeventig en begin jaren tachtig opgang maakte in het Verenigd Koninkrijk en de third wave of ska-revival van begin jaren negentig. Op 
Fins Que Sorti El Sol (vrij vertaald "tot de zon opkomt") brengt High Times ode aan al deze substromingen, daarbij vlot afwisselend tussen Catalaans en Engels. Op de zomerse opener 
Fa Calor ("het is warm") krijgt de zevenkoppige bende daarvoor het gezelschap van 
La Troba Kung-Fú's Joan Garriga en Carles Belda (El Belda I El Conjunt Badabadoc) en elders op het album duikt ook Sergi 'Xeriff' Monlleó van 
Dr. Calypso nog even op.
www.hightimes.cat | 
www.kasbamusic.com | 
www.xmd.nl 
 Van De Ramah
Van De Ramah is dan weer een project van het trio Cometa, Perico en Rafita Selecter. Met hun debuutalbum 
Nuestra Arma wilde het drietal naar eigen zeggen ode brengen aan de verschillende substromingen die het reggaegenre kleur geven. Het album opent met 
Van De Ramah II, een tune in de digitale dancehall stijl van de jaren tachtig van de vorige eeuw (een productie van het Sevilliaanse Vaporetto Sound), maar Van De Ramah serveert op 
Nuestra Arma net zo goed new roots (
No More Fiction), raggamuffin (
Hey Gyal) en dancehall (
Son, 
Paz), met veel ruimte voor de trombone van Josep Blanes. Enige vocale gast op 
Nuestra Arma is de Barcelonese singjay 
Sr. Wilson die in 2012 al indruk maakte met zijn eigen 
Good Man Style album (eveneens verdeeld door Kasba Music) en hier zijn opwachting maakt in 
Danger. Het hele album werd opgenomen en vakkundig gemixt in de 
La Panchita Studio van Ibon Larruzea aka. 
Chalart58 in Barcelona.
www.kasbamusic.com | 
www.xmd.nl 
 
  
  
    door 
tim | 16 juli 2014 |  
Plaatjes | 
  

Na 
Studio Cameroon uit 2006 is 
Tiger Run Sally Nyolo's tweede album voor het 
Riverboat Records label. De titel van het album is een knipoog naar Sally's Kameroense bijnaam Mó Ngone Metame Mezeï (vrij vertaald "dochter van de tijger's snorharen") en is geïnspireerd op het moment net voor de tijger aanvalt. Nyolo beweert bovendien een haast sjamanistische connectie te hebben met het dier, dat haar onder andere inspireert bij het schrijven van haar nummers. Op 
Tiger Run wisselt Nyolo af tussen haar moedertaal het 
Eton en Engels en Frans. De Kameroense maakte ooit nog deel uit van 
Zap Mama en echo's uit die periode zijn ook op dit album nog hoorbaar (opener 
Bigjegui, jazzy titelnummer 
Tiger Run en vooral 
Welcome, een kritiek op onze westerse consumptiemaatschappij die zo uit het universum van 
Marie Daulne lijkt te komen). Op zijn minst origineel te noemen is de samenwerking met de Franse sopraan Nathalie Leonoff voor 
Le Faiseur De Pluie Par Tous Les Temps en 
Kilimanjaro is een heerlijk funky ode aan Afrika's hoogste piek. Voor wie houdt van de mix van authentieke Afrikaanse elementen met westerse genres als jazz, pop en funk, zoals die destijds ook al populair gemaakt werd door Zap Mama, heeft met 
Tiger Run een wereldalbum in handen. Sally Nyolo bewijst nog maar eens dat ze Marie Daulne al lang niet meer nodig heeft.
www.sallynyolo.com | 
www.worldmusic.net | 
www.musicwords.nl 
 
  
  
    door 
tim | 15 juli 2014 |  
Interviews | 
  
Met hun vorig jaar verschenen debuutalbum 
Hotel Univers maakte het Congolese 
Jupiter & Okwess International veel indruk en we wilden hen dan ook absoluut eens live aan het werk zien. Met hun 
energieke set op het Wereldfeest in Leuven ongoochelden ze allerminst. Wie er niet bij kon zijn, kan op vrijdag 25 juli nog terecht op 
Sfinks Mixed en op 3 augustus op 
Esperanzah. In afwachting serveren we u alvast volgend gesprek met bandleider Jean-Pierre 'Jupiter' Bokondji! 
Lees verder
 
