Cimarrón - Orinoco + La Recia

CimarrónNa al die jaren komt het niet vaak meer voor, maar zo heel af en toe maken ook wij nog kennis met muziekgenres uit verre oorden waar we voorheen niet mee vertrouwd waren. Dat is zeker het geval voor de Colombiaanse joropo van Cimarrón, een gezelschap uit Bogota (en niet te verwarren met de Brits-Jamaicaanse reggaeformatie The Cimarons, al verwijzen beide bandnamen naar de Spaanse benaming voor ontsnapte slaven).

Het snelle joropo-genre, dat door Cimarrón naar de eenentwintigste eeuw werd gekatapulteerd en vooral populariteit geniet in het naburige Venezuela, waar de klassieker Alma Llanera zowat beschouwd wordt als het onofficiële volkslied van het land, riep bij ondergetekende meteen associaties op met de son jarocho uit Veracruz in Mexico. Dat moet deels op conto geschreven worden van het gebruikte instrumentarium, want net als bij de son jarocho, speelt de harp ook hier een centrale rol, en waar in de son jarocho gitaar-achtigen als de achtsnarige jarana jarocha en de vier- of vijfsnarige requinto jarocho gebruikt worden, zijn dat in de joropo de viersnarige cuatro en bandola (een Colombiaans en Venezolaans snaarinstrument gebaseerd op de Spaanse luit). Dat gezegd zijn, zijn ook vergelijkingen met fandango zeker niet uit de lucht gegrepen.

Lees verder

Shiran - Fedaytak

ShiranAls we Remixed, een tussendoortje vol remixen van nummers uit Shiran's titelloze debuut, even buiten beschouwing laten, keert de Israëlische van Iraaks-Jemenitische afkomst na het traditionele en akoestische Glsah Sanaanea with Shiran terug naar stevige Arabische pop, dub, hip-hop en electro. Shiran sloeg daarvoor opnieuw de handen ineen met producer en wederhelft Ron Bakal en het resultaat is Fedaytak, Arabische straattaal voor "Ik wil sterven voor jou!", een langspeler vol wat het duo zelf omschrijft als "electro hafla" (letterlijk "feest" of "banket", en vaak grote familiebijeenkomsten waar stevig gedanst en gefeest wordt), waarbij traditionele instrumenten als de oud of mijwiz-fluit aangevuld worden met elektronische klanken van een Roland TR-808 drummachine.

Lees verder

Pedro Lima - Recordar É Viver: Antologia Vol. 1

Pedro LimaMet dit eerste deel van een anthologie van het werk van Pedro Lima, keert het Disques Bongo Joe label nu al voor de vierde keer terug naar de Afrikaanse eilandstaat Sao Tomé en Principe. Van Lima, die in eigen land bekend stond als "a voz do povo de São Tomé" ("de stem van het volk van Sao Tomé"), kregen we eerder al een heruitgave van zijn uit 1985 daterende langspeler Maguidala, maar vinylverzamelaar en samensteller Thomas Bignon aka. DJ Tom B vond dat de man meer eer verschuldigd was, en dus is er nu deze Recordar É Viver: Antologia Vol. 1.

Lees verder