  
  
    door 
tim | 11 juli 2014 |  
Plaatjes | 
  

Met muzikanten uit 
Antigua, 
Dominica en 
Jamaica in de rangen, is de Amerikaanse 
418 Band haast een perfect belichaming van 
de Caraïben, iets dat ook gereflecteerd in het repertoire van de band, een mix van soca, reggae, dancehall, 
cadence en 
zouk. Dat zelfde Caraïbische feestrecept krijgt u ook voorgeschoteld op hun debuutalbum 
Midnight Caller. De Dennis Brown cover 
Should I, slecht ingezongen en met een magere instrumentatie, is wat ondergetekende betreft de enige uitschuiver in de tracklist, maar feestelijke tracks als 
Henrietta of 
Plane Ticket laten je dat mindere nummer meteen weer vergeten. Voorlopig raakte dit feestorkest uit 
Jacksonville in Florida de oceaan nog niet over, maar we zien hen zo op het podium staan op festivals als 
Antilliaanse Feesten, 
Afro-Latino of 
Afro C. 
 
  
  
    door 
tim | 3 juli 2014 |  
Plaatjes | 
  

Na de breuk met 
Real World Records in 2012 (dit nieuwe album verschijnt op Dubulah's eigen Echomaster label en wordt verdeeld door 
Independent Records Ltd) lijkt Nick Page ook muzikaal een andere richting te zijn ingeslagen. Weg zijn de Ethiopische invloeden die 
Dub Colossus zo uniek en interessant maakten en wat overblijft is een, weliswaar oerdegelijk, reggaealbum met veel dubinvloeden en de blik stevig op Jamaica gericht. Blijkbaar werd het financieel onhoudbaar om de Ethiopische muzikanten steeds maar weer naar Europa laten over te komen en op 
Addis To Omega werkt Dubulah dan ook vooral met "lokale" artiesten: Justin Adams, de helft van 
JuJu, op gitaar, Dr Das van 
Asian Dub Foundation op bas (ook al van de partij voor 
Dub Me Tender Vol. 1 + 2) en vocals van onder andere zangeressen 
PJ Higgins en 
Natacha Atlas (die opduikt voor het oriëntaals getinte 
The Shape Of Things To Come), veteran deejay Joseph Cotton en Mykael S. Riley (ooit nog actief bij Steel Pulse). Vrij uniek is het toepasselijk getitelde 
A Voice Has Power waarvoor Dubulah beroep deed op keelzanger Albert Kuvezin, één van de stichtende leden van 
Huun-Huur-Tu en tegenwoordig vooral actief met zijn eigen band 
Yat-Kha. Voor 
Madmen, naam Dubulah zelfs voor de eerste keer zelf de honneurs achter de microfoon waar en gelukkig krijgt ook de uitstekende blazerssectie Horns Of Negus (Ben Somers, Nell Waters en Bob Dowell) nog steeds veel ruimte op 
Addis To Omega (check zeker eens 
Keep On Rocking of de heerlijke instrumentals 
Soft Power en 
Tale Of 2 Cities).
www.dubcolossus.org | 
www.irl.org.uk | 
www.xmd.nl 
 
  
  
    door 
tim | 3 juli 2014 |  
Plaatjes | 
  

Ondergetekende heeft nooit een bal om voetbal gegeven (hebt u hem?) en het hele 
wereldbekercircus in Brazilië boeit ons dan ook allerminst, maar het geeft ons wel het perfecte excuus om te trachten u te blijven overladen met Braziliaanse releases. Neem nu deze 
Mundo Meu van 
Flavia Coelho; technisch gezien misschien niet helemaal een Braziliaans album, want Flavia woont al een hele poos in Frankrijk, maar dit is toch Brazilië zoals wij dat het liefst horen. Met haar debuutalbum 
Bossa Muffin zorgde Coelho al in 2012 voor 
één van de grote wereldmuziekverassingen van dat jaar en ook opvolger 
Mundo Meu is een pareltje van een zomeralbum geworden. Flavia had blijkbaar niet alleen 
op ons indruk gemaakt, bewezen door gasten als 
Patrice, Tony Allen en rapper 
Speech van 
Arrested Development, die allen een bijdrage leveren op 
Mundo Meu. Voor 
Mundo Meu neemt Flavia ons opnieuw mee naar haar wereldje waar de soundtrack nog steeds die aanstekelijke mix van reggae, samba en bossa nova is, maar op dit album zijn ook invloeden uit genres als 
afrobeat (
People Dansa met Tony Allen) en voor 
Power Of The Money zelfs 
Shantel-achtige Balkan beats te horen.
www.flaviacoelhomusic.com | 
www.discograph.